"עבירות מס 'טכניות' מסתיימות לרוב בקנס מינהלי ולא באישום"

מדובר בעבירות כגון אי-הגשת דוחות, אי-העברת ניכויים, אי-דיווח על מחזור עסקאות לצורך תשלום מקדמות וקיזוז ניכוי במקור שלא כדין

כחלק מהגברת האכיפה ברשות המסים, הונחו משרדי פקידי השומה להגביר את האכיפה בעבירות המס הפליליות ה"טכניות", כדוגמת אי-הגשת דוחות, אי-העברת ניכויים, אי-דיווח על מחזור עסקאות לצורך תשלום מקדמות וקיזוז ניכוי במקור שלא כדין. ואולם, במרבית המקרים מתאפשר לנישום לסיים את ההליך בקנס ולא בכתב אישום פלילי.

באחרונה פורסמה הוראת ביצוע של רשות המסים המחזקת את הנוהל שלפיו בעבירות המס הנפוצות ביותר - עבירות המס הטכניות - "דרך המלך" של רשויות האכיפה צריכה להיות הטלת קנס מינהלי במקום הגשת כתב אישום, בנסיבות המתאימות. זאת, על מנת להקל על העומס בבתי המשפט וברשויות האכיפה ולטפל במספר רב יותר של עבירות מס, וכן להימנע מהטלת כתם של הרשעה פלילית על נישומים רבים.

לעבירות המס הטכניות קיים "מחירון", שלפיו לכל עבירה נקבע קנס בסכום ספציפי, בהתאם לחומרת העבירה. למשל, עבירה טכנית נפוצה היא אי-הגשת דוחות במועד. מדובר בעבירה פלילית, על-פי פקודת מס הכנסה, שהעונש המקסימלי עליה הוא עד שנה אחת מאסר בפועל. אלא שעל-פי הוראת הביצוע של רשות המסים, על רשויות האכיפה להעדיף, ככלל, במקרים של אי-הגשת דו"חות במועד, הטלת קנס מינהלי במקום פתיחת הליך פלילי.

על מנת להטיל קנס מינהלי במקום כתב אישום, על המדינה לשקול את שיקולי המקרה הספציפי, ובין היתר האם הדוח הוגש בסופו של דבר - דהיינו האם המחדל הוסר, האם זו העבירה הראשונה של הנישום, מצבו הבריאותי, גיל הנישום, האם מתנהלת חקירה כלשהי בגין העבירה, האם הנישום פעיל עסקית ועוד.

לעבירה של אי-הגשת דוחות קבועים קנסות מינהליים בהתאם לתקופת הפיגור בהגשת הדוח: קנס של 2,125 שקל בגין איחור של עד 6 חודשים; קנס של 4,250 שקל בגין איחור של בין 6 ל-12 חודשים; ומעל ל-12 חודשי איחור - קנס של 8,500 שקל.

לדברי עו"ד אריאל דיאמנט, מומחה לדיני מסים ממשרד עו"ד ד"ר משה דרוקר, "הטלת קנס מינהלי בגין עבירות אי-הגשת דוחות במועד הוא הכלל, ואילו הגשת כתב אישום הוא היוצא מן הכלל, המצריך נסיבות מיוחדות. רק במקרים חמורים במיוחד או בעלי אופי הרתעתי יועבר הטיפול בנישום שעבר עבירות של אי-הגשת דוחות במועד למחלקת חקירות לשם הגשת כתב אישום".

לדבריו, "הקנס המינהלי מוטל כענישה פלילית לכל דבר, והוא מוטל רק כאשר יש אפשרות להגיש כתב אישום, קרי - כאשר קיימות ראיות לכאורה לביצוע יסודות העבירה על-פי פקודת מס הכנסה שהינן אי-הגשת הדוח במועד, ללא סיבה מספקת וקיום יסוד נפשי של רשלנות".

עוד מציין דיאמנט כי "בטרם הטלת הקנס המינהלי יש לאפשר לנישום להשמיע את טענותיו ולשמוע את הסבריו לביצוע העבירה לכאורה. לשם כך רשויות האכיפה ישלחו הודעה לפני הטלת קנס מינהלי, ולעתים יסתפקו אף בשיחה טלפונית.

"הסרת המחדל הינה חשובה בכל שלב, ובמיוחד לפני הטלת הקנס ולפני שהרשות תשמע את טענות הנישום. אם הנישום מגיש את הדוחות טרם שישמיע את טענותיו, תשקול רשות האכיפה שלא להטיל כלל קנס מינהלי ולהסתפק בסנקציות אזרחיות".

גם לאחר הטלת קנס מינהלי, ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס.