ערן מזרחי, המעורב בעוקץ משקיעים, הסגיר את עצמו למשטרה

ערן מזרחי מסביון מעורב בהונאה לכאורה של עשרות לקוחות שהשקיעו דרכו עשרות מיליוני שקלים, בהם עו"ד ואנשי עסקים ■ שני משקיעים ביקשו צו כינוס: "מעלליו מזכירים את מיידוף; הבטיח תשואה של 1-1.5% בחודש וערבות אישית"

ערן מזרחי (40), בעל חברת ההשקעות מסביון, המעורב לכאורה בהונאה של עשרות לקוחות שהשקיעו אצלו עשרות מיליוני שקלים, הסגיר את עצמו היום (ד') לידי משטרת מחוז תל-אביב.

החיפושים אחרי מזרחי, שלפי החשד צבר חובות כבדים למשקיעים ונעלם, נמשכו מספר ימים. כל הניסיונות לאתרו עלו בתוהו, אבל נראה כי הפרסומים הרבים אתמול עשו את שלהם, והבוקר הגיע מזרחי למשטרה ואמר לשוטרים: "אני האיש שאתם מחפשים". המשטרה החלה לחקור את מזרחי.

אתמול (ג') פורסם לראשונה כי מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב חוקר תלונה של משקיעים רבים, בהם אנשי עסקים ועורכי דין, שטוענים כי נעקצו במיליוני שקלים על-ידי מזרחי, שניתק עמם קשר. בדיקת "גלובס" העלתה כי למזרחי אין רישיון השקעות.

השקעה ללא סיכון

בתוך כך, שניים מהמשקיעים שנפלו לכאורה קורבן למעשי ההונאה של מזרחי, ציון לוי ודניאל אידלסון, הגישו הבוקר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה למתן צו כינוס נכסים והכרזה על פשיטת-רגל נגד מזרחי.

לדברי השניים, שטוענים כי מזרחי חייב להם כ-3.5 מיליון שקל, "מזרחי הונה משקיעים רבים בפרשה מסמרת שיער, הדומה ומזכירה עד מאוד את מעלליו של הנוכל הבינלאומי ברני מיידוף".

"למרבה הצער", כותבים המשקיעים, הפרשה, שמזכירה את פרשת מיידוף, "התרחשה כאן, בארץ הקודש, והותירה משפחות ממוצעות רבות ואנשים מן היישוב בחוסר כל".

באמצעות עורכי הדין פז יצחקי-וינברגר ואיתן ארז, מפרטים המשקיעים בבקשה את שיטת הפעולה של מזרחי ואת הדרכים שבאמצעותן הוא שיכנע אותם ועוד עשרות אנשים להפקיד בידיו עשרות מיליוני שקלים, בתמורה להבטחה כי הוא ישקיע את הכספים וישיג עבורם רווחים גדולים.

לפי הבקשה, מזרחי חייב ללוי יותר מ-1.2 מיליון שקל, ולאידלסון - יותר מ-1.3 מיליון שקל. לטענת השניים, במהלך 2009 מזרחי הציג את עצמו בפניהם כמנהל בית השקעות בשם "ערן מזרחי השקעות ופיננסים בע"מ", ששינה את שמו בשלב מאוחר יותר לשם "סיטדל פיננסים והשקעות בע"מ", ושיכנע אותם להשקיע אצלו את הכספים תוך שטען כי אין סיכון ממשי לכספם.

לדבריהם, מזרחי אמר להם כי ביכולתו לייצר תשואה מובטחת למשקיעים של לכל הפחות 1%-1.5% מדי חודש בחודשו על כספם ואף יותר מכך, וכי הוא ערב אישית לכספים.

על-פי הבקשה, מזרחי אמר ללוי ואידלסון כי את הכספים עליהם להפקיד בחשבון נאמנות שהוא פתח בסניף בנק הפועלים בגבעתיים. לדבריהם, מזרחי הסביר להם כי את הכספים הוא משקיע באמצעות בנק Heritage בשוויץ בחשבון נאמנות, וכי הם עתידים לשוב לחשבון הבנק בגבעתיים, עם התשואות.

עוד הבטיח מזרחי ללוי ואידלסון, וכך הוסכם עימם, כי הם יוכלו למשוך את הכספים או חלק מהם בכל עת, תוך הודעה של 30 יום.

נמלט עם הכספים

לוי טוען כי באוגוסט 2009 התקשר בחוזה עם מזרחי, שבו השקיע את כל חסכונותיו בסך של יותר מ-600 אלך שקל (שערכם כיום, לדבריו, גבוה פי שניים). מזרחי, כך טוען לוי, נתן לו ערבות אישית, בה הוא התחייב לכסות לכל הפחות 93% מסכום ההשקעה במקרה של הפסד.

בדצמבר 2010 התקשר גם אידלסון בחוזה עם מזרחי, במסגרתו השקיע את כל חסכונותיו. הפעם, נטען בבקשה, חתם מזרחי על ערבות עבור אידלסון, שבה התחייב לכסות לכל הפחות 95% מהשקעתו.

בהמשך, נטען בבקשה, שלח מזרחי למבקשים דוחות תקופתיים דרך קבע, שבהם ציין ופירט את התשואות שהשיג עבורם ואת יתרתם בחשבונות.

בנובמבר 2011 נדלקו נורות האזהרה הראשונות אצל המשקיעים. זאת, לאחר שהם פנו למזרחי בבקשות למשוך כספים מחשבונותיהם, אך מזרחי חמק מהבקשות בתואנות שונות בדבר "קשיים תזרימיים", "שינויים ארגוניים'" ו"מיתוג מחדש" ואף טען ל"עיכובים בהעברות".

לאחר מכן, נטען בבקשה, דאג מזרחי לשליחת תכתובת באמצעות גברת בשם אולה נוביזון, "ובכך בכחש ובעורמה הצליח למשוך זמן עד לחודש מארס 2012, אז הוא נעלם לחלוטין מעל פני האדמה, כאשר המשיכות המבוקשות לא התבצעו".

לוי ואידלסון טוענו כי ניסו ליצור קשר עם מזרחי מספר פעמים, אך לדבריהם כל הניסיונות עלו בתוהו. "לא ניתן היה לאתר את מזרחי לא באמצעות טלפון, לא באמצעות דואר אלקטרוני, לא במשרדי החברה, לא בביתו. שיחות המבקשים עם בני משפחתו של מזרחי העלו כי הוא חייב סכומים רבים אף לבני המשפחה שלו, וכי הוא קרס כלכלית לחלוטין ונמלט מאימת נושיו", נכתב בבקשה.

אתמול, נטען, "נחרדו לוי ואידלסון לגלות בסדרת כתבות באתרי האינטרנט כי מזרחי נמלט עם הכספים שלהם ושל משקיעים נוספים, המהווים את מרבית נכסיהם עלי אדמות, והותירם במצוקה קשה ובחוסר כל, רוקן את משרדיו וביתו וניתק כל אמצעי התקשורת עמו".

לדברי המשקיעים, אין כל ספק שמזרחי ביצע סדרת מעשי פשיטת-רגל, בכך שעזב את בית מגוריו ומקום עסקו וחמק מהמשקיעים עם כספיהם.

דיון בכנסת

בעקבות הפרסומים על העוקץ לכאורה שביצע מזרחי הודיעה היום ח"כ פאינה קירשנבאום, יו"ר ועדת המשנה לביטוח ושוק ההון, כי בכוונתה לזמן לוועדה בכירים ממשרדי הממשלה והאקדמיה, במטרה למנוע את ממשקיעים ליפול בפח של יועצי השקעות "מזויפים".

לדבריה, "מקרה העוקץ מחזק את שאני טוענת - כי על הממשלה לגבש תוכנית לאומית לחינוך פיננסי מגיל צעיר, להקצות לכך תקציבים ומשאבים ולחנך נוער מתיכון ועד לאנשים מבוגרים בנושאי תכנון פיננסי והשקעות".

שוקעים ומשקיעים בבוץ
 שוקעים ומשקיעים בבוץ