שוויו של אילן בן-דב נחתך בשנתיים ממיליארד ש' ל-70 מ' ש'

מאז אפריל 2010 איבדו מניות סאני, באמצעותה הוא שולט בפרטנר, 95% מערכן ■ מצבת נכסיו וחובותיו האישיים של בן-דב אינה ידועה ■ בשבוע הבא ידונו מחזיקי האג"ח בגורל החברה ■ גם בן-דב למד איך מינוף יכול להפוך למשקולת כבדה

לפני פחות משנה הציעה חברת ההשקעות טאו, שבשליטת אילן בן דב, הסדר חוב למחזיקי האג"ח שלה. בהסדר התבקשו האחרונים להמיר את חובם, בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, למניות החברה, ובתמורה בן דב יכניס לטאו את הנכס המרכזי שלו - מניות השליטה בחברת סאני, המחזיקה בשרשור בפעילות ייבוא מכשירי סמסונג ובחברת התקשורת פרטנר.

הצעת הסדר החוב הביאה לביקורת רבה כלפי בן דב, ובסופו של דבר ירדה מהשולחן, משום שכללה "תספורת" של עשרות רבות של אחוזים למחזיקי האג"ח. בן דב טען אז כי "בהסדר החוב אין 'תספורת', יש אפסייד". פחות משנה חלפה מאז אותה הצעה שלא יצאה לפועל, ונראה שבינתיים מי שחווה את התספורת הגדולה ביותר - מעל 90% משווי נכסיו - הוא בן דב עצמו.

באותו זמן שהציע בן דב למחזיקי האג"ח של טאו להמיר את חובם למניות, עמד שוויה של סאני על 1.1 מיליארד שקל. שווי מניותיו של בן דב, אשר החזיק אז ב-70% מההון של סאני, עמד על 770 מיליון שקל, ושווי מניותיו בטאו (70%) עמד על 26 מיליון שקל (טאו נזכיר, מחזיקה ב-7.4% ממניותיה של סאני).

נואש מטאו

השנה הסוערת שעברה על שוק התקשורת המקומי הביאה לצניחה בשווי הנכס המרכזי של בן דב - חברת פרטנר, שבה רכש את השליטה בסוף 2009 לפי שווי של 10.4 מיליארד שקל. סאני, שדרכה שולט בן דב בפרטנר ובפעילות ייבוא מכשירי סמסונג, קרסה מאז הצעת ההסדר בלא פחות מ-92% (כולל ירידה של 34.7% אתמול). שווי מניותיו של בן דב בחברה (לאחר שהגדיל את החזקתו בה ל-73.11%) ובטאו עומד היום על 63 ו-7 מיליון שקל בהתאמה. סך הכול 70 מיליון שקל, כלומר צניחה של יותר מ-90% בתוך פחות משנה.

אגב, טרם רכישת השליטה בפרטנר באוגוסט 2009, נאמד שווי מניותיו של בן דב בסאני (שנסחרה אז במדד ת"א 100) בכ-425 מיליון שקל. סאני שלטה אז, כמו היום, בחברת סקיילקס, שמלבד פעילות ייבוא מכשירי סמסונג ורשת שיווק הטלפונים דינמיקה סלולר הרווחיות, הכילה קופת מזומנים של למעלה מחצי מיליארד שקל, ללא חוב.

כחצי שנה לאחר הרכישה, באפריל 2010, טיפסה סאני לשווי של 1.6 מיליארד שקל, ושווי מניותיו של בן דב בחברה עמד על 1.1 מיליארד שקל. בשנתיים שחלפו מאז צנחה מניית סאני בקרוב ל-95% ובשיעור דומה גם שווי מניותיו של בן דב, ונראה שבנוסף למחזיקי האג"ח, גם הוא למד על בשרו איך המינוף יכול להפוך למשקולת אבן כבדה.

מצבת נכסיו וחובותיו האישיים של בן דב אינה ידועה, אולם אם מניותיו בסאני משועבדות לטובת הלוואה אישית שלקח מתאגיד בנקאי, הוא עשוי להידרש להזרמת שעבודים נוספים לטובתה. מחברת טאו כך נראה הוא כבר התייאש, בעיקר משום שבתחילת החודש הודיעה החברה כי פנייתה לבעל השליטה לשם העמדת מימון לחברה הושבה ריקם.

אסיפה של מחזיקי האג"ח של סאני (חוב בהיקף של כ-240 מיליון שקל) שתיערך ביום רביעי הבא עשויה להיות גורלית מבחינתו של בן דב. החברה הודיעה בשבוע שעבר כי אין לה מניות נוספות של חברת סקיילקס שהיא יכולה לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח, בהתאם למנגנון שנקבע בהנפקה. לפיכך יכולים מחזיקי האג"ח לדרוש פירעון מיידי של החוב כלפיהם.

התכווצות שווי מניות
 התכווצות שווי מניות