"אמון הציבור" למפרקי קיקה: פעלו לצמצום הפגיעה בצרכנים

לטענת הארגון, מתלונות צרכנים עולה חשש כי מפרקי קיקה אינם עושים מאמץ לצמצום הפגיעה בצרכנים, מקשים על קבלת המוצרים ודורשים תשלומים נוספים

מכירת החיסול בקיקה קרבה ובאה, ובמסגרתה יימכרו פריטים שנותרו בחנות הענק בנתניה בהנחות לציבור הרחב. מ-28 למאי יימכרו פריטים בהנחות של עד 70%. הכספים שייכנסו לקופה אמורים להגיע לנושים לפי סדר היררכי המציב את הצרכנים בתחתית הדירוג.

לפיכך, הוציא היום (ה') ארגון "אמון הציבור" מכתב לעו"ד רום בר-ניר, המפרק הזמני של קיקה בישראל, ובו דרישה להתחשב בצרכנים ששילמו מראש ולא קיבלו מוצרים.

"מפניות צרכנים עולה חשש לפגישה ממשית בציבור הצרכנים במסגרת הליכי הפירוק של חברת קיקה", כך צוין במכתב עליו חתומה עו"ד הדס דגן, מנהלת מוקד התלונות ב"אמון הציבור".

ב"אמון הציבור" מסבירים כי מפניות הצרכנים עולה כי נאמני החברה פנו בימים האחרונים לצרכנים ששילמו עבור מוצרים מבלי שאלה סופקו להם, בהצעות שונות במסגרתן נדרשו הצרכנים לשלם סכומים נוספים ומשמעותיים בכדי לקבל מוצרים ששילמו עבורם.

במקרה אחד, לקוח ששילם 30 אלף שקל עבור מטבח נדרש לשלם 50% מהסכום שכבר שילם בכדי לקבל את המוצר.

"לדאבוננו, ציבור הצרכנים הם שמשלמים את המחיר הכבד במסגרת הליכי פירוק, ואנו עדים לכך לאחרונה בצורה מובהקת. עם זאת, קיימים מקרים בהם ניתן לצמצם את הפגיעה בצרכנים", נכתב בפניית "אמון הציבור".

במכתב מדגישה עו"ד מגן כי מתיאור הפניות של נאמני קיקה לצרכני החברה עולה ניצול מצוקתם. "צרכן הנמצא בסיטואציה בה הוא עלול שלא לקבל כלל את המוצר עבורו שילם מצוי במצוקה, כאשר הצעת המפרק לתשלום נוסף משמעותי עלולה לגרום לצרכן להסכים להצעה, על אף היותה בלתי הוגנת וכל זאת רק בשל החשש שיישאר בידיים ריקות".

האם בית המשפט מאפשר גביית תשלום נוסף מצרכנים ששילמו את מלוא התשלום מבלי לקבל תמורה לכספם? ב"אמון הציבור" סבורים כי החלטת בית המשפט, במסגרתה אושרה מכירת מלאי החברה, עורכת אבחנה בין המלאי הקיים בחנות ובין המלאים שטרם שוחררו ממחסני קיקה. "לשון ההחלטה אינה מלמדת כי בית המשפט הכשיר פעולה של גביית תשלום נוסף".

לצד הדרישה לספק מוצרים לצרכנים ששילמו עבורם במלואם, דורשים ב"אמון הציבור" כי יפורסמו מיידית תנאים ברורים המפרטים את זכאות הצרכנים שביצעו רכישה ולא קיבלו את המוצרים, לרבות מקרים בהם נדרש הצרכן לשלם תשלום נוסף וכיצד נקבע הסכום הזה. "על תנאים אלה להיות ברורים ושקופים לציבור הצרכנים".

רשת קיקה נמצאת בבעלות בטיטו סלומון (85%) ואשטרום נכסים (15%). כזכור, החברה נקלעה לפני שבועות ספורים לקשיים והפסיקה את פעילותה בישראל אחרי 8 חודשי פעילות.

נציין כי שלשום (ג') קיבל בית המשפט קיבל את בקשת הנאמנים להעביר את קיקה מהקפאת הליכים לפירוק. המשמעות היא ש-170 מתוך 250 עובדי קיקה יפוטרו. בנוסף נקבע כאמור כי חנות קיקה בנתניה תיפתח בקרוב לצורך מכירת חיסול, במסגרתה יימכר כל המלאי בהנחות של 30%-50%.