מה מחפש הצרכן הישראלי ברשת - ואיפה הוא מוצא את זה?

מחקר של TASC: הישראלים אוהבים לקנות ברשת - ומי שמרוויח מכך הם בעיקר אתרים בינלאומיים, שמספקים היצע רחב, מחירים אטרקטיביים ועיצוב מושקע

בהשוואה לחבריו בעולם המערבי, מקובל לטעון שהצרכן הישראלי קונה מעט ברשת, אך מחקר של חברת הייעוץ האסטרטגי TASC מגלה כי ההיקף נרחב יותר ממה שחשבו עד כה - אלא שמרבית הקניות באינטרנט מתבצעות דווקא באתרים מחו"ל.

הסיבות הן מגוון רחב של מוצרים במחירים נמוכים בפלטפורמות מסחר אמינות וידידותיות למשתמש. מה שמפריע לצרכן באתרים מקומיים הוא רמה ויזואלית נמוכה של האתרים הישראליים, היצע מוצרים מצומצם, לוגיסטיקה ברמה ירודה ובעיות אבטחת תשלום המעוררים חוסר אמון.

גורמים נוספים שמלבים את התופעה הם מחירים נמוכים שמציעים אתרים בחו"ל ומותגים שלא ניתן לרכוש בארץ, אך הם אינם החסמים המרכזיים.

"הצרכן הישראלי בכל מקרה יקנה ברשת", טוענים אלי מזרוח ומעין כהן-ורך מ-TASC, "בין אם באתרים ישראלים או בחו"ל. הסוחרים צריכים להבין שהצרכן דורש הרבה יותר מסתם הוספת אפשרות קנייה באתר הבית".

איתן זינגר, מנכ"ל החטיבה העסקית ב"זאפ גרופ", מסכים: "קצב ריבוי החנויות המקוונות בישראל מטורף, אבל לצערנו זה לא תואם לשיפור באיכות החנויות".

לא מעט חנויות בתחומים כמו גאדג'טים ואלקטרוניקה פועלות ברמה גבוהה, הוא אומר, לעומת תחומים כמו ביגוד ומוצרים לבית. "אחת הסיבות לכך היא שהרשתות הגדולות לא מעוניינות להיכנס לזירה הזאת, בניגוד למה שקורה בעולם. אני מאמין שאם נעצום את העיניים ונפקח עוד 10 שנים, כולם יהיו שם".

מעריכים את הנוחות

לפי דוח חברת מקינזי, המתבסס על ראיונות עם מומחים מהלמ"ס, בנק ישראל, מכון היצוא וה-OECD, ענף המסחר המקוון בארץ נאמד ב-2009 ב-4 מיליארד שקל ויכפיל את עצמו עד 2015 - בעיקר הודות לצמיחה בענפי התיירות, הביטוח והמדיה הדיגיטלית. עם זאת, היקפו בארץ מצומצם יחסית בשל אופיו של הצרכן הישראלי - שמעדיף אינטראקציה אישית עם המוכר.

בתחומים מסוימים, נטען במחקר של TASC, ישראל מובילה במסחר מקוון - בהם בנקאות, מזון מהיר ותיירות.

מספר נתונים עדכניים במיוחד מעלה סקר לשנת 2012, שנערך בישראל עבור מסטרקארד העולמית על-ידי TNS טלסקר: 63% ממחזיקי כרטיסי האשראי בישראל משתמשים בהם לביצוע רכישות באינטרנט. 35% ממבצעי הרכישות באינטרנט אמרו שהגבירו את רכישותיהם בשנה האחרונה, ו-39% נוהגים לעשות זאת לפחות פעם בחודש.

כאשר נשאלו בעלי כרטיסי האשראי מדוע הם מבצעים רכישות אונליין, השיבו 67% כי הסיבה העיקרית מבחינתם היא יתרון המחיר, ו-45% ציינו כי זה מאפשר להם השוואה טובה יותר בין מוצרים ומחיריהם.

הישראלים, עולה מהסקר, מעריכים מאוד את הנוחות שבביצוע רכישות באינטרנט: 47% עושים זאת מכיוון שזה מאפשר לרכוש מבלי לצאת מהבית, 44% אמרו שהסיבה היא החיסכון בזמן, ואילו 37% כי אפשר לקבל את הסחורה עד הבית.

נתוני הסקר מצביעים בכל זאת על העדפה לאתרים מקומיים - כש-59% מאלה המבצעים רכישות באינטרנט יעדיפו לעשות זאת בעיקר דרך אתרים ישראליים. 77% יעדיפו לשלם עליהן באמצעות כרטיסי האשראי שלהם, בעוד 23% בלבד נוטים להשתמש באמצעי תשלום אחרים למטרה זו (חשבונות פיי-פאל, העברת כסף מזומן וכדומה).

אתרים זרים עם שילוח חינם

הרכישה מעבר לים, מפרט המחקר של TASC, נעשית באחת מ-3 דרכים: ישירות מאתרים זרים, באמצעות חברות שילוח ישראליות, או באמצעות קרובי משפחה או חברים המקבלים את המוצרים בחו"ל ומעבירים אותם עצמאית לרוכש. עלוית השילוח, כך או אחרת, עשויות להוסיף לא מעט למחיר המוצרים עצמם.

הנה 7 אתרים זרים שכדאי להכיר בזכות משלוח חינם לארץ:

דיל אקסטרים: גאדג'טים ואלקטרוניקה

אתר דיל אקסטרים מציע מגוון של יותר מ-60 אלף מוצרים שונים מתחום האלקטרוניקה והגאדג'טים במחירים נמוכים במיוחד - כאמור, במשלוח חינמי אפילו כשמדובר במחירים מצחיקים.

dealextreme.com

דינו דיירקט: קניון וירטואלי

ההיצע רחב ומגוון: אופנה, אלקטרוניקה, מוצרי תינוקות, צעצועים, תכשיטים ושעונים, איפור וטיפוח. מדובר בקניון מרובה זרועות עם מבצעים מוקצים בזמן.

dinodirect.com

ASOS: אופנה וטיפוח

בגדים, מוצרי טיפוח, נעליים ואקססוריז: אימפריית קניות בריטית המאגדת מאות מותגים - חלקם מוכרים לקהל הישראלי (מנגו, דיזל) ורבים לא. גם מותגים דוגמת דונה קארן, קלווין קליין וארמאני נמכרים במחירים זולים.

asos.com

BuyInCoins: מגוון מוצרים

אתר סיני המציע היצע רחב של מוצרים - אלקטרוניקה וגאדג'טים, אופנה ואקססוריז, מוצרים לבית, איפור וטיפוח. המחירים נמוכים ונתונים למבצעים נוספים.

www.buyincoins.com

סטרוברי: קוסמטיקה וטיפוח

האתר ההונג-קונגי מציע מגוון רחב במיוחד של מותגי איפור, טיפוח ובישום - מהיוקרתיים ביותר ועד עממיים יותר, חלקם אינם זמינים כלל לרכישה בארץ. ההיצע אדיר, וכך גם המבצעים המתחלפים, והמחירים נמוכים (לפעמים דרמטית) ממחירי המוצרים בארץ. תוכנית הנאמנות מציעה הנחות נוספות ברכישות חוזרות, והשירות מהיר ואמין.

http://il.strawberrynet.com

טייני דיל: מגוון פריטים

אתר גאדג'טים-אלקטרוניקה-שעונים-אביזרים-צעצועים-אופנה-מתנות, עם מגוון פריטים מרשים - וללא עלות שילוח.

tinydeal.com

קאתי'ס סטור: משקפי שמש

בהיצע - משקפי שמש של מותגים כמו פראדה, דיזל, ריי-באן ורבים אחרים במחירים מוזלים במיוחד.

cathaywholesale.com

אתר BUY2USA: קנייה בארה"ב עם כתובת מקומית

אפשרויות היבוא האישי מארה"ב מתרחבות עם שיתוף-פעולה חדש בין חברת השילוח האמריקאית USHOPS וקבוצת BUY2, בבעלות netex וקשת - המקימים יחד את אתר BUY2USA, שיציע לגולשים לרכוש פריטים ישירות מארה"ב באמצעות כתובת אישית בארה"ב איתה יוכלו לערוך קניות בכל אתר אמריקאי.

במסגרת השירות כל נושאי המשלוח והמכס מטופלים באופן מלא עבור הלקוח, והוא יקבל את הרכישות שביצע בארה"ב עם שליח עד הבית בישראל.

ההבדל בין האתר החדש לבין אלה הקיימים - בהם USHOPS בגירסתו הנוכחית - הוא בראש ובראשונה סליקה בכרטיס אשראי ישראלי: הדילים יוצעו בשקלים ויהיו פתוחים לכל הקהל הישראלי, כולל אלה שאין ברשותם כרטיס אשראי בינלאומי. המוצרים המוצעים יהיו ממגוון תחומים.

בנוסף מציעה הגירסה המשודרגת מערך לאיתור דילים עבור לקוחות ואגף "ספיישלים" לפי קטגוריות משתנות - נעליים, אופניים ועוד.

החברה החדשה תוחזק בחלוקה של 50% בבעלות USHOPS ו-50% בבעלות BUY2. אביב רפואה, מנכ"ל אתר BUY2, מבטיח "נגישות וקלות שאיננה מוכרת כיום בשוק ובמחיר אחיד, נוח וסופי", וירון בן-אלי, מנכ"ל USHOPS, מחדד את הנוחות שביבוא אישי וביטול פערי המחיר בין ישראל לארה"ב".

בין המוצרים שמוצעים באתר כרגע:

* קינדל טאץ' מבית אמזון (שאינו נמכר בארץ) - ב-600 שקל.

* בושם Be Delicious מבית DKNY - ב-160 שקל (30% הנחה ממחיר ממוצע בארץ).

* מולטי ויטמין צנטרום סילבר - ב-160 שקל (55% הנחה).

* מזרים מדיה מבית Apple TV (שאינו נמכר בארץ) - ב-590 שקל.

* רסיבר Pioneer - ב-2,524 שקל (34% הנחה).

* לגו מלחמת הכוכבים - ב-380 שקל (54% הנחה).

אילו רכישות
 אילו רכישות


מדוע אתם
 מדוע אתם