כיל: נשקיע עד 10 מיליארד שקל בנגב ב-5 השנים הקרובות

המשנה למנכ"ל כימיקלים לישראל: "ההשקעה הנרחבת בחמש השנים הקרובות כוללת בניית מפעל ברום" ■ "ההשקעה תייצר אלף מקומות עבודה"

כימיקלים לישראל (כיל), שמקבוצת החברה לישראל, מתכוונת להשקיע בחמש השנים הבאות מיליארדי שקלים במסגרת תכנית מקיפה לפיתוח פעילות הייצור שלה בדרום הארץ, כך אומר בשיחה עם "גלובס" המשנה למנכ"ל כיל, אשר גרינבאום. על פי הערכותיו של גרינבאום, היקף ההשקעה ינוע בין 8 ל-10 מיליארד שקל, כשחלק ניכר ממנה, כ-3 מיליארד שקל, יופנו בשנים הקרובות להקמת התשתית לקציר המלח בבריכה התעשייתית (בריכה 5) כדי למנוע את עליית המפלס שלה ואת הצפת המלונות בעין בוקק.

גרינבאום ישתתף מחר (ג') בדיון שיעסוק בסוגיות של תעסוקה והתיישבות במסגרת ועידת הנגב החמישית, שמקיים המשרד לפיתוח הנגב והגליל, ויפרט אודות ההשקעות הצפויות של החברה בשנים הקרובות בדרום.

לדברי גרינבאום, ההשקעה הנרחבת כוללת פיתוח והרחבה של תשתיות ייצור של החברה במתקניה, ובמרכזם בנייה של מפעל חדש לייצור תרכובות ברום מתקדמות. כיל מחזיקה כיום מפעל אחד לייצור תרכובות ברום ברמת חובב, ומתכוונת להקים בשנים הקרובות מפעל נוסף, שייצר מעכבי בעירה לענף הבנייה בטכנולוגיה חדישה. עוד 2-3 מיליארד שקל יושקעו, לדברי גרינבאום, בהטמעת טכנולוגיות לשמירה על איכות הסביבה במתקני החברה שבנגב ובהרחבת השימוש במקורות אנרגיה, שנחשבים בלתי מזהמים.

אלף מקומות עבודה

לדברי גרינבאום, ההשקעה בהרחבת תשתיות כיל ופיתוח כושר הייצור שלה בדרום יאפשרו פתיחה של יותר מ-1,000 מקומות עבודה חדשים לתושבי הדרום. העובדים החדשים שייקלטו לשורות החברה יתווספו לכ-5,000 עובדים שמועסקים ביחידותיה השונות במישור רותם, בים המלח וברמת חובב: "מדובר באלף עובדים שיועסקו ישירות בידי כיל, אך מדובר באלפי עובדים נוספים שיקלטו במעטפת שמסביב. על כל עובד ישיר שלנו מועסקים 5 או 6 עובדים עקיפים נוספים. השכר שמשולם לעובדי כיל הוא פי שניים וחצי מהשכר הממוצע במשק, ומכאן ראוי שהמדינה תעדיף לבסס ולעודד בדרום תעשייה שמתגמלת היטב את עובדיה על פני תעשייה שתשלם לעובדיה שכר מינימום", אמר גרינבאום ל"גלובס".

לצד התכניות הגדולות, בכיל רומזים שהשקעת המיליארדים לא מובנת מאליה, ומתנים אותה בקיצור הליכים תוך עקיפת בירוקרטיה מצד רשויות התכנון: "יש לנו תכניות השקעה גדולות מאוד, ויש כמה דברים שאנחנו מצפים מהממשלה ומהרשויות השונות, והבסיס שלהם הוא קיצור הבירוקרטיה", אומר גרינבאום.

בכיל מדגישים שכחברה שמתכננת את השקעותיה שנים מראש, בשל מורכבות תשתיותיה, היא שואפת לוודאות מרבית: "על בסיס התכניות האלה אנחנו מתחייבים בפני לקוחות לטווח הארוך, ואם ניתקל בבעיה, נאלץ לעמוד בפני מצב של חיפוש אלטרנטיבות במקומות אחרים שבהם אנו פועלים בעולם. זה בהחלט עלול לקרות וכבר ראינו כיצד סודה-סטרים כמעט העבירה פעילות ייצור מישראל בעקבות הבירוקרטיה. אנחנו לא רוצים הנחות ומתנות, אך מצפים שהגורמים השונים יירתמו לעניין ויבואו לקראתנו", אמר.