הדולר זינק לשיא של שנתיים; "פישר לא יפגר מאחור"

כך מעריכים כלכלני בנק דיסקונט ■ הדולר היציג זינק ב-1.1% ל-3.859 שקלים והאירו נקבע בעלייה של 0.22% ל-4.878 שקלים ■ ירידות חדות בבורסות אירופה משפיעות על המסחר ■ רון אייכל: בנק ישראל עומד בפני החלטה קשה

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ד') במגמת היחלשות של השקל מול המטבעות המרכזיים. זאת על רקע המשבר הלא נגמר באירופה והתבטאות של ראש ממשלת יוון כי המדינה בדרכה החוצה מגוש האירו. הדולר מתחזק משמעותית מול השקל והשער היציג נקבע בעלייה של כ-1.1% ל-3.859 שקלים - שיא של כמעט שנתיים. מול המטבע האירופי נחלש השקל בכ-0.2% ל-4.878 שקלים.

בזירה העולמית, נסחר הדולר בשער של 1.266 דולר לאירו, ואילו מול הין נסחר השטר הירוק סביב 79.5 ין לדולר.

כלכלני בנק דיסקונט מעריכים, בסקירה שפרסמו היום, כי בנק ישראל עומד להוריד ריבית לפחות באחת משתי ההחלטות הבאות, על רקע התמתנות האינפלציה והמצב בכלכלה ובשווקים, למרות שהקונצנזוס בשווקים מצביע על הותרת הריבית ללא שינוי. "אחת הסיבות כי הקונצנזוס לא צופה הורדת ריבית היא על רקע העובדה כי הריבית נותרה ללא שינוי במשך תקופה ארוכה, עניין שגרם ל'עיגון' של תחזיות הריבית סביב רמתן הנוכחית, אולם אנו צופים כי החזאים בשוק ימשיכו לעדכן כלפי מטה את תחזיות הריבית", מציינים בדיסקונט.

האינפלציה בפועל בישראל אינה גבוהה (יחסית למצב בעולם), ונגיד בנק ישראל, בדומה לבנקים מרכזיים רבים בעולם, מעדיף לעודד את הצמיחה. "נראה כי בחודשים הקרובים ימשיכו הבנקים המרכזיים/הממשלות בעולם לתמוך בכלכלות על ידי צעדים מוניטאריים, ואולי אפילו תוכניות סיוע פיסקאליות. קשה להאמין שדווקא הנגיד פישר, ש'פעל צעד אחד לפני כולם' בעבר, ואף עומד כעת ביעד האינפלציה, לא יהיה שותף לכך", אומרים בדיסקונט.

"נשוב ונציין כי פיחות השקל צפוי להיות מוגבל, כאשר ברמת 3.86 שקלים צפויים היצעי מט"ח רבים. אך גם במקרה של פריצת רמה זו, לא צפויה לתמוך בפיחות משמעותי שכן תנועה זו תהיה מוגבלת לעבר רמת 3.9-3.88 שקלים", סבורה ורד יצחקי, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים.

הזינוק בשער הדולר נובע מהחשש המתמשך ממשבר החוב באירופה וההאטה העולמית, כאשר המשקיעים הולכים ו"מתבצרים" בהשקעות בשטר הירוק.

ביום שני תפורסם החלטת הריבית, כאשר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב, מציין היום כי אין ספק כי בנק ישראל עומד בפני החלטה קשה - להותיר או להוריד את הריבית: "מצד אחד, האינדיקטורים הכלכליים לפעילות השוטפת רושמים האטה, והחדשות המגיעות מבחוץ, בעיקר באירופה, אינן חיוביות במיוחד. מנגד, ההשפעה הצפויה על האינפלציה מהעלאת המע"מ, נתוני הצמיחה החיוביים, והשיפור הצפוי ביצוא, יטו לדעתנו את הכף, לטובת הותרת הריבית על כנה".

המשקיעים בזירת המט"ח גם מגיבים היום לחדשות מאירופה: ראשית, לדיווח לפיו הבנק המרכזי האירופי (ECB) העביר בחשאי ליוון קרן סיוע בהיקף של כ-100 מיליארד דולר. בנוסף, מעיבה התבטאותו של ראש ממשלת המעבר לוקאס פפדמוס, שאמר כי אמנם לא סביר שהמדינה תצא מגוש האירו, אלא "זה עדיין סיכון קיים" - כך לפי דיווח ה"פיננשל טיימס".

עוד בשווקים, ארגון ה-OECD פרסם אתמול את התחזית הכלכלית השנייה שלו לשנת 2012, והודיע כי הוא מוריד את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית לרמה של 3.4%, זאת לעומת צמיחה של 3.6% ב-2011. הארגון ציין בדוח שפרסם כי משבר החוב האירופי עלול לפגוע בצמיחה הכלכלית השברירית של ארה"ב ויפן.

[לארביטראז][לטבלת שערי חליפין][לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]