פולין - היעד החם הבא של ההנפקות במזרח אירופה?

עם היקף הנפקות צפוי של 3.3 מיליארד דולר השנה, ואחרי השקעות זרים של 10 מיליארד אירו אשתקד, נראה שהיא בדרך הנכונה לכך

בסוף השבוע הקרוב תתקיים בפולין הפסגה השנייה של הנפקות של מדינות אזור ה-CEE (מרכז-מזרח אירופה). המארחת היא בורסת ורשה הפולנית, שהצליחה לגבור בשנים האחרונות על מתחרותיה במזרח אירופה ולהפוך למובילה במשיכת משקיעים זרים.

מתוך 433 חברות הנסחרות בוורשה, 40 הן חברות זרות; ביניהן ניתן למצוא גם נציגות ישראליות כמו GTC פולין של קבוצת קרדן, פלאזה סנטר'ס של מוטי זיסר ו-Rogyb של נאנט נדל"ן, שהצליחו באמצעות ההנפקה שם לגייס מאות מיליוני אירו, שנועדו לשמש אותן למימוש התוכניות היזמיות שלהן.

כעת מבקשת פולין למתג עצמה כיעד החם הבא של ההנפקות במזרח אירופה. הזרז העיקרי לכך מגיע מהמדינה עצמה, שמתכננת להוציא תוכנית הפרטה רחבת היקף של 300 חברות מארבעה סקטורים עיקריים: פיננסים, אנרגיה, כימיה וביטחון.

הממשלה הפולנית מעריכה, כי היקף ההנפקות של חברות אלו יניב במהלך השנה הנוכחית כ-3.3 מיליארד דולר, ובשנת 2013 - 1.6 מיליארד דולר נוספים.

בין החברות הגדולות והמעניינות ביותר שיונפקו בבורסה המקומית ניתן למצוא את PKO - הבנק הגדול והמוביל במדינה, ששוויו נאמד בכ-12.6 מיליארד דולר, ואשר המדינה מחזיקה בכ-41% ממניותיו; PGE - חברת האנרגיה הגדולה בפולין, ומחברות החימום הגדולות במרכז-מזרח אירופה, אשר שוויה מוערך בכ-10.8 מיליארד דולר, והמדינה מחזיקה בכ-62% ממניותיה; ו-KGHM, מחברות כריית הנחושת והכסף הגדולות בעולם, אשר שוויה מוערך בכ-8.9 מיליארד דולר והמדינה אוחזת בכ-32% מהמניות בה.

אירו? יש לנו זלוטי

פולין חברה באיחוד האירופי משנת 2004, אולם לא אימצה עד היום את המטבע הרשמי, האירו, אלא העדיפה להישאר עם הזלוטי המקומי. באחרונה אף מסרו גורמים בכירים בממשל, שאין בכוונתם לאמץ את האירו לפני שנת 2020, ובבנק המרכזי של פולין מסבירים שלמדינה בקצב התפתחות גבוה לא מתאים לאמץ עקרונות פיסקליים ומוניטריים של האיחוד האירופי.

התמ"ג של פולין עומד כיום על כ-4%, האינפלציה על כ-3% ואילו הריבית על כ-4.5%. כניסה של פולין לאיחוד פירושה הפחתה משמעותית של הריבית, שכן הריבית השוררת כיום בגוש האירו עומדת על רמה של 1% בלבד, והיא עשויה לגרור את המשק הפולני לאינפלציה נוכח קצב הצמיחה הגבוה יחסית שלו.

הצמיחה הגבוהה במדינה מיוחסת בעיקר לאוכלוסייה הפולנית המונה כ-38 מיליון תושבים, ומניעה ביקושים גבוהים יחסית לשאר המדינות במזרח אירופה. מגמה זו תמכה בכלכלה הפולנית במשבר 2008, בניגוד לשכנותיה, כמו רומניה ואוקראינה, שלא מצליחות להתאושש עד היום.

בשנת 2011 עמדה השקעת הזרים בפולין על כ-10 מיליארד אירו בעסקים שונים - צמיחה של 47% לעומת 2010. חלק מסכום זה הגיע לבורסת ורשה, שם נרשמו 38 הנפקות חדשות. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הונפקו 25 חברות חדשות נוספות בבורסה המקומית - יותר מאשר בכל בורסה אחרת באירופה.

סובלים מבריחת מוחות ועובדים

למרות היתרונות שנמנו עד כה, נציין כי השקעה בפולין כרוכה בלא מעט סיכונים. מחזורי המסחר בבורסה המקומית מוגבלים, ועומדים על לא יותר מ-200 מיליון אירו ביום. בנוסף, למרות השינויים הרבים לטובה שעוברת פולין, הרגולציה במדינה עדיין שונה מזו המוכרת לנו במערב אירופה; מה גם שהשקעה בה כרוכה כאמור בחשיפה לזלוטי, שהוא מטבע פחות סחיר בהשוואה לדולר או לאירו.

ברמת המאקרו כלכלת פולין אכן מפגינה עמידות ביחס למדינות מזרח אירופיות אחרות. לכך תורמת בין השאר היציבות הפוליטית במדינה, אך גם פולין (כמו יתר מדינות מזרח אירופה) סובלת מ"בריחת מוחות" למערב אירופה ולצפון אמריקה של בעלי מקצועות יוקרתיים כמו מהנדסים, רופאים ומתכנתים; וכן מעזיבה של פועלים פשוטים במגוון מקצועות.

קשה מאוד להעריך את ההשפעות של מהגרי העבודה האלה: מצד אחד, חלקם שולחים הביתה כסף זר וחוזרים לאחר תקופה מסוימת; ומאידך, אחרים נשארים בחו"ל ואפילו דורשים דמי אבטלה בפולין. זו גם הסיבה שבגינה קשה להסתמך על נתוני האבטלה הרשמיים שמפרסמת הממשלה, אשר נעים סביב 10%, שכן ייתכן שהלכה למעשה מדובר בשיעור אבטלה נמוך יותר.

החברות הגדולות
 החברות הגדולות

* הכותב היה אורח של ממשלת פולין