הפלופ הגדול: כספי החילוץ של יוון - זורמים בחזרה לאירופה

ה"ניו יורק טיימס" חושף: מרבית כספי החילוץ שמקבלת יוון מה"טרויקה" מועברים בחזרה כתשלומי ריבית על האג"ח היווניות לאירופה ■ האם בקרוב היא תוכרז כחדלות פירעון?

האם מרבית כספי החילוץ שמקבלת יוון מה"טרויקה" במסגרת תוכנית החילוץ שלה, ואמורים לשמשה לפירעון איגרות חוב יווניות קיימות - חוזרים הלכה למעשה בחזרה לאירופה?

לפי חשיפת ה"ניו יורק טיימס" היום (ד'), מרבית הכספים שמוזרמים לממשלת יוון במסגרת תוכנית החילוץ השנייה שלה - בהיקף של 130 מיליארד אירו - משמשים בעיקר לתשלומי ריביות על חובותיה, ולא לפירעונן של איגרות החוב הממשלתיות מול בעלי האג"ח.

מצב זה, מעלה חשש קונקרטי כי ביוון אין מספיק כסף בכדי לפרוע את חובותיה לבעלי האג"ח שלה ביוני הקרוב - ולפיכך עלולה הממשלה להכריז על עצמה כחדלת פירעון.

מנגד, ישנם כלכלנים המציינים כי המציאות שנוצרת במצב זה היא אבסורדית, ובמסגרתה כספי ה"טרויקה" - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - משמשים למעשה לתשלומי ריבית על איגרות חוב יווניות, אשר ברובן מוחזקות גם ככה על ידי הגופים הבינלאומיים.

לפי הערכות UBS, לא פחות משני-שליש מהחובות היווניים (בסך-הכל יותר מ-350 מיליארד דולר) מוחזקים בידי ה"טרויקה": בהיקף כולל של 229 מיליארד דולר.

"יוון לא תוכל להיות חדלות פירעון מול ה'טרויקה', כיוון שה'טרויקה' למעשה פורעים את החוב מול עצמם", סיכם תומאס מאייר, יועץ בדויטשה בנק.