ים תטיס מניחה צינורות שיאפשרו להזרים גז ממאגרי נועה והפינקלס

בשורה לצרכני החשמל: ים תטיס החלה בעבודות הנחת הצינורות שיאפשרו להזרים לישראל גז ממאגרי הגז הקטנים נועה והפינקלס (Pinnacles, או פטמות). המאגרים צפויים להתחיל בהזרמת הגז לישראל כבר בחודש הבא. הזרמת הגז מהמאגרים הקטנים עשויה להביא לחיסכון של עד 3 מיליארד שקל בהוצאות חברת החשמל על רכישת דלק לייצור חשמל, כפי שהעריכו היום (ג') מקורות בענף האנרגיה.

עלות פיתוח המאגרים כ-225 מיליון דולר, ופיתוחם הפך כדאי מאוד מבחינת חברת החשמל וצרכני החשמל לאחר הפסקת הזרמת הגז ממצרים, משום שללא גז נאלצת חברת החשמל לרכוש סולר ומזוט מזהמים, שמחירם גבוה פי חמישה ויותר.

לפי הערכות, ניתן להפיק מהמאגרים 2.3 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי, ובמשרד האנרגיה מקווים כי ניתן יהיה לקבל כמות של BCM אחד לפחות עד סוף השנה. את הזכויות בים תטיס מחזיקות נובל אנרג'י (47%), דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%) ודלק השקעות (4.44%).

"ראייה כוללת"

לאוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י מזרח ים תיכון, אמר כי "נובל אנרג'י נעזרת בכל טכנולוגיה העומדת לרשותה על מנת לספק כמות גדולה ככל הניתן של גז לישראל".

מדלק קידוחים ואבנר, בניהולם של יוסי אבו וגדעון תדמור, נמסר כי: "דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט משקיעות מאמצים גדולים, על מנת להשלים את פיתוח מאגר נועה והפינקלס במהירות האפשרית. זאת, מתוך ראייה כוללת של צורכי משק האנרגיה הישראלי, ומתוך הבנה שלולא מקורות גז טבעי, עלולה להתפתח בעיה חמורה באספקת החשמל כבר בקיץ הקרוב". את עבודות החיבור של המאגרים מבצעת ספינת הליקס אקספרס, שמניחה את מערכת הפיקוד והשליטה התת-מימית ואת צנרת ההזרמה שתחבר את "נועה" והפינקלס לפלטפורמת ההפקה, שנמצאת ליד מאגר מארי-B.

מאגר נועה, הממוקם כ-20 ק"מ מערבית למארי-B, הוא מאגר הגז הראשון שהתגלה לחופי ישראל, ב-1999. הבארות, שקידוחן הושלם החודש באמצעות אסדת סדקו אקספרס, יתופעלו מאסדת מארי-B ע"י מערכת פיקוד ושליטה תת-ימית, שתותקן בין הבארות לאסדה. הפינקלס נמצאים במרחק של 3 ק"מ בלבד מאסדת ההפקה של מארי-B.

בנובל ציינו כי פיתוח נועה נמנה עם פרויקטי הפיתוח המהירים ביותר בתעשייה: מדובר בפרק זמן של פחות משנה מרגע שניתן האישור ועד התקנת המערכות התת-ימיות.