טים קוק: "סטיב ג'ובס נהג לשנות את דעתו לעיתים תכופות"

מנכ"ל אפל דיבר על חוויותיו מהעבודה עם מייסד אפל המנוח ■ "היכולת שלו לשנות את דעתו במהירות היא מאוד מרשימה ■ קוק סיפר גם על הלקחים שלמד במהלך עבודתו עם ג'ובס

טים קוק, מנכ"ל אפל, השתתף אתמול (ג') בפאנל שנערך במסגרת כנס All Things D הנערך בימים אלו בארה"ב ושפך אור על מערכת היחסים שהייתה לו עם מייסד החברה והמנכ"ל האגדי שלה, סטיב ג'ובס. מדבריו של קוק ניכרת ההערכה הרבה שהוא חש כלפי ג'ובס הן כאדם והן כמנהיג עסקי וטכנולוגי.

"זה היה אחד הימים העצובים ביותר בחיי", אמר קוק על יום מותו של ג'ובס, "המוות שלו, אפילו שהוא היה צפוי, הכה בי קשות", הוא הוסיף. ג'ובס נפטר באוקטובר 2011 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. "סטיב היה אדם שאין לו תחליף. גאון ואיש חזון. מעולם לא הרגשתי לחץ לנסות ולהיות כמו סטיב, מפני שזה לא מי שאני וזוהי לא מטרתי בחיים", אמר קוק.

"הדבר העיקרי שלמדתי מסטיב הוא מיקוד. צריך להבין שאפשר לעשות מספר מוגבל של דברים בצורה טובה, ולכן צריך להזיז הצידה כל דבר אחר. אני חושב שהוא לימד את כולנו שהחיים שבריריים, והמחר לא מבטיח דבר לאיש מאיתנו, לכן צריך לתת את כל מה שיש במה שאנחנו עושים", ציין קוק, שדיבר גם על מורשת המצוינות שהנחיל ג'ובס באפל. "לקבל רק את הטוב ביותר, זה משהו שמוטמע באפל. לחברה יש תרבות כל כך ייחודית ומיוחדת של מצוינות ואני לא מתכוון להיות עד לכל שינוי בה, ועל אחת כמה וכמה לאפשר שינוי שכזה".

קוק תיאר את ג'ובס כאדם שנטה לשנות את דעותיו, אבל מתוך אמונה שלמה והכרה בשגיאות שעשה. "הוא היה יכול לשנות את דעתו לגבי משהו במהירות רבה כל כך עד שהוא שכח שיום לפני כן הוא החזיק בדעה הפוכה לחלוטין. זו הייתה מתנה, זו הייתה אמנות", אמר קוק, והוסיף, "זו מתנה מפני שפני הדברים משתנים גם הם. צריך אומץ כדי להודות שהצדק לא היה עמך, צריך אומץ בשביל זה ולסטיב היה אומץ".

באשר לאופי של אפל לאחר לכתו של ג'ובס, אמר קוק כי "אני אוהב מוזיאונים, אבל לא הייתי רוצה לחיות באחד". קוק הסביר את דבריו בעזרת סיפור שסיפר לו ג'ובס עצמו, על תאגיד הבידור והמדיה 'דיסני' בו שימש כחבר דירקטוריון מאז שזו רכשה את אולפני האנימציה פיקסאר. "המנהלים בדיסני פיתחו אובססיה כלפי מה וולט דיסני, מייסד החברה שאינו בין החיים כבר שנים רבות, היה עושה לו הוא היה במקומם", סיפר קוק, "סטיב חשב שהגישה הזו מפריעה לניהול נכון של החברה בעידן המודרני והוא דחק בי לא לתת לזה לקרות באפל", סיכם.

קוק תיאר בפני המאזינים את המפגש הראשון שלו עם ג'ובס, כשזה ראיין אותו לתפקיד בחברה ב-1998. הוא ציין שהוא הגיע מלא חששות לראיון, מפני שהוא ידע שג'ובס לא נמצא זמן רב בתפקידו כמנכ"ל אפל, והוא לא היה בטוח שהוא רוצה להצטרך לחברה, שהייתה מקרטעת בזמנו. "אבל, למען האמת, חמש דקות אחרי שהתחלתי לדבר עם סטיב כבר רציתי להצטרף לאפל", אמר קוק. "זה מפני שהיה לו חזון של כניסה לעומק השוק הצרכני ובאותו זמן כל בעל חברת מחשבים נע דווקא בכיוון ההפוך, לכיוון השוק העסקי. קוק ציין גם שלדעתו, למרות שג'ובס היה איש עשיר מאוד, הוא לא נתן לעובדה הזו להשפיע עליו.

כשנשאל קוק האם האייפד של החברה, כמו גם טאבלטים אחרים עשויים להחליף בעתיד את המחשבים האישיים, הוא ענה ש"לדעתי טאבלטים ומחשבים אישיים הם שונים. יש דברים שאפשר לעשות בטאבלטים שהמחשבים האישיים בכלל מתוכננים לבצע. לא המצאנו את שוק הטאבלטים, אלא המצאנו את הטאבלט המודרני. בסיכומו של דבר, אני לא חושב שהטאבלטים יחליפו את המחשבים האישיים", אמר קוק.

על מערכת 'סירי' שמוטמעת בדגם האחרון של האיפון מתוצרת אפל אמר המנכ"ל כי "אני חושב שסירי הוכיחה שאנשים רוצים להתייחס לסמארטפונים בדרך שונה. זה משהו שאנשים חשבו עליו במשך שנים, והנה זה כאן. כמובן שיש מקום לשיפור, אבל אנחנו עובדים על זה", הוא אמר.

באשר לתחרות בשוק הסמארטפונים ציין קוק שהוא "לא חושב שאנחנו שולטים בשוק הזה, אבל יש לנו את הטלפון הטוב ביותר בו. יש שני שחקנים מרכזיים, אנדרואיד של גוגל וiOS שלנו, Windows Phone רק מתחילים להיכנס אל השוק, ונראה איך ילך להם", אמר קוק, שציין ש"שהקו המנחה שלנו באפל הוא תמיד לפתח את המוצר הטוב ביותר".

מערכת היחסים בין אפל לבין פייסבוק נתפסת בעיני רבים כלא יציבה, ועל כך אמר קוק ש "פייסבוק היא חברה נהדרת ומערכת היחסים שלנו יציבה, פגשתי את שריל (סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק) בחוץ, אנו רוחשים כבוד אחד לשני. לפייסבוק יש את הדרך שלה לעשות דברים, אבל אנשים אומרים אותו דבר עלינו. רק מכיוון שיש להם את נקודת ההשקפה שלהם לא אומר שאנחנו לא יכולים לעבוד אחד עם השני", אמר קוק.