ארה"ב: פירמת עוה"ד דיואי&לבף הגישה בקשה להגנה מפני נושים

מדובר בקריסת פירמת עוה"ד הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב ■ ‎‎הפירמה החליטה לחסל את עסקיה בעקבות מגעים לא מוצלחים עם פירמות עו"ד אחרות על שת"פ ‏‎‎‏

‏‎‎פירמת עורכי הדין דיואי אנד לבף (‏Dewey & Leboeuf‏) הגישה אמש (ב') בקשה להגנת חוק פשיטת-הרגל מפני נושיה לפי צ'פטר 11, והיא תבקש אישור לחסל את עסקיה, לאחר שלא הצליחה למצוא שותפה למיזוג. מדובר בקריסת חברת עורכי הדין הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקנית.

‏דיואי, בעבר אחת מפירמות עריכת הדין הגדולות בארה"ב, נפגעה קשה מאובדן רוב 300 עורכי הדין השותפים שלה, שערקו למשרדים אחרים על רקע בעיות תגמול ונטל החוב הגדול שלה. החברה הזהירה את עובדיה לפני כשבועיים כי קיימת אפשרות שהיא תיסגר לגמרי.

‏‏"ההתמוטטות של דיואי מטלטלת את תעשיית עריכת הדין במובן זה שרוב החברות שואלות את עצמן, 'אם דיואי קרסה, גם אנחנו יכולים לקרוס?' ", אמר קנת צימרמן, יועץ משפטי בקבוצת צוגהאוזר.

‏דיואי מסרה בבקשתה לפשיטת-רגל כי היא החליטה לחסל את עסקיה בעקבות מגעים לא מוצלחים עם חברות עריכת דין אחרות על שיתוף-פעולה. היא תבקש מכ-90 עובדים להישאר כדי לטפל בחיסול החברה, שאמור להסתיים בתוך מספר חודשים.

"תנאים כלכליים שליליים, ביחד עם סידורי התגמול של השותפים, יצרו מצב שבו תזרים המזומנים לא הספיק לכיסוי הוצאות ההון ומלוא התגמול לשותפים ולעובדים", מסרה דיואי.

‏‏"ברבעון הראשון של 2012 החברה ניצבה בפני מגבלות נזילות שהובילו להתפטרות מעל 160 מ-300 השותפים שלה עד 11 במאי", נאמר בהודעת החברה מניו-יורק.

‏דיואי ציינה במסמכי בקשת פשיטת-הרגל חובות בסך 245 מיליון דולר מול נכסים בסך 193 מיליון דולר. החברה מעסיקה יותר מ-1,300 עורכי דין ב-12 מדינות אחרי המיזוג מ-2007 של דיואי-בלנטיין ולבף, למב, גרין ומקריי. כעת יצומצם מספר העובדים בארה"ב ל-150 עד החיסול הסופי.

‏קריסת החברה צפויה להוביל לשנים רבות של הליכים משפטיים, ומספר שותפים לשעבר כבר שכרו עורכי דין שייצגו אותם מול דיואי.

‏‎‎הדימוי היוקרתי התנפץ

‏בחודשים האחרונים, גל אחרי גל של עריקות שותפים ניפץ את הדימוי היוקרתי של החברה מבפנים. באפריל פתח משרד התובע המחוזי במנהטן בחקירה פלילית נגד היו"ר לשעבר של דיואי, סטיבן דיוויס, שמכחיש כל חשד נגדו.

‏בשיאה העסיקה החברה אחרי המיזוג ב-2007 כ-1,450 עורכי דין, לפי כתב העת "‏The National Law Journal‏". אך החברה פשטה רגל בסופו של דבר בגלל שילוב של האטה כלכלית, תגמול מופרז לשותפים ולעובדים ובעיות משילות, לפי שותפים לשעבר ומקורות אחרים בתעשייה.

לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, הנהלת דיואי הבטיחה מיליוני דולרים בחבילות תגמול לכ-100 שותפים, ונקלעה למצוקת נזילות במיתון שהיה ב-2007-2008.

‏ג'ף מיצ'ל, שנשכר לתפקיד המפרק הראשי של דיואי, אמר אמש כי "ההיקף המלא של הסכמי התגמול של השותפים הוא נושא לחקירה שמתנהלת כעת".

‏דיואי היא אחת מכמה חברות עריכת דין שפשטו רגל מאז המיתון במשק האמריקני שהחל ב-2007. קדמו לה הפירמות דודרט ברדרס, הלר ארמן ו-‏‎Howrey‎‏.

‏תוכניות הפנסיה של העובדים והשותפים בהווה ובעבר מוחזקות בנאמנות, ונושי דיואי אינם יכולים לקבל אותן לידיהם. לפי החברה האמריקנית לערבות לתשלומי פנסיה, שהשתלטה החודש על 3 קרנות פנסיה של דיואי, הן סבלו מגירעון אקטוארי של 80 מיליון דולר.

‏משרדי דיואי בלונדון ובפריז מנוהלים על-ידי חברה בריטית נפרדת, שנכנסה אתמול לפירוק נכסים. משרדים נוספים פועלים בוושינגטון ובלוס אנג'לס.

כמה מלקוחותיה הגדולים של דיואי הם ג'נרל מוטורס, אי-ביי, נוברטיס, חטיבת ביטוחי המשנה של ברקשירי האתאוויי ואמבק. ‏‎‎