נמחקה עתירת הקבלנים נגד נת"ע על מכרזי הרכבת הקלה

מחיקת העתירה התאפשרה בעקבות הצהרתה של נת"ע כי תאפשר לקבלנים ישראליים לגשת למכרז, וזאת בתנאי שיעמדו בכל התנאים הנדרשים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב מחק אתמול (ד') את העתירה שהגישה התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, יחד עם חברת סולל בונה, נגד חברת נת"ע נתיבי תחבורה עירוניים.

מחיקת העתירה התאפשרה בעקבות הצהרתה של נת"ע כי תאפשר לקבלנים ישראליים לגשת למכרז, וזאת בתנאי שיעמדו בכל התנאים הנדרשים.

בהתאחדות הקבלנים רואים בתוצאה הישג ומסבירים כי עצם הצהרתה של נת"ע בדיון כי אין לה התנגדות לסיכומים אפשריים בין המשתתף הישראלי והמשתתף הזר בכל הקשור לנושאים מימוניים ופיננסים, מהווה בעבורם אישור למה שדרשו מלכתחילה.

את התאחדות בוני הארץ ואת סולל בונה ייצג עו"ד אהוד נדב ממשרד נדב, ברנס, רוטשילד ושות'.

התובעות דרשו את שינוי תנאי הסף במכרז האוסר על חברות ישראליות להחזיק ברוב הזכויות ו/או בשליטה בגוף הניגש למכרז, ובכך גורם לפגיעה קריטית ביכולת הגופים הישראליים המתאימים לשאת ולתת עם גורמים זרים לגבי אחוז השליטה של הצד הישראלי במיזם, ובמקרים אחרים אף מביא להדרת רגליהם של חלק מהגופים הישראליים מהשתתפות במכרז.

עוד נטען בעתירה כי מדובר בתנאי שאינו סביר ואינו מוצדק, שאינו מופיע במכרזי התשתיות אחרים, וכי תנאי סף זה הינו בניגוד להחלטות הממשלה והצהרותיה ביחס לקידום של יצרנים, ספקים ונותני שירות ישראליים.

במקביל, בנת"ע דווקא סבורים כי ההישג שייך להם, מאחר שהעתירה נמחקה, ותנאי המכרז לא שונו. החברה מודה כי במהלך הדיון טען עו"ד משה נאמן, שייצג את החברה, כי אין מניעה לכך שחברה ישראלית תוביל את החברה הקבלנית החדשה, אבל ציין כי היא חייבת לעמוד בתנאי המכרז.

המשמעות, כך על-פי אנשי נת"ע, היא שהחברה תידרש להציג ניסיון רב בפרויקטים מהסוג הזה, במיוחד פרויקט כרייה עם מכונות TBM וכן הצגת הון כספי גבוה, תנאים שלהערכתם לא יוכלו הקבלנים הישראליים לעמוד בהם.

יו"ר נת"ע, מיכאל רצון, מסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "אנחנו מצטערים על כך שאנו נדרשים להתייחס להליכים מעין אלה, הליכים שיש בהם משום עיכוב מיותר בהליכי הביצוע של פרויקט כה חשוב כמו הרכבת הקלה בגוש דן".