מנכ"ל אקספון: "הצעות שמשלבות שיחות לחו"ל - בריונות"

שבוע אחרי שהתחרות בענף הסלולר הגיעה לשיא עם כניסתן של גולן טלקום והוט מובייל, מביע איציק בן-אליעזר חשש כבד ליציבות שוק השיחות הבינלאומיות

שבוע אחרי שהתחרות בענף הסלולר הגיעה לשיא עם כניסתן של שתי חברות חדשות - גולן טלקום והוט מובייל - מביע היום (ג') מנכ"ל 018 אקספון, איציק בן-אליעזר, חשש כבד ליציבות שוק השיחות הבינלאומיות. המיזוגים של סלקום עם נטוויז'ן ופרטנר עם 012 סמייל, יצרו מצב שבו החברות הסלולריות משווקות בחבילה גם עשרות יעדים לחו"ל. כך למשל, החבילה של גולן טלקום שמחירה 99 שקל לשיחות, הודעות SMS וגלישה ללא הגבלה, כוללת גם שיחות ל-29 יעדים בחו"ל.

לדברי בן-אליעזר, שיווק כזה של חבילות לשיחות בינלאומיות על ידי מפעילי הסלולר, מהווה הפרה לכאורה של הוראות רישיונן, בעיקר לעניין מתן תנאים שווים לכלל המפעילים. בשיחה עם "גלובס", אמר בן-אליעזר כי אף מפעיל סלולרי לא פנה ל-018 והציע לה להשתתף בשיווק משותף של חבילות כאלה, ולכן ביקש ממשרד התקשורת לבדוק באופן מיידי את החוקיות בשיווק חבילות שכוללת שיחות לחו"ל ולהפסיק אותן לאלתר במידה שיימצא כי הן אינן חוקיות.

"פעילותן הביריונית של חברות הסלולר בשוק בו אין להן רישיון לפעול, וכאילו אין משרד מפקח, צריך שידיר שינה מעיניכם". בן-אליעזר כותב עוד, כי המיזוג המלא בין חברות הסלולר לחברות השיחות הבינלאומיות מעניק להן יתרון תחרותי בלתי הוגן בשוק הבינלאומי. "לא רק שמפעילי הסלולר יש יתרון מובנה ברכישת הלקוח ובשיוכו לשיחות בינלאומיות דרכן במוקדי השירות - החברות הממוזגות, בשל אפליה הנובעת מתקנות רגולטורית , מסבסדות שירות בשירות. מדובר בדבר שמנוגד לעקרונות התחרות המבוססים על הגישה הפתוחה והשוויונית, שאפיין את מדיניות המשרד עד כה, והוביל לשוק שיחות בינלאומי תחרותי ולרווחת הצרכן", כותב בן-אליעזר.

מנכ"ל אקספון קורא למשרד לבטל את תעריפי קישור הגומלין (קש"ג) בסלולר בשיחות בינלאומיות (לשיחה בינלאומית יוצאת ונכנסת). לטענתו, ברור כי חברות הסלולר מתמחרות את שירותי השיחות הבינלאומיות ללא מרכיב הקש"ג, שכן חל על הלקוח בשיחה שהוא מבצע לחו"ל באמצעות 018. לכן, כדי לתת מענה לתחרות, תצטרך 018 לממן עבור הלקוח את מרכיב הקש"ג, שאינו חל כאמור על מפעילי הסלולר ושלרוב יקר בהרבה מעלות המרכיב הבינלאומי של השיחה. "ברור כי מדובר בפער בלתי סביר, שיאפשר לחברות הסלולר לתמחר את שירותי השיחות הבינלאומית באופן אגרסיבי וזאת עד להוצאתנו מהשוק", כותב בן-אליעזר ומוסיף כי "לכן, אנו דורשים לבטל לחלוטין את תעריפי הקש"ג החלים על מפעיל שיחות בינלאומי בשיחה היוצאת או נכנסת לסלולר".

בן-אליעזר מפציר במשרד התקשורת לפעול במהירות לתיקון המצב שכן כל יום שעובר במודל הנוכחי גורם ל-018 נזק כלכלי גבוה מאוד.