בוקר טוב, מעלות

הורדת הדירוג ל-IDB - כמו המלצה לקחת מטריה אחרי שכבר נרטבנו מהסערה

איזה מזל שיש חברות דירוג. הן הגורם האובייקטיבי והמקצועי בשוק ההון, ומי מלבדן יכול לעזור למשקיעים להבין את הסיכון האמיתי הטמון בהשקעה בחברות המנפיקות אג"ח? מי מלבדן בוחן בשבע עיניים את יציבות החברות הללו? מזל שהתברכנו בגופים רציניים כמו S&P מעלות, המנוהלת על ידי רונית הראל בן זאב.

אתמול קיבלה מעלות החלטה דרמטית: להפחית ב-3 דרגות את דירוג האג"ח של אי.די.בי אחזקות, הקונצרן הגדול במשק. "רמת הנזילות של אי.די.בי חלשה", האיר את עינינו יובל טורבטי, אנליסט אשראי ראשי במעלות. "ישנם חסמים חשבונאיים ואחרים להעברת מזומנים מהחברות הבנות לחברות המטה... ישנה עלייה ברמת המינוף של אי.די.בי". לאחר מכן הסביר טורבטי את הבעייתיות ב"יכולת פירעונות החוב של אי.די.בי החל מיוני 2013". אכן, מזל גדול יש לפעילי שוק ההון בישראל. אלמלא מעלות איך היינו יודעים שיש בעיות באי.די.בי?

ועכשיו ברצינות. הורדת הדירוג של מעלות היא לעג לרש, המלצה לקחת מטריה אחרי שבחוץ משתוללת סערה ואנו כבר רטובים עד לשד עצמותינו מהגשם השוטף. אפילו בהשוואה לאיחור האופנתי הרגיל של חברות דירוג, כאן מעלות פשוט כשלה. כל מי שעיניו בראשו הבין בחודשים האחרונים שאי.די.בי בבעיות. לא רבים בשוק באמת קנו את הצהרתו של נוחי דנקנר באוגוסט אשתקד, מתוך "החמ"ל של אי.די.בי", לפיה "משבר קרדיט סוויס מאחורינו, עכשיו צריך להרוויח כסף".

ניתוח תזרים המזומנים של אי.די.בי אחזקות, בעיותיה, ויכולתה לשלם את חובותיה, נפרס פעם אחר פעם בעיתונות הכלכלית מאז הקיץ שעבר.

למרות זאת, במעלות חיכו עד סוף אפריל כדי "לערוך תהליך בדיקה מקיף", מתוך "מחויבות לפרוצדורה מקצועית ומנהלתית שאינה מאפשרת החלטות חפוזות".

וכדי להדוף את הביקורת המתבקשת מסבירה לנו גברת הראל בן זאב כי החברה תמשיך "לשאוף לתגובה מהירה יותר, אך לא על חשבון ההליך האנליטי התקין הנדרש כדי להגיע לתוצאה שקולה".

למרות האיחור, יש משמעות להורדה

האמת היא שבמעלות פשוט עשו טעות חמורה בניתוח עד עתה, ונתנו דירוג אחיד לכל חברות הקונצרן. לחברת הדירוג הייתה תפיסה שגויה, לפיה רמת הסיכון של כור (שם יושב רוב הכסף) זהה לזו של אי.די.בי (שצריכה את הכסף) וכי אין בעיה להעביר כספים מלמטה למעלה.

רק אתמול, חודשים רבים אחרי שהאג"ח הגיעו לתשואות של עשרות אחוזים, עם ההודעה של מעלות על הורדת הדירוג, הבינו שם כי "יש חסמים חשבונאיים ורגולטורים המונעים העברת כספים בין חלק מחברות המטה". ועל זה לא נותר לנו אלא לומר: בוקר טוב, מעלות.

ובכל זאת, למרות האיחור בהורדת הדירוג, למרות שהאג"ח נסחרות בתשואות של אג"ח זבל והשוק מביע אי אמון גורף באי.די.בי, עדיין יש להורדת הדירוג של מעלות משמעות שחורגת מההכרה הפורמלית בבעיות של חברת ההחזקות. כעת, לא מן הנמנע שתיווצר תגובת שרשרת. כפי שנחשף היום ב"גלובס", להלוואות שנטלה אי.די.בי יש התניות פיננסיות או קובננטס שונים המחייבים דירוג גבוה. ייתכן מאוד שיהיו לווים שידרשו הגדלת בטוחות ו/או פירעון של הלוואות ספציפיות. אבל אל דאגה, במעלות כבר הודיעו כי הם "מתכוונים לשוב ולבחון את הדירוג של אי.די.בי לכל המאוחר בספטמבר 2013".