ליפול מהצוק הפיסקלי

בסוף 2012 יסתיימו חוקים שהטיבו עם הצמיחה בארה"ב. סיבה לבהלה?

העיתונות הכלכלית בארה"ב התחילה עם מושג חדש:"Fiscal Cliff", או בתרגום לעברית מצוק פיסקלי. הכוונה במונח הזה היא לסיטואציה מורכבת בתקציב ממשלת ארה"ב שצפויה להתרחש בסוף 2012-תחילת 2013.

בסוף שנת 2012 צפויים להסתיים מספר חוקים והקלות (כגון הקלות מס) שהטיבו עם הצמיחה בארה"ב בשנים האחרונות. וההשפעה שלהם כל כך חדה, עד שלמצב הזה ניתן התיאור הציורי "מצוק". אם עוד לא ברור לכם, אז הצירוף של כלכלה שבירה, צמיחה אנמית, שיעור אבטלה גבוה והמילה "מצוק" צריך לעורר בכם בהלה כלשהי.

במהלך הרבעון האחרון של 2012 והרבעון הראשון של 2013, מסתיימת שורה של הקלות מס ותמריצים, חלקם עוד מימי בוש. הערכת הקונגרס האמריקני היא כי מדובר בהתחייבויות של כ-607 מיליארד דולר, שהם כ-4% מהתוצר. תומכי הצנע יכולים לשמוח, קיצוץ של 4% בגרעון אינו דבר פשוט, וקיצוץ עמוק שכזה תוך מספר חודשים הינו בטח דבר מבורך.

אך בכלכלת ארה"ב כ-50% מהאזרחים מסתמכים על תמיכה מהמדינה. ישנם אזרחים שמקבלים דמי אבטלה יותר מ-99 שבועות, ישנם אזרחים שמקבלים תלושי מזון ומספר ההטבות שמעניקה המדינה על מנת לתמוך בכלכלה החלשה הוא עצום. חיתוך חד כל כך בהוצאות הממשלתיות צפוי, על פי ועדת התקציבים של הקונגרס, להביא את כלכלת ארה"ב למיתון כפול (Double Dip recession), ומכאן ברורה ההתעסקות בנושא (בפועל מדובר על האטה במשך של שני רבעונים של כ-1.5% ב-2013).

אם התמונה עגומה כל כך, הרי שהפתרון פשוט כל כך. מודע שהקונגרס לא יאריך את אותן ההטבות שעומדות להסתיים, וכלכלת ארה"ב תמריא מעל המצוק הפיסקלי לעבר צמיחה כלכלית של 4.4% (על פי הערכות ועדת התקציבים של הקונגרס)? התשובה נמצאת אי שם באוגוסט 2011.

באוגוסט היה חשש שארה"ב הולכת לפשיטת רגל טכנית. למרות שהתאריך היה ידוע מראש התקוטטו המפלגות השונות בקונגרס על סוגיית העלאת תקרת החוב. וכך ממשלת ארה"ב שהייתה חייבת להנפיק חוב, הגיעה עד הדקה ה-91 וספגה הורדת דירוג שהביאה לירידות של כ-17% בשוק המניות בתוך שבועיים של דיונים. באותו המקרה הפוליטיקה ניצחה את הכלכלה. האם ייתכן שלקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב, נראה התנהגות דומה? לא נופתע.

אבל הבעיה אינה רק בעיה פוליטית. ארה"ב התחייבה להוריד את תקרת החוב ולהוריד את הגרעון. הארכה של אותם חוקים שמתוכננים להסתיים בשנה הפיסקלית הנוכחית, פשוט מעבירה את החובות לדורות הבאים. נוצרה דילמה, שהינה הדילמה איתה מתמודדות כיום כמעט כל מדינות העולם: עידוד צמיחה במחיר גרעון וחוב, או מיתון במחיר של הורדת הגרעונות. בארה"ב, בגרעונות עולים, קשה לראות כיצד יהיה ניתן לגשר על הפער.

אז התמונה הציורית של "המצוק הפיסקלי" מביאה לכך שמתגברים החששות שלקראת סוף השנה נראה בשוקי המניות התנהגות דומה לזו שהייתה בשנה שעברה כאשר הקונגרס האמריקאי עסק בהעלאת תקרת החוב. אמנם כרגע, מתעסקת התקשורת בתוצאות הבחירות ביוון ובהלאמות המערכת הבנקאית בספרד, אך תהיו מוכנים שבקרוב יתחיל "המצוק" לתפוס כותרות ולהשפיע על המסחר.

חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.