שוקלים להיכנס לשווקים? קבלו 4 אינדיקטורים שיסייעו לכם

בכלל פיננסים מנסים לענות לשאלת השאלות ומספקים 4 אינדיקטורים שיכולים לסייע לכל מי שמתלבט בשאלה זו ■ אמיר כהנוביץ, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות, טוען כי תחילה יש לשאול האם קיים מספיק פחד שיאפשר נקודת כניסה טובה

בעוד חוסר הוודאות בשווקים גובר, הזהב מאבד את תפקידו המסורתי כנכס המשמש כמקלט עבור המשקיעים הבורחים משוקי המניות, רבים שואלים עצמם האם זה הזמן להיכנס לשווקים? בכלל פיננסים מנסים לענות לשאלת השאלות ומספקים 4 אינדיקטורים שיכולים לסייע לכל מי שמתלבט בשאלה זו.

אמיר כהנוביץ, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות, טוען כי תחילה יש להבין שהמצב הטוב ביותר להיכנס לשוקי המניות הוא כאשר כולם בורחים והפחד הוא השליט הבלתי מעורער. לכן, תחילה יש לשאול האם קיים מספיק פחד שיאפשר נקודת כניסה טובה ומחירים נמוכים. לצורך כך, כהנוביץ מספק 4 אינדיקטורים פסיכולוגים היכולים להעיד על "רמת הפחד".

1. תנודתיות - "תנודתיות גבוהה מאותתת על פחד ולחץ של משקיעים. בדיקות רבות אכן הראו שכככל שהתנודתיות גבוהה כך סביר יותר שהשוק מגלם פחד והזדמנויות השקעה", כותב כהנוביץ. אחד הכלים הטובים ביותר למדידת התנודתיות הוא מדד ה-VIX ("מדד הפחד"). ה-VIX עלה בחודש האחרון מ-17 נק' ל-21 נק'. בהיסטוריה (מאז 1990) כאשר ה-VIX עלה בחודש ב-4 נק' לרמה של 21 נק', עלה בממוצע בחודש העוקב לו מדד ה-S&P500 ב-1.1%. באופן כללי, רמה של 21 נק' נחשבת כרמה של פחד קל.

2. חדשות כותרות בעיתונים - כהנוביץ טוען כי אחד האינדיקטורים הפסיכולוגים הנוספים היכול למדוד את רמת הפחד הוא כותרות העיתונים. לפי כהנוביץ, האתר StockTipClub.com מצא כי כ-90% מהכותרות הכלכליות באמצעי התקשורת כיום הן שליליות, לעומת 10% בלבד חיוביות. "לא מצאנו היסטוריה להשוואת הנתונים הללו, אך סביר ש-90% כותרות שליליות מספיקות כשלעצמן להעיד על פאסימיות".

3. סקרי משקיעים - לפי כהנוביץ, איגוד המשקיעים האמריקאי (AAII) עורך כבר יותר מ-20 שנה סקרי משקיעים לצפי לשוק המניות. כיום (ממוצע נע 30 יום) 39% מהמשקיעים חיוביים, עלייה מ-34% בספטמבר 2011, לעומת ירידה מ-37% שליליים בדצמבר 2011 ל-30% שלילים כיום (השאר ניטרליים). "מדובר במספרים שלא בהכרח מאותתים על פחד בקרב משקיעים, אך המגמה שלהם דווקא כן".

4. עוצמת הירידות - "שוק מניות האמריקאי יחסית לא נראה רע, הירידות לא היו קשות מספיק (לא בשביל להיכנס להגדרה של שוק דובי) כדי להבריח לגמרי את הציבור, באירופה לעומת זאת המצב שונה, חלק מבורסות אירופה התמוטטו ובראשן המדד היווני שנפל בכ-90%. כך שמבחינה זו הפאסימיות כנראה לא בשיאה", דברי כהנוביץ.