בשורה להומואים: "לאפשר הבאת ילדים בפונדקאות בישראל"

ועדה ציבורית מטעם משרד הבריאות ממליצה לאפשר לגברים הומוסקסואליים להביא ילדים לעולם באמצעות אם פונדקאית - הליך שנעשה עד כה רק בחו"ל

לראשונה מאז עבר חוק הפונדקאות בישראל לפני 15 שנה, ממליצה ועדה ציבורית מטעם משרד הבריאות לאפשר לגברים הומוסקסואליים להביא ילדים לעולם באמצעות אם פונדקאית כאן בארץ.

בניגוד לזוגות אחרים, הוועדה ממליצה כי זוגות חד-מיניים יהיו זכאים רק למסלול פונדקאות אלטרואיסטי - כלומר כזה שלא יאפשר לפונדקאית לקבל כל תמורה כספית בעניין. ההמלצה הזו לא נועדה להקשות על ההומוסקסואליים, אלא למנוע זינוק במחיר שעשויות לדרוש מעתה פונדקאיות לאור הגידול הצפוי בביקוש.

הומלץ כי הפונדקאית במסלול האלטרואיסטי תהיה בעלת קשרי ידידות עם הגבר שמבקש את הפונדקאות או קרובת משפחתו. זאת, כל זמן שהיא אינה אימו, סבתו, אחותו או נכדתו של הגבר.

לאור הרגישות ההלכתית, החליט סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) להוציא את עצמו ממעגל מקבלי ההחלטות באשר לאימוץ עתידי של מסקנות הוועדה. מקורביו סיפרו היום (א') כי הוא מאפשר חופש מוחלט בעניין למנכ"ל משרדו פרופ' רוני גמזו, שצפוי מצידו לאמץ את המסקנות.

מקורביו של ליצמן רמזו כי סגן השר למד מאירועי העבר מאז שהורה להזיז את מיקומו המתוכנן של חדר מיון ממוגן בבית-החולים ברזילי בשל הימצאותם של קברים בסמיכות.

כפי הנראה, מי שיחתום על אימוץ המסקנות, שמחייבות בחלקן שינוי חקיקה, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשמש ממילא באופן רשמי כשר הבריאות.

הוועדה, בראשות פרופ' שלמה מור-יוסף, עד לאחרונה מנכ"ל בית-החולים הדסה וכיום מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, הוקמה לפני כשנתיים בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישו זוג הומואים. הזוג, יואב ארד פנקס ואיתי פנקס, קבלו כנגד חוק הפונדקאות בישראל, שקובע כי הזכאות לפונדקאות ניתנת רק לבני זוג שהם גבר ואישה.

הוועדה ממליצה בין היתר כי הגיל המקסימאלי של פונדקאית, ללא קשר למינם של בני הזוג, יעמוד על 38, ואילו הורה מיועד במסלול פונדקאות לא יעלה על גיל 54.

עוד הומלץ כי פונדקאות תתאפשר רק לבני זוג שאין להם יותר מילד אחד, או לאדם יחיד ללא ילדים כלל. אישה תוכל לשמש כפונדקאית עד 3 פעמים בלבד, והוועדה ממליצה לעגן בחקיקה חובה לבטח את הפונדקאית.