מה עשתה קודאק במשך 30 שנה עם כור גרעיני בניו יורק?

היום נחשף שחברת הצילום הוותיקה החזיקה בכור גרעיני בעיר רוצ'סטר במדינת ניו יורק ■ הכור נסגר בשנת 2007 מכיוון ש"אין בו צורך עוד" ■ אפילו כוחות הביטחון בעיר לא ידעו על קיומו

כשחושבים על חברת "קודאק" בדרך כלל אנחנו חושבים על צילום, מצלומות, פילם והדבר האחרון שניתן להעלות על הדעת בקשר ליצרנית הצילום הוותיקה זה כורים גרעניים. אולם היום נחשף, שהחברה, שמתמודדת כעת עם קשיים כספיים, הפעילה כור גרעיני קטן בעיר רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק עם 3.5 פאונד של אורניום מועשר במשך 30 שנה.

החוקרים שעבדו בכור אמרו שהם השתמשו בכור הגרעיני, שהיה בגודל של מקרר קטן, על מנת לייצר ניוטרונים למטרות מחקר ופיתוח. קיומו של הכור הגרעיני היה ידוע לרשויות בארצות הברית ואיזכורים לגביו נרשמו בניירות מחקר של החברה כמו גם במספר ניירות של הרשויות הפדרליות.

קודאק סגרה את הכור בשנת 2007, מכיוון ש"אין בו צורך יותר", והדלק הגרעיני שהיה בו הועבר תחת אבטחה כבדה למתקן פדרלי, ודבר קיומו של הכור הגרעיני ומבצע העברת הדלק הגרעיני נשמר בסוד בעקבות החששות שהאורניום ייפול לידי טרוריסטים.

"המתקן היה ידוע לרשויות, אבל לא לציבור הרחב", אמר אלברט פילו, מדען לשעבר בחברת "קודאק" שעבד עם הכור במשך 20 שנה. גם הדובר של החברה, אומר שאין עדויות לכך שהחברה אי פעם פרסמה משהו בנושא. הוא גם טוען שיכול להיות שכוחות הביטחון בעיר לא ידעו על קיומו של הכור הגרעיני.