הח"כים הכלכליים בקואליציה מכינים מארב ליובל שטייניץ

זאת, על רקע כוונת האוצר להטיל גזירות כלכליות ■ מירי רגב: "ששר האוצר ישים את האגו הצד וידאג שהליכוד יישאר בשלטון" ■ שטייניץ: "טרם החלטנו אם זה תקציב חד-שנתי או דו-שנתי"

חברי כנסת מהקואליציה מתנגדים לרשימת הגזירות שבוחן האוצר, שנחשפו אתמול (ב') ב"גלובס", לרבות העלאת המע''מ, הטלת מע''מ על פירות וירקות וקיצוצים בהוצאה האזרחית בכ-10 מיליארד שקלים.

בולטת בהתנגדות התקיפה, גם הפעם, היא ח''כ מירי רגב (ליכוד), נציגת מפלגת השלטון בוועדת הכספים. "אני מציעה לשר האוצר, שיפסיק להפוך את המדינה לפרה החולבת של משרדו, ושיפעיל רגישות חברתית. אחרת, הליכוד יחטוף בבחירות הבאות מכה קשה, אמרה היום רגב, והוסיפה כי "כדאי לשר האוצר לא לחזור על טעויות העבר, כמו הטלת מע''מ על פירות וירקות. שישים את האגו בצד, ושידאג שהליכוד יישאר בשלטון גם בפעם הבאה".

גם ח''כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, "אשת הכלכלה" של אביגדור ליברמן, מסתייגת מההצעות. "כולם ידעו שיהיו גזירות אחרי שנתנו כל כך הרבה תוספות בהסכמי העבודה מול ההסתדרות", אמרה קירשנבאום. "מי שאחראי ועקב, ידע לראות את הנולד. הבעיה היא שלפי הצעות הללו, מי שייפגע הן שוב השכבות החלשות, כי הכול צמוד למע''מ. אני דורשת דיון רציני ומקיף סביב מי הולך להיפגע מהגזירות, כי הפגיעה לא יכולה להיות שרירותית כפי שהוצע כעת".

"בור עצום"

גם שי חרמש, חבר ועדת הכספים מטעם קדימה, השותפה הקואליציונית החדשה, סבור כי האוצר לא מספר את כל האמת. "מי שמנסה למכור סיפור, שקיצוץ של 10 מיליארד שקל יספיק, חי בסרט", אמר חרמש. "הבור הכספי העצום של 2013 נובע מכמה מקורות, כגון החלטות שהממשלה קיבלה בשנה הזו, כמו הורדת הבלו על הדלק ועל החשמל; החלטות שפגיעתן בהכנסות המדינה הייתה השנה חלקית בלבד.

"יתרה מזו, מי שבונה תחזית הכנסות ל-2013 על סמך 2012 חייב להביא בחשבון את התוספת החד-פעמית שהתקבלה בינואר השנה, בעקבות מכירה רעיונית של ניירות ערך, שלא תחזור. אם תקציב הביטחון ימשיך לצמוח בקצב שאהוד ברק רוצה, ה-10 מיליארד שקל קיצוצים תהווה הפתעה לטובה".

חרמש הוסיף כי הממשלה תאלץ לקבל החלטות הרבה יותר קשות מאלו שפורסמו, כמו העלאת מס יסף והעלאת מס חברות. "מה שנחשף עד כה זו המנה הראשונה; במנה העיקרית נעמוד בדילמות שלא עמדנו בשנים האחרונות, והן יחייבו הגדלת תקרת ההוצאה, הגירעון והחוב, דבר שיפגע בדירוג האשראי ויעלה את מחיר הגיוס. חכמי האוצר לא יקראו לתרגילים הללו בשמם אלא יגדירו אותם 'קופסאות', אבל הם קונטיינרים", סיכם חרמש.

"שלב ראשוני"

שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס היום לתקציב הגזירות, ואמר כי "אני קורא לעתים בתקשורת על החלטות שקיבלתי ואני נדהם, כי חלק מהדברים כלל לא מוכרים לי. ספקולציות זו הגדרה מדויקת, וחלק מהן אפילו לא עלה בפורומים מחליטים באוצר. אנו בשלב הכנה ראשוני, וטרם דנים בשאלה איך אנו עומדים בהחלטות שלנו לגבי המסגרות.

"זה שהתקציב הולך להיות לא קל - זה ברור. טרם קיבלנו החלטה, אם זה תקציב חד-שנתי או דו-שנתי, ונכריע בעניין בימים הקרובים. הספקולציות מוקדמות מדי ופרועות מדי. היקף הקיצוץ שיידרש בתקציב לא ידוע. זה מה שנבחן. התקציב יהיה מהודק - גם כדי לעמוד ביעדים, וגם כדי למנוע פריצה של מסגרת ההוצאה. זה לא יקרה כי לא נסכן את עתיד כלכלת ישראל. נשמור על מה שאפיין אותנו בשנים האחרונות - משמעת תקציבית וכלכלית, כי זה אחד המפתחות להישג המרכזי שלנו בשנים האחרונות בתקופת המשבר: צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה".

בסוגיית הקיצוץ בקצבאות אמר שר האוצר כי "עוד לא סיכמנו את התמונה הכללית, שרק לאחריה נרד לפרטים. הדיון בתקשורת וההחלטות בתקשורת מקדימות בהרבה את ההחלטות במשרד האוצר ואצל שר האוצר". השר סירב להתייחס לפרסומים על כוונת האוצר להעלות את המע"מ ל-17%.

בהתייחס לגירעון אמר שטייניץ כי "יש לנו האטה מסוימת בפעילות הכלכלית ובגביית המסים כתוצאה מכך, ולכן הגירעון יהיה יותר גבוה משתוכנן בתחילה. ודאי שיש תחום של גירעון שלא נרצה להגיע אליו, והכי חשוב להמשיך בהדרגה להוריד את יחס החוב-תוצר".