רשות החשמל: להתערב במחיר הגז מ"תמר"?

מועצת רשות החשמל התכנסה היום לדיון שעשוי להיות מכריע בסוגיית אישור הסכם הגז שנחתם בדצמבר ■ בכוונת הרשות להכניס שינויים לא מהותיים במנגנון ההצמדה של מחיר הגז

מחלוקת במועצת רשות החשמל בשאלה אם יש להתערב במחיר הגז שנקבע בהסכם בין שותפויות "תמר" לחברת החשמל: מועצת רשות החשמל התכנסה היום לדיון שעשוי להיות מכריע בסוגיית אישור הסכם הגז שנחתם בדצמבר. ל"גלובס" נודע כי בכוונת הרשות להכניס שינויים לא מהותיים במנגנון ההצמדה של מחיר הגז.

לפחות שניים מחברי המועצה, נציג הציבור רו"ח אופיר בוכניק ונציג משרד האנרגיה דורון אהרון, ביקשו לפתוח לדיון גם את סוגיית מחיר הגז ולבחון בין השאר את נושא הטלת פיקוח על מחיר הגז הטבעי לצרכני החשמל. בסיום הישיבה תפרסם הרשות את החלטתה לשימוע ציבורי. ייתכן כי לאור המחלוקות לא תושג הסכמה הערב והדיון במועצת הרשות יימשך.

ההסכם בין שותפויות "תמר" ובין חברת החשמל נחשב לעסקת האנרגיה הגדולה ביותר שנחתמה במדינת ישראל אי פעם. משך ההסכם הוא 15 שנה והיקפו הכספי נאמד בכ-14 מיליארד דולר. בהנחה שימומשו כל האופציות בהסכם, עשוי היקף העסקה להגיע ל-23 מיליארד דולר.

5.3 דולר ליחידת חום

נכון להיום עומד מחיר הגז בהסכם על 5.04 דולר ליחידת חום. מחיר הבסיס אמור להשתנות בהתאם לנוסחת הצמדה מורכבת שמבוססת על הצמדה למדד המחירים לצרכן האמריקני (CPI) בתוספת שיעור ריבית משתנה. עד 2019 תוספת של 1% ומ-2019 שיעור הריבית יהיה שלילי ויעמוד על 1%-. על פי הנוסחה הזאת אמור מחיר הגז להגיע ל-5.2-5.3 דולר ליחידת חום במועד תחילת ההזרמה באמצע 2013.

מחברת החשמל נמסר כי החברה תלמד את החלטת הרשות, תגיב בעת השימוע ותכבד כל החלטה שתתקבל.