הנציבות האירופית: על גוש האירו לשקול איחוד בנקאי

הנציבות ממליצה ללכת לכיוון של איחוד בנקאי אשר יאפשר למדינות אירופה להתמודד יותר בקלות עם חדלות פירעון של בנקים במהלך המשבר

הנציבות האירופית ממליצה לאיחוד האירופי לשקול איחוד בנקאי, להשתמש באירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופיות) על מנת לטפל במשבר החוב וכמו כן להזרים כספים נוספים לבנקים מקרנות החילוץ. כך דווח ברשתות התקשורת הזרות, דיווחים שממתנים את הירידות בשווקים ובאירו.

החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט, שנסחרו בירידות של יותר מ-1% לפני הדיווחים, מאבדים כ-0.7%. בורסות אירופה מאבדות כ-0.8% ומדד המעו"ף בישראל קיזז ירידה של כ-1% תוך דקות.

במוקד המלצות הנציבות האירופית עומדת ההמלצה לגוש האירו לנוע לכיוון של איחוד בנקאי של 17 המדינות אשר יאפשר להן להתמודד יותר בקלות עם חדלות פירעון של בנקים במהלך המשבר. ההמלצה ניתנת על רקע חילוצו של בנק בנקיה בספרד, שעלותו 19 מיליארד אירו.

מדינות כמו ספרד ואיטליה מתקשות להתמודד עם פשיטות רגל של בנקים שלהן. במקרים כאלה, המדינות צריכות להלאים את הבנק הכושל תוך שימוש בכספי משלם המסים. בתקופה בה תשואות האג"ח של מדינות כמו ספרד ואיטליה עולות לרמות בלתי נסבלות, מלאכת חילוץ הבנקים הופכת קשה במיוחד.

בדוח שפרסמה הנציבות לפני ההמלצות היא תיארה תמונת מצב קודרת של המצב הכלכלי באירופה, אפילו במדינות חזקות בגוש: "גם חברות איתנות מבחינה פיננסית נפגעו מהמשבר במחצית השנייה של 2011".