ברק: משתדלים שנושא איראן לא יגלוש לפוליטיקה בארה"ב

אומר בראיון ל-CNN: "אנו מתוסכלים מאיטיות קריסתו של אסד בסוריה; גורלו נחרץ" ■ "אובמה ידידותי לישראל, במיוחד בנושאי ביטחון"

שר הביטחון אהוד ברק אמר אמש (ד'), כי ישראל משתדלת למנוע מצב שבו המאבק נגד פיתוח נשק גרעיני באיראן יגלוש לפוליטיקה הפנימית בארה"ב או בישראל.

בראיון ב-CNN, נשאל ברק ע"י המראיין, פירס מורגן: "הנשיא אובמה מעדיף בבירור שישראל תימנע מנקיטת פעולה כלשהי לפני הבחירות (בארה"ב). יש פה אפוא רגישות לעיתוי. אובמה יראה (בהתקפה ישראלית) צעד מסוכן לנשיאותו מבחינה פוליטית, ואתה בוודאי מודע לכך. באיזו מידה נכנס גורם (הבחירות לנשיאות בארה"ב) למערכת השיקולים הצבאיים של ישראל"?

ברק, שנראה מופתע לרגע מהשאלה, השיב: "בראש ובראשונה אנו מנסים להימנע ממצב שבו הנושא האיראני יגלוש לכל דבר שקשור לפוליטיקה הפנימית בארה"ב ובישראל. אבל, באופן בסיסי, אנו חולקים (עם ארה"ב) אותה רטוריקה. אנו אומרים בקול רם ובאופן ברור, האמריקנים אומרים כך והנשיא אומר כך: איראן עם יכולת גרעינית צבאית אינה קבילה. אנו נחושים בדעתנו למנוע מהאיראנים השגת יכולת גרעינית, ושום אופציה אינה צריכה להיות מורדת מהשולחן כדי להשיג מטרה זו, למעט אופציה של בלימת איראן אחרי שתשיג נשק גרעיני. זו לא אופציה. אנו והאמריקנים נמצאים על אותו הדף".

פחות מחצי שנה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, נחלץ שר הביטחון להגן על אובמה. הוא נמנע מלהתייחס ישירות למערכת הבחירות, אך חלק על הצהרות קשות נגד אובמה שהשמיע מושל טקסאס, ריק פרי, כאשר התמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, לפני כמה חודשים. פרי טען אז , בין השאר, שאובמה נוקט מדיניות של "פייסנות" כלפי איראן, והקונוטציה היתה, כמובן, פייסנות נוסח צ'מברלין.

"אינני חושב שפייסנות היא תיאור מדויק של מדיניות ממשל אובמה", אמר ברק. "... אובמה ידידותי לישראל, בעיקר בנושאים שקשורים בביטחון. הוא אף מנסה, לפי מיטב שיפוטי, להתנהל בהגינות מול הפלסטינים".

על המצב בסוריה אמר שר הביטחון: "אני מתוסכל למדי מאיטיות הקריסה של אסד. אני מאמין שגורלו של אסד נחרץ, איכשהו. אני מאמין שאנו צריכים להרים את קולנו, גם מסיבות מוסריות וגם מסיבות מעשיות".

"חשוב מאוד שהקהיליה הבינלאומית, נאט"ו, ארה"ב, הרוסים, ינקטו כל צעד אפשרי", אמר ברק. "טורקיה עשויה למלא תפקיד מיוחד כדי להאיץ את כל המהלך הזה".

הוא אמר, כי נפילת אסד תהיה "מהלומה גדולה" לאיראן, לחיזבאללה ולג'יהאד האיסלמי. "אני חושב שצריכה להימצא דרך... לשינוי המשטר בסוריה, עדיף במתכונת התימנית, כלומר לסלק את אסד וחבורתו, אך להשאיר על כנם את המפלגה (מפלגת השלטון), מנגנון המודיעין והצבא".

ברק הגיע אתמול לושינגטון, בפעם השלישית בשבועות האחרונים. הוא מתוכנן להיפגש היום עם שר ההגנה, ליאון פאנטה, בפנטגון, עם שרת החוץ, הילארי קלינטון, בסטייט דיפרטמנט ועם גורמים אחרים בממשל.