פצצה תוך גופית: השלב הבא במלחמה של אל-קאעידה?

לאחר הכשלים של תחתוני הנפץ, מתמקד מהנדס הפצצות איברהים אל אסירי, מאל-קאעידה-תימן, בפיתוח מטען חבלה שיושתל בגוף הטרוריסט

לפי מידע מודיעיני שהולך ומצטבר, מתכנן ארגון אל-קאעידה בחצי האי ערב סוג חדש של פצצה, שתאפשר לנושאיה, מחבלים מתאבדים, לעבור את מתקני הסריקה המתוחכמים ביותר בנמלי-תעופה בלי לעורר חשד ולהתפוצץ בתוך מטוס נוסעים. מדובר בפצצה תוך-גופית, כלומר מטען חבלה שיושתל בניתוח ברבדי שומן (או, בעברית בסיסית, טיירים) של טרוריסט/ית מתאבד. כך מוסר "ניוזוויק" בגיליונו החדש.

המשמעות היא, כותב השבועון, שנוסע עם ילד קטן, למשל, שמצטייר כנקי מכל חשד, עלול לשאת בתוך גופו חומרי נפץ עם פוטנציאל לרסק באוויר מטוס נוסעים. שום מתקן סריקה לא יזהה את המטען.

לפי המידע, הוחל בפיתוח הפצצה התוך-גופית בסדנתו של איברהים אל אסירי, שנחשב כמתכנן המוביל של מטעני חבלה בפלג אל-קאעידה בתימן. אל אסירי נחשב אחד מהטרוריסטים המסוכנים ביותר שידועים כיום לשירותי המודיעין המערביים. הוא תכנן וייצר את תחתוני הנפץ שלבש טרוריסט, עומר פארוק עבדולמוטאלב, בטיסה מאירופה לדיטרויט בחג המולד 2009. רק בנס נמנע אז אסון. הוא גם הכין גרסה מתקדמת של תחתוני נפץ שנמסרו לסוכן כפול, שהפעיל שירות המודיעין הסעודי ושהגיעו החודש לידי סוכנות הביון המרכזית. אל אסירי שלח את אחיו, אף הוא לבוש בתחתוני נפץ, כדי לחסל את ראש שירותי המודיעין של סעודיה, הנסיך מוחמד בין נאיף. בפיגוע באוגוסט 2009, שהונצח בווידיאו, פוצץ האח את עצמו מוקדם מדי ובין נאיף יצא בפציעות קלות.

על רקע הכשלונות האלה, החלו לזרום למערב, החל באביב אשתקד, ידיעות שאל אסירי עובד, יחד עם רופאים, על פרוייקט של פצצה תוך-גופית. כמה גורמים התייחסו ליוזמה זו בביטול והגדירו אותה כבלתי סבירה. אבל, לדברי "ניוזווייק", ביוני אשתקד הגיעה CIA למסקנה שאל אסירי קרוב למימוש התכנית.

לדברי השבועון, הפיצו אנשי מודיעין אמריקניים דו"ח סודי, שתיאר בפרטי פרטים כיצד הרופאים שעובדים עם אל אסירי פיתחו טכנולוגיה חירורגית להשתלת חומרי נפץ בגוף האדם. מקור בממשל האמריקני, המודע לדו"ח, אמר שמדובר במסמך בן 15-20 עמודים שמשופע בתצלומים ובתרשימים. "זה נראה כמעט כמו מאמר ב'סאיינטיפיק אמריקאן' (כתב-עת מדעי פופולרי בארה"ב)", אמר המקור.

הוא ציין, ש"הרעיון הוא להשתיל את מטען הנפץ ברבדי השומן של הטרוריסט (love handles באנגלית)". לא ידוע האם הרופאים הטרוריסטים הצליחו להשתיל חומרי נפץ בגוף אנוש, אך הם ערכו ניסויים בכלבים ובחיות אחרות.

"ניוזוויק" מציין, שלמרבה המזל קל יותר לתאר את הפצצה התוך-גופית מאשר להפעיל אותה. "המחבל צריך להצטייד במערכת הצתה ייחודית ביותר, שתוכל להפעיל את חומר הנפץ בהוראה מחוץ לגוף, משהו בעל טכנולוגיה שדומה לקוצב לב", אמר דון בורלי, שעד לעת האחרונה היה סוכן בכיר במחלקה ללוחמה בטרור של FBI. ומבחינת הטרוריסטים יש בעיה נוספת. במקרה של אחיו של אל אסירי, שהתפוצץ ליד ראש המודיעין הסעודי, גופו ספג את כל עוצמת הפיצוץ. אבריו עפו לכל עבר וחלק גופו התחתון רוטש לחלוטין.

אך בורלי אומר, שעצם האיום שטמון שמתקנים כאלה די בו להניע את מנגנוני הביטחון במערב להוציא מיליוני דולרים במאמץ לפתח טכנולוגיות לסיכול פצצות תוך-גופיות.

"אנו בהחלט מודאגים", אמר בכיר בממשל אובמה ל"ניוזוויק". לדבריו, הטרוריסטים של אל-קאעידה בתימן מנסים כל הזמן למצוא "דרכים חדשניות יותר כדי להסתיר פצצות, במטוסי תובלה או בתוך הגוף". אם מתקני הסריקה בנמלי-התעופה לא יוכלו לזהות פצצות תוך-גופיות, ייאלצו הבודקים בנקודות ביקורת לזהות תופעות חריגות אצל נוסעים, למשל בליטה יוצאת דופן על גופו של מישהו, או להסתמך על אמצעים אחרים, כגון כלבים שמאומנים להריח חומרי נפץ או מריחת כף היד של הנוסע במשחה שיכולה לאבחן שרידים של חומרי-נפץ.

לפי רסיסי המידע שזלגו למערב, אחד מהרופאים שסייעו לאל אסירי בפיתוח הפצצה התוך-גופית היה רופא סורי, ד"ר אחמד סעיד סאעד. כאשר המידע על תכנון פצצות כאלה החל להגיע לממשל אובמה, התנהל בתוך הממשל ויכוח פנימי האם יש להציב את ד"ר סאעד ברשימת המיועדים לחיסול ע"י מל"טים. היו ספיקות לגבי מהימנות המידע המודיעיני על מעורבותו בפרוייקט. כמה פקידים העלו הסתייגויות מוסריות: האם ראוי לחסל רופאים שיכולים, לפחות בפוטנציה, להציל חיי אדם. לפני כחודשיים, נעשו הדיונים האלה בלתי רלוונטיים. הרופא הסורי נהרג בהתקפה של מל"ט אמריקני כאשר נסע עם פעיל אחר באל-קאעדה תימן.