מכירות דירות של שיכון ובינוי נפלו ב-21% ברבעון הראשון

הרווח הנקי ברבעון עמד על 166.4 מיליון שקל, עלייה של 36% לעומת הרבעון המקביל ■ המחיר הממוצע לדירה ירד ב-2.1% בלבד ל-1.39 מיליון שקל ■ מחלקת דיבידנד של 65 מיליון שקל ■ ההכנסות גדלו ב-28.5%

חברת הנדל"ן שיכון ובינוי מקבוצת אריסון השקעות מסכמת את הרבעון הראשון של 2012 עם צמיחה בהכנסות, ברווח התפעולי וברווח הנקי - ועם ירידה חדה של 21% במכירות דירות ברבעון. שיכון ובינוי היא חברת יזמות הנדל"ן הגדולה בישראל ומהווה ברומטר למצב שוק הדיור.

מהדוחות עולה כי החברה מכרה ברבעון החולף רק 187 יחידות דיור לעומת 238 יח"ד ברבעון המקביל, במחיר ממוצע של כ-1.39 מיליון שקל לעומת 1.42 מיליון שקל לדירה ברבעון המקביל. במילים אחרות, המחיר הממוצע לדירה חדשה ירד ב-2.1%. סך הכנסות החברה ממכירת הדירות הללו הסתכם ב-260 מיליון שקל, ירידה של 23% לעומת 338 מיליון שקל ברבעון המקביל.

ההכנסות הכוללות של החברה ברבעון הראשון עמדו על כ-1.7 מיליארד שקל, צמיחה של 28.5% לעומת הרבעון המקביל ב-2011. ההכנסות עלו כתוצאה מכניסת הקבוצה לפעילות במדינות חדשות כמו טנזניה, הרחבת הפעילות בתחומי התשתיות בישראל וכן הרחבת פעילות האנרגיה המתחדשת, צמיחה שקוזזה בחלקה מהירידה הקלה בהכנסות יזמות נדל"ן בישראל בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה.

"נרשמה ירידה של כ-20 מיליון שקל בהכנסות מגזר יזמות נדל"ן בישראל, וזאת בשל כך שבתקופת הדוח לא היו מימושים של קרקעות ומגרשים בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד נמכרו מגרשים בקרית אונו, באשקלון ובפרדס חנה", נכתב בדוח החברה.

עוד מציינת החברה בדוח כי "בתחום המגורים ניתן להבחין בצורה ברורה בהמשך המגמה של עלייה במלאי הדירות המוצעות למכירה בעיקר ביוזמה פרטית, כאשר מצד אחד חל קיטון במכירת דירות ומנגד התחלות הבנייה שומרות על יציבות".

הרווח התפעולי של שיכון ובינוי עמד על כ-263 מיליון שקל ברבעון, עלייה של 8.7% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי הושפע לטובה בעיקר בגלל פעילות החברה בחו"ל, כאשר לפעילות הנדל"ן בישראל היתה השפעה חלקית מקזזת. זאת, בגלל הרווחים ממכירת המגרשים שנכללו ברבעון המקביל אשתקד.

דיבידנד של 65 מיליון שקל

בשורה התחתונה דיווחה החברה כי הרווח הנקי ברבעון עמד על 166.4 מיליון שקל, עלייה של 36% לעומת הרבעון הראשון בשנת 2011. דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד בסך של 65 מיליון שקל.

הנהלת החברה מציינת כי ההתמתנות במחירי הדירות באה על רקע המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ההשפעה בפיגור של העלאת ריבית בנק ישראל, צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות וצעדי משרד האוצר במיסוי על נדל"ן. "צעדים אלה יחד עם מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומנהל מקרקעי ישראל, צפויים להמשיך ולמתן את עליית מחירי הדיור". ברבע הראשון של השנה ביצעה החברה 143 איכלוסי דירות לעומת 171 איכלוסי דירות אשתקד, עם זאת, המחיר הממוצע לדירה שאוכלסה היה גבוה יותר מאשר דירה שאוכלסה בתקופה המקבילה אשתקד.

עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי: "במהלך הרבעון הראשון המשכנו להתקדם וגם הוספנו לפעילות שלנו פרויקטים חדשים לביצוע בשנים הקרובות. בנוסף, המשכנו ליישם את חזון הקיימות שלנו. בשורה התחתונה, אנחנו ממשיכים להראות צמיחה יציבה ורווחיות גדלה, ומנועי הצמיחה שהצבנו לעצמנו בעבר מוכיחים את עצמם".

בנוגע לפעילות החברה בתחום של אנרגיה חלופית אמר קוטלר: "פרויקטי אנרגיה מתחדשת יכולים להוות לא רק פתרון למשבר האנרגיה הנוכחי בישראל, אלא גם פתרון ארוך טווח למחסור צפוי בחשמל בשנים הקרובות, ומנוע צמיחה מהותי לפריפריה. על הרשויות הרלוונטיות לאפשר מיידית מתן אישורים והיתרים להקמת פרויקטים לייצור מיידי של 100 מגה וואט חשמל נקי".