פאניקה באירופה: הציבור בורח מהבנקים; "תרחיש אימים"

שבר באמון במערכת הפיננסית: אזרחי אירופה נוהרים לעבר הבנקים, ומושכים פקדונות במאות מיליארדי אירו מהבנקים ■ אילו מדינות "איבדו" הכי הרבה כסף, ולאן בדיוק הוא נעלם?

הדיבורים סביב אפשרות כי יוון תפרוש מגוש האירו לא פוסקים, והפאניקה האופפת את אזרחי המדינה נמשכת. נשיא יוון קרולוס פפוליאס הזהיר בשבוע שעבר כי "הפחד ביוון עלול להפוך לפאניקה של ממש", בעוד הציבור היווני נוהר לעבר הבנקים כדי למשוך את כספו לפני שיהיה מאוחר מדי. אולם, הנתון המפחיד במיוחד נוגע לכמות המזומנים שנמשכו מבנקים נוספים באירופה - בעיקר בבלגיה, בצרפת ובאיטליה.

ניתוח שביצעו ב-CNBC מראה כי יותר מ-120 בנקים באירופה איבדו פקדונות בשנה שעברה. בין הבולטים ניתן למצוא כמובן את הבנקים בצרפת, ש"איבדו" פקדונות בהיקף של 184 מיליארד אירו אשתקד (33 מיליארד אירו איבד Credit Agricole, ואילו BNP פריבה איבד כ-82 מיליארד אירו).

הבנקים באיטליה איבדו גם הם כ-30 מיליארד אירו, בעוד שני הבנקים הגדולים בבלגיה (דקסיה ו-KBC), איבדו כ-120 מיליארד אירו בשנה שעברה.

זאת כמובן, בנוסף לנתוני "רויטרס", לפיהם עשרות מיליארדי אירו נמשכו מהבנקים ביוון בשנתיים האחרונות, כולל כ-700 מיליון אירו שנמשכו ביום אחד בלבד, בשבוע שעבר.

"כל המערכת הפיננסית ביוון נמצאת בסכנה: הבנקים מתמודדים עם תרחיש האימים הגרוע ביותר, משיכת כספים מאסיבית", אמר ארנואד פוטייר, מנהל השקעות ב-IG Markets בצרפת.

לפי הנתונים, "איבדו" הבנקים ביוון בסך-הכל פקדונות בהיקף של כ-72 מיליארד אירו בשנת 2010, בעוד 5 הבנקים הגדולים במדינה איבדו עוד כ-37 מיליארד אירו אשתקד. מ-EFG Eurobank נמשכו פקדונות של כ-12 מיליארד אירו, ואילו פקדונות בהיקף של 8-9 מיליארד אירו נמשכו מהבנק הלאומי של יוון, Piraeus וכן מ-Alpha Bank.

מנגד, ישנם כאלה שמנסים להרגיע, ומציינים כי המצב ביוון אינו רע כל-כך. "היקף המשיכות לא גבוה כל-כך במונחי אחוזים, אבל זה עדיין עניין מדאיג", אמר מייקל רידל, מנהל קרן גידור. "זה קורה כבר שנתיים, מעין 'נהירה אל הבנקים' רק בהילוך איטי".

ולאן זרם הכסף? יותר מ-140 מיליארד אירו של פקדונות הופקדו ב-4 הבנקים הגדולים בבריטניה, ביניהם HSBC ו-Standard Chartered. גם דויטשה בנק הגרמני, קרדיט סוויס ו-USB השוויצריים, וברקליס - מועדפים על ידי המשקיעים, לפי ניתוח CNBC, ונהנו מגידול בפקדונות אשתקד.