צרה משרדית-סביבתית: 40% מהמסמכים שנשלחים להדפסה לא נאספים לעולם

החדשות הרעות: על כל שלושה עמודים שאתם שולחים להדפסה, אתם תורמים דף נייר אחד למערך הזיהום, שלא לדבר על ההפסדים הכספיים המצטברים ■ והטובות: חברות ההיי-טק הגדולות מגבשות ומציעות פתרונות ■ הנושא נידון בכנס שערכה חטיבת ההדפסה של HP בפראג

כל מי שעובד בסביבה משרדית כבר מכיר את הרוטינה: שולחים להדפסה, הולכים למדפסת, לוקחים את המסמכים שצריכים, ומשאירים שם את כל ה"זבל" - למשל, הדפסה של כתבת אינטרנט בת שלושה עמודים לתוכן ועוד עשרה עמודים לטוקבקים, פרסומות והפניות. פרינט-ספאם, קוראים לזה, ואם העניין נראה לכם שולי, כדאי שתחשבו על הנתון הבא: 40% מכלל המסמכים שנשלחים להדפסה לא נאספים לעולם. זה אומר שבערך על כל שלושה עמודים שאתם שולחים להדפסה, אתם תורמים דף נייר אחד למערך הזיהום, שלא לדבר על ההפסדים הכספיים המצטברים. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות, וזה גם היה הנושא של הקיימות וחדשנות שערכה חברת HP בפראג.

בין הדוגמאות שהציג ראש חטיבת הקיימות בחברה, ברונו זאגו, בלטה מערכת ההדפסה החכמה, שמשהה את ההדפסות עד לאישור ההדפסה הסופי. האישור הזה, אגב, צריך להתבצע ממש ליד המדפסת עצמה, כך שלא יהיה מצב של הדפסה לא אחראית מרחוק.

פתרונות אחרים שעלו בכנס עסקו בעוד כמה מהרעות החולות המוכרות מעסקי ההדפסה - מחסניות הצבע, למשל. זאגו הציג שירות המכונה "המעגל הסגור", שכולל איסוף מחסניות משומשות (לייזר או דיו) מלקוחות החברה ברחבי העולם, ניקויי המחסניות וגריסתן, ואז ייצור מחסניות חדשות מהפלסטיק המשומש.

עד כה יוצרו בדרך זו מעל שני מיליארד מחסניות, הישג לא מבוטל בהתחשב בכך שכל מיליארד מחסניות ממחוזרות מקטינות את "טביעת הרגל הפחמנית" ב-22% בשנה, על ידי כך שהתהליך מצמצם 50% מצריכת הדלק ו-69% מכמויות המים הנדרשות.

אחת המגמות המעניינות שעלו בכנס היא העובדה שאיכות סביבה היא כבר ממש לא עניין רק ל"מחבקי עצים", ושהתנהלות סביבתית נכונה יכולה גם לחסוך הרבה כסף. חברות מסחריות כבר מבינות את זה, ונראה שאנחנו צפויים לשמוע על עוד ועוד הצעות ופתרונות ל"זיהום המשרדי". כך, למשל, לפי נתוני המשרד לאנרגיה בבריטניה אפשר לחסוך 66% מצריכת האנרגיה פשוט על-ידי כיבוי מערכות המחשב במשרד במהלך סוף השבוע; ומערכות חכמות יכולות לזהות את השעות בהן אין פעילות ולכבות את ציוד ה-IT.

גם ב-HP נדמה שלוקחים את העסק הזה ברצינות: כשהחברה הקימה את מרכז הדאטה החדש שלה בבריטניה, היא אפילו לקחה את הגיאוגרפיה בחשבון - המרכז הוקם בחוף הצפוני של בריטניה, במיקום בו הטמפרטורה נמוכה לאורך כל השנה, כך שמלבד ימים בודדים בקיץ אין צורך בהפעלת מנגנוני הקירור החיוניים כל כך למערכות המחשוב העדינות שנמצאות בו. כמו כן, בבניין מותקנים חיישני תנועה שמדליקים ומכבים את התאורה בהתאם לנוכחות העובדים בבניין. התוצאה הישירה היא חיסכון של 40% בצריכת אנרגיה וחיסכון מיידי של 4 מיליון דולרים. התוצאה: "טביעת הרגל הפחמנית" של המרכז הירוק של HP נמוכה ב-50% מזו של מרכז דומה.

מה השורה התחתונה? שקדמה טכנולוגית לא מחייבת בהכרח גידול בבזבוז ובזיהום. עם קצת מחשבה מראש ובאמצעים פשוטים, כל אחד יכול לגרום לשינוי, שיטיב גם עם הסביבה וגם עם הכיס.