ספורט מניב

הגם שקבוצות כדורגל מוצלחת היא גאווה גדולה לעיר, הרשויות המקומיות לא ממהרות להקל בגביית ארנונה במגרשים

בניית אצטדיונים נמצאת בתאוצה באזורים שונים בישראל. הבולטים שבהם: אצטדיון המושבה בפתח תקווה, האצטדיון החדש בנתניה, האצטדיון החדש בחיפה, ההרחבה של אצטדיון טדי בירושלים ובבאר שבע.

קבוצת כדורגל טובה היא מקור גאווה לכל ישוב, ואפשר היה לצפות שדבר זה יבוא לידי ביטוי בחיוב הארנונה שגובה הרשות בגין שטחי האצטדיון. בדקנו האם עידוד הרשות המקומית לפעילות זו, שברוב המקרים מסיבה לה עונג וגאווה, באה לידי ביטוי גם בתעריף הארנונה שהיא גובה לעצמה.

לצורך הבדיקה הנחנו שהאצטדיון מוחזק על ידי עמותה. אף שהמגרש שייך לרשות המקומית עמותת הספורט היא המחזיקה ורשומה בספרי הרשות כגוף שמשלם ארנונה כפי קיים בכל מקרה שכירות אחר.

עמותות ספורט מקבלות הנחות רבות בחיוב הארנונה מתוקף פקודת הפיטורין. ההנחות הן בגובה 66%, אולם הנחות אלו יוצאות ממחיר בסיס שונה וסעיפי חיוב שונים ומשום כך קיימים פערים אדירים בין הרשויות המקומיות השונות.

לצורך בניית טבלת ההשוואה הנחנו שבנוסף לשטח המגרש באיצטדיון, יש גם יציע בשטח 25 אלף מ"ר המחויב בתעריף קרקע, מלתחות בשטח 1,000 מ"ר המחויבות בתעריף מבנה, וכמו כן חניה לא מקורה וללא תשלום בשטח 50 דונם.

ירושלים והרצליה אינן מחייבות את העמותה תמורת שטח החנייה ומשום כך המחיר הממוצע למ"ר ברשויות הללו נמוך יחסית ונע בין 1.23 ל-1.34 למ"ר בממוצע לשנה. חשוב לציין שעיריית ירושלים הגישה בקשה לשרי הפנים והאוצר לחייב בארנונה חניונים חינמיים ולא מקורים בכל ירושלים לא רק באצטדיון, ואם הבקשה תאושר החיוב יגדל משמעותית.

עיריית קריית שמונה, העיר שממנה יצאה האלופה השנה, ביקשה להעלות את התעריף על החניונים מ-8 שקלים למ"ר לשנה ל-18 שקלים למ"ר לשנה. אם הבקשה תאושר, עלות הארנונה בה תגיע לתעריף שגובה רמת גן.

נתניה, המעודדת את הספורט עד כדי כך שיש בין פרנסיה מי שואפים להציגה כ"בירת הספורט", ממוקמת דווקא במקום גבוה יחסית בסולם גביית הארנונה על מתחם האצטדיון.

חיפה מפתיעה לטובה בכך שתעריף הארנונה הבסיסית על מתחם האצטדיון הוא הנמוך בארץ - 0.61 שקל למ"ר ממוצע לשנה. למרות נתון מפתיע זה, פנתה עיריית חיפה לשרי הפנים והאוצר בבקשה להפחית את חיוב הארנונה על האצטדיונים בעיר וזאת במקביל להשלמת בניית האצטדיון החדש בעיר על שם סמי עופר. כאמור מדובר עד כה בפניה שלא אושרה עדיין. אם הפנייה תאושר המחיר הממוצע למ"ר לשנה במתחם האצטדיון בחיפה ירד לכדי 0.41 שקלים. תעריף זה הוא 8% בלבד מהמחיר למ"ר ממוצע לשנה שגובה עיריית תל אביב.

נאור אליהו הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן

המתודולוגיה: חישוב עלות של מ"ר שכור, מורכבת וכוללת בתוכה מכלול שלם של עלויות שברוב המקרים אינן מוכרות ואינן זמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה עם נתון ממוצע, בהתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות מ"ר מושכר: שכ"ד חודשי ברוטו (כולל העמסות שטחים ציבוריים וכד'), ארנונה ("מנורמלת" על מנת שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים/ערים)