דיווח: ה-ECB הזרים לבנקים ביוון 100 מיליארד א' בחשאי

ה"פייננשל טיימס" מדווח כי הבנק המרכזי האירופי לא הוציא כל הודעה רשמית בנושא ולא הוצבו ליוון תנאים כלשהם ■ לפי הדיווח, הכסף שהוזרם ליוון היה כחלק מ"סיוע חרום" - אחד הכלים הפחות מוכרים שבהם ה-ECB עושה שימוש

כאשר מנהיגי מדינות ה-G8 נפגשו בסוף השבוע בארה"ב, הם הצהירו בפני כל כי יוון היא חלק בלתי נפרד מגוש האירו והיא תמיד תהיה כך. כעת, ה"פייננשל טיימס" מדווח כי מנהיגי גוש האירו גם פועלים ולא רק מדברים, להשאיר את יוון באיחוד האירופי. זאת, לאחר שהבנק המרכזי האירופי העביר בחשאי ליוון כ-100 מיליארד דולר.

לפי הדיווח, הבנק המרכזי האירופי (ECB) לא הוציא הודעה רשמית בנושא ולא הוצבו ליוון כל תנאים (כדוגמת ביצוע רפורמות) לפני שהסכום העצום הועבר לה. ככל הנראה, החשש במדינות אירופה היה שאם הסיוע העצום היה עובר דרך "הצינורות המקובלים" ובסופו של דבר הבנק המרכזי היה דוחה את הסיוע, אז הדבר היה בבחינת קטליזטור שהיה מזרז את פרישתה של יוון מגוש האירו.

הכסף שהוזרם ליוון, היה כחלק מ"סיוע חירום" (ELA), הנחשב לאחד הכלים הפחות מוכרים של ה- ECB, שבאמצעותם הוא יכול לאשר סיוע מהיר לבנקים באיחוד האירופי הסובלים מקשיי נזילות חמורים. עד כה, הבנק המרכזי האירופי אישר בעבר סיוע דומה גם לאירלנד, אך היקף הסיוע היה נמוך בהרבה מזה שניתן ליוון.

לפי ה"פייננשל טיימס", סיוע החירום הוא אחד מהכלים החזקים ביותר של הבנק המרכזי האירופי, שעשוי להכריע את גורלן הכלכלי של מדינות רבות, והבנק המרכזי מסרב למסור פרטים בכל הנוגע ל"היסטוריית השימושים" שלו בסוג זה של סיוע.

"אתה לא אומר שאתה במצב חירום כי אז אתה רק מחריף את המצב", אומר לוק קואן, יו"ר הבנק המרכזי של בלגיה. "לכן, אני לא רואה כל סיבה לכך שהבנק המרכזי צריך לספק מידע נוסף בנושא".

עם זאת, ה"פיננשל טיימס" מציין כי בדוח הכספי השבועי של הבנק המרכזי, הופיע לפני מספר שבועות גידול "לא מוסבר" של 121 מיליארד אירו, שנרשם תחת הסעיף "דרישות אשראי אחרות בגוש האירו", כך שלפי הנראה ה-ECB רשם את כספי "סיוע החירום" תחת אותה הגדרה והעיתון מציין כי זהו הסכום המינמלי שהוענק למדינות שונות בגוש האירו.

אנליסטים שונים בבנק ההשקעות ברקליס קפיטל העריכו כי כספי הסיוע שהוענקו ליוון מסתכמים ב-96 מיליארד אירו, לאירלנד עוד כ-41 מיליארד אירו ולקפריסין עוד כ-4 מיליארד אירו. אם הערכה זו נכונה אז הסכום הכללי של "סיוע החירום" מסתכם בכ-140 מיליארד דולר - יותר מ-10% מהסכום הכללי שהוזרם למדינות גוש האירו באמצעות התוכניות להגדלת הנזילות הבנקאית (LTRO'S) של הבנק המרכזי.