לאומי: "לנצל את הירידות בישראמקו, כהן פיתוח ואלון גז"

כלכלני לאומי שוק הון מתייחסים לשינויים שדורשים רשות החשמל והממונה על ההגבלים העסקיים בעסקת חח"י-"תמר" ■ הפגישה הכספית בתרחיש הסביר - "אובדן של 23 מיליון דולר"

"למרות הפגיעה ברמת העיקרון, השותפות ב'תמר' יצטרכו לוותר. להערכתנו, לא תהייה כמעט פגיעה בתזרים מחברת החשמל" - כך מעריכים היום כלכלני לאומי שוק הון, על רקע השינויים שדורשים רשות החשמל והממונה על ההגבלים העסקיים להכניס בעסקת הגז בין החברה לשותפויות המאגר.

בלאומי ממליצים "לנצל את הירידות בטווח הקצר" בישראמקו, אותה הם מסקרים ב"תשואת יתר" וכן בכהן פיתוח ואלון גז, וסבורים כי בסופו של דבר "מדובר בעוד משוכה", אולם השותפויות ייאלצו בסופו של דבר לוותר על עמדתן - והנזק הכספי שייגרם לא יהיה רב מדי.

בכוונת רשות החשמל, נזכיר, להכניס שינויים במנגנון ההצמדה של מחיר הגז במסגרת עסקת חח"י-"תמר", בעוד גם בממונה על ההגבלים העסקיים מתכוונים לפתוח מחדש את העסקה - לאור חשש כי ההסכם שנחתם מכיל "הסדרים כובלים ומריך אפוא קבלת אישור ממערך הפיקוח".

בקרב גורמי הרגולציה חוששים כי מנגנון ההצמדה הנוכחי בחוזים, יגרום ליצרני החשמל העצמאיים לשלם פחות מחברת החשמל (עקב ההצמדה לתעריפי חשמל), מה שמוביל לשש מפגיעה בתחרות לקראת כניסה של גז נוסף לשוק.

להערכת לאומי, בתרחיש הסביר "הויכוח בין המדינה לשותפות מסתכם בעליה של 1% במחיר במשך כ-5 או 6 שנים. מדובר באובדן הכנסות של כ-23 מיליון דולר (ללא היוון) ועד ל-50 מיליון דולר בתרחיש ניצול מלא האופציה".

"ברמת האקלים הרגולטורי, בהחלט מדובר בעוד מסוכה, מה שלא יקל בחיפוש השותפים ללוויתן", מציינים בלאומי. "פוטנציאל הפגיעה של השותפות מזערי, בתנאי שלא יתפתח עימות חזיתי עם הרגולטור. מנגד, החלופה מבחינת השותפות, גם אם אין היא צודקת - עלולה להביא להגברת הפיקוח על הגז".

"מידת הנזק לשותפות בתמר תלויה במידת הרציונאליות ויכולת האיפוק שלהן. זאת כיוון שגם לרגולטור, אין שום רצון לפגוע בהסכמי המימון של תמר, המתבססים על הסכמי מכירה, ובראש ובראשונה על ההסכם עם חח"י. אי לכך, להערכתנו אין הרגולטורים מנסים לשנות את חוזה הבסיס", מסמכים בלאומי.