ייצוגית: המינהל גובה אגרת רישום זכות בנכס לא כחוק

בתביעה, בהיקף 17.5 מיליון שקל, נטען כי על הנפקת הודעה אחת על רישום זכות בנכס גובה המינהל 72 שקל שלא כחוק, וכי מדי יום מונפקות 150 הודעות כאלה

‎‎מינהל מקרקעי ישראל גובה אגרה על הנפקת הודעת רישום זכות בנכס לכאורה בניגוד לחוק - כך עולה מבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏מהבקשה לאישור התובענה כייצוגית, שהוגשה באמצעות עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות ממשרד רדעי-גדות, עולה כי על הנפקת הודעה אחת על רישום זכות בנכס גובה המינהל 72 שקל, לכאורה בניגוד לתקנות מינהל מקרקעי ישראל (אגרות) - 2004.

‏להערכת התובעים, מדי יום מונפקות על-ידי המינהל 150 הודעות מסוג זה, כך שב-7 השנים האחרונות מאז נכנסה התקנה לתוקף, גבה המינהל לכאורה שלא כדין 17.5 מיליון שקל.

‏מי משלם את האגרה? רוכשי דירות חדשות מקבלן, שבונה על קרקע חכורה מהמינהל (מרבית קרקעות המדינה), מחויבים באגרה בבואם להנפיק את האישור על רכישת הדירה.

יודגש כי בניגוד לרוכשי דירות מיד שנייה, במקרה של רוכשי דירות חדשות, הקבלן משמש כ"חברה משכנת" המנהלת את רישום הזכויות בדירות במקביל לרישום במינהל מקרקעי ישראל, עד לרישום בטאבו.

‏במקרים מסוימים נדרשים רוכשי הדירות להציג את האישור מהמינהל גם על-ידי הבנקים למשכנתאות.

‏אך מכיוון שההודעה על רישום זכות בנכס אינה מהווה מסמך באמצעותו ניתן להעביר בעלות (רק רישום בטאבו הוא בסיס לכך), ההודעה מהווה למעשה מכתב הפנייה לחברה המשכנת, נטען בתביעה. בהודעה עצמה אף מצוין כי היא "אינה מהווה אישור זכויות, ואין להסתמך עליה לצורך העברת זכות".

העותרים טוענים כי אם אין מדובר באישור זכויות, שלפי התקנות ניתן לגבות עליו אגרה, המינהל למעשה גובה את האגרה האמורה בניגוד לתקנות.

‏ממינהל מקרקעי ישראל טרם נמסרה תגובה.