שווי סקיילקס צנח - ונאמן אג"ח סאני יכול לדרוש פירעון מיידי

צניחת מניית סקיילקס בימים האחרונים מחייבת את סאני, השולטת בפרטנר, לשעבד עוד מניות שברשותה לנאמן ■ סאני בהודעה לבורסה: אין לנו עוד מניות שניתן לשעבדן ■ בהתאם למסמכי הנאמנות, ניתן לדרוש פירעון מיידי של האג"ח

פחות משנה לאחר שהציע הסדר חוב למחזיקי האג"ח של חברת ההשקעות טאו שבשליטתו, מאותת כעת אילן בן דב כי תרחיש דומה עשוי להתרחש גם בחברת סאני, שבאמצעותה הוא שולט בחברת הסלולר פרטנר, ובסקיילקס - הזכיינית לייבוא מכשירי סמסונג לישראל.

נפילתה של מניית פרטנר בשבוע האחרון הגדילה את ההפסד "על הנייר" בהשקעת העתק הממונפת שביצע בן דב לכ-1.5 מיליארד שקל, וגרמה לקריסת ניירות הערך של חברות ההחזקות שבאמצעותן הוא שולט בה - סקיילקס וסאני. בשלב זה נראה כי אם בן דב לא יכניס את היד לכיס ויזרים הון פרטי, הדרך להסדר חוב היא רק עניין של זמן.

השלכות הדרמה שהתחוללה השבוע במסחר במניות ענף התקשורת באה לידי ביטוי באופן מובהק במיוחד בקבוצת החברות של בן-דב, שנמצא במצב הפיננסי הקשה ביותר מבין בעלי חברות התקשורת.

סאני עדכנה הבוקר כי בידי נאמן האג"ח שלה יש עילה לפירעון מיידי של החובות למחזיקים, משום שאין בידיה מניות נוספות של סקיילקס שאותן היא יכולה לשעבד לנאמן. זאת, אחרי צניחה דו-יומית של קרוב ל-30% במניית סקיילקס ושל כ-20% בפרטנר, בעקבות התחרות הגוברת בענף הסלולר המקומי. מניית סקיילקס המשיכה לצנוח היום וירדה ב-26.1%. אג"ח סקיילקס וסאני צנחו עד 19.6% ועד 12.3%, בהתאמה.

"בוחנת דרכי פעולה"

כשסאני גייסה בעבר חוב בבורסה, שהיקפו כיום הוא כ-240 מיליון שקל, שועבדו מניות סקיילקס שברשותה להבטחת פירעון הקרן והריבית למחזיקי האג"ח.

סאני התחייבה כי אם יירד שווי השוק של מניות סקיילקס המשועבדות, לפחות מ-130% מהערך הנקוב של האג"ח, היא תשעבד מניות סקיילקס נוספות כך שערכן יגדל ל-150% מערך האג"ח. אך בעקבות השחיקה החדה מהימים האחרונים, ירד ערך מניות סקיילקס המשועבדות, ולכן על סאני לשעבד כעת מניות נוספות בשווי של 52 מיליון שקל.

אך לסאני אין מניות חופשיות בהיקף כזה, ולכן יכולים המחזיקים לדרוש פירעון מיידי. גם אחד הבנקים המלווים לחברה יוכל לדרוש להעמיד לפירעון מיידי את האשראי שהעניק לה.

בסאני מציינים כי בעקבות המחסור במניות נוספות לשעבוד, "בוחנת החברה את דרכי הפעולה לטיפול בעניין, לרבות אפשרות לגיוס אשראי נוסף כנגד החזקותיה שאינן משועבדות".

בידי סאני מניות חברת האינטרנט תפוז בשווי של כ-14 מיליון שקל, מניות פרטנר (1.4%) בשווי של כ-48 מיליון שקל, ומניות חברת מובילאיי בשווי רשום של כ-10 מיליון שקל. כמו כן היא מחזיקה באג"ח סקיילקס בשווי שוק של כ-5 מיליון שקל.

כלל פיננסים נאמנויות, הנאמן של שלוש סדרות האג"ח, צפוי להוציא בקרוב זימון לאסיפת אג"ח, ובה תתבקש החברה להבהיר את מצבה.

סאני מחזיקה ב-78.7% ממניות סקיילקס, וסקיילקס ב-44.5% ממניות פרטנר, ששווין כיום, אחרי ירידה של כ-65% בשנה האחרונה, הוא כ-1.5 מיליארד שקל.

קרוב לשני שלישים מההחזקה של סקיילקס בחברת הסלולר, בשווי נוכחי של כ-950 מיליון שקל, משועבדות למחזיקי האג"ח שלה, שמימנו את עיקר הרכישה הממונפת. סקיילקס רכשה את השליטה בפרטנר בשלהי 2009 תמורת 4.6 מיליארד שקל, וב-2010 כבר הייתה מורווחת "על הנייר" כ-2 מיליארד שקל על השקעתה.

בן דב מימן חלק ניכר מרכישה שביצע, בעיקר באמצעות גיוס חוב מהציבור ותוך שהוא מסתמך על חלוקת דיבידנדים מפרטנר. בתחילה הוא נהנה מהזרמת דיבידנדים של 3.6 מיליארד שקל (וקיבל כ-1.6 מיליארד שקל), אלא שעקב השינוי הדרמטי לרעה במצבה של חברת הסלולר, סביר כי פרטנר, שהפסיקה באחרונה לחלק דיבידנדים, גם לא תחזור למנהג החלוקה בזמן הקרוב.

את 2011 סיכמה סאני בהפסד עצום של 445 מיליון שקל, בעיקר בגין ירידת ערך מוניטין שביצעה סקיילקס בפרטנר, וכן בשל ירידה ברווחי פרטנר. בעקבות ההפסדים, הונה העצמי של סאני הצטמק ביותר מ-50% ל-317 מיליון שקל.

רו"ח של סאני הפנו את תשומת לב המשקיעים לגירעון של 47 מיליון שקל שנצבר לה בהון החוזר, ולירידה התלולה במחיר מניית סקיילקס שמייצרת סיכון ביכולת של סאני להעמיד למחזיקי האג"ח את הביטחונות הנדרשים.

סאני העריכה בדוחות 2011 כי תוכל לשרת את חובה וליטול מימון בנקאי או חוץ בנקאי, מיחזור חוב או מימוש מניות פרטנר או סקיילקס. המציאות מראה אחרת.

הקופה כמעט ריקה

הקופה של סאני מרוקנת כמעט לגמרי ממזומנים ופיקדונות (78 מיליון שקל בסולו), לצד התחייבויות שוטפות של 125 מיליון שקל.

מאותן סיבות, סקיילקס הציגה הפסד שנתי של 540 מיליון שקל אשתקד, והונה העצמי (סולו) צנח ב-52%, ל-581 מיליון שקל. שווי עודפי החלוקה שלה הוא כ-62 מיליון שקל, ומולם ניצבות התחייבויות (סולו) של 3.5 מיליארד שקל, רובן למחזיקי האג"ח. השנה היא נדרשת לתשלום של כחצי מיליארד שקל למחזיקים.

ההתדרדרות במצב שתי החברות מתבטאת גם בצניחה של 85%-90% בשווי מניותיהן בשנה האחרונה. כיום שווי השוק של סקיילקס הוא כ-220 מיליון שקל, וזה של סאני הוא כ-130 מיליון שקל. שווי החזקותיו של בן דב בסאני הסתכם הבוקר בפחות מ-100 מיליון שקל.

גיבנת נוספת שסוחב בן-דב על גבו אינה מעולם הסלולר. הכוונה היא לחברת ההשקעות הכושלת טאו, שמנהלת מו"מ להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח בהיקף של כ-310 מיליון שקל. טאו נקלעה למשבר קשה, בעיקר בגלל השקעות כושלות בנדל"ן. את 2011 סיימה החברה עם גירעון של 490 מיליון שקל בהון העצמי בעקבות הפסד של 125 מיליון שקל, בהמשך להפסד מצטבר של 728 מיליון שקל בין 2008-2010.