פאבר: "הסיכון הגדול ביותר לכלכלה הגלובלית הוא סין"

גורו ההשקעות מארק פאבר לא מתרגש מיוון: "כן, הם חיביים כסף, אבל השוק יודע שהם בפשיטת רגל" ■ לטענתו, ההאטה בסין תשפיע עמוקות על ברזיל, המזה"ת, אוסטרליה ואסיה ■ "האטה בסין משמעה פגיעה כואבת בתמ"ג הגלובלי"

מודאגים מיוון? אם להאמין לגורו ההשקעות מארק פאבר, שחזרה את נפילת הבורסה ב-1987 ואת התיקון בשווקים בחודש אוגוסט, הדאגה האמיתית היא בכלל סין. פאבר אמר היום (ו') ל-CNBC כי הוא מאמין ש"הסיכון הגדול ביותר לכלכלה הגלובלית הוא למעשה סין, כי אם מסתכלים על יוון, מדובר בכלכלה לא משמעותית".

"כן, הם חיביים כסף", אמר פאבר, "אבל השוק יודע שהם בפשיטת רגל". פאבר הוסיף כי הבנק המרכזי האירופאי יוכל לתמוך ביוון ומשלמי המסים באירופה ישלמו על כך. מצד שני, האטה בסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, תשפיע במידה רבה על מחירי הסחורות התעשייתיות.

"לזה תהיה השפעה אדירה על כלכלות של מדינות כמו ברזיל, המזרח התיכון, מרכז אסיה, אפריקה ואוסטרליה, כך שהמדינות באיזורים הללו עלולות להאט באון דרמטי", ציין פאבר.

פאבר הוסיף ואמר כי הכלכלה של סין תלויה רבות בהוצאות, דבר תנודתי ובעל אפקט מכפיל על הכלכלה. גם לפי קרן המטבע הבינלאומית, האטה בסין משמעה פגיעה כואבת בתמ"ג הגלובלי. זאת, שכן סין היא כרגע התורמת הגדולה בעולם לצמיחה הגלובאלית. "התרומה של המדינה לצמיחה הכלכלית העולמית ב-2010-2013 צפויה לעמוד על 31%, לעומת 8% בלבד בשנות ה-80", כך הודיעה בתחילת השנה הקרן.

לטענת פאבר, כמה סקטורים בכלכלה הסינית כבר נמצאים במיתון. עם זאת, נתוני המאקרו שפורסמו במדינה השנה מצביעים על כך שהכלכלה המקומית מאטה, אולם לא מתרסקת. הצמיחה ברבעון הראשון בסין הייתה האיטית ביותר מזה כמעט שלוש שנים, כאשר התמ"ג צמח ב-8.1%. דעות אחרות אומרות שנתוני מאקרו אחרים, כמו ייצור חשמל, מצביעים על כך שההאטה חמורה יותר מכפי שמראים נתוני התמ"ג.

לטענתו של פאבר, מדדי המניות יתקשו מאוד להגיע לגבהים שנראו בחודש אפריל, אולם ציין כי הוא צופה התאוששות קצרת טווח של כ-5%. "הייתי מכסה את השורטים שלי ב-10 ימים הבאים, כי אני חושב שהשוק תיכף יגיע לנקודת שפל, ומשם יתאושש".