הדולר חזר לרמתו מאוגוסט 2009: זינק ל-3.915 שקלים

המטבע האמריקני השלים זינוק של 5.5% מהשפל האחרון שנראה במארס ■ ההתחזקות השבוע - הן על רקע האפשרות שבנק ישראל יוריד את הריבית במשק והן לאור התחזקות הדולר בעולם

הדולר המשיך להתחזק ופרץ היום (ו') את הרף הפסיכולוגי ב-3.9 שקלים - לשיא שלא נראה מאז אוגוסט 2009. האפשרות שבנק ישראל יוריד את הריבית במשק בשילוב עם המשך התחזקות הדולר בעולם דוחפים את המטבע האמריקני מעלה.

הדולר עלה ב-0.8% ושערו היציג נקבע על 3.905 שקלים; הוא השלים עלייה של 1.8% השבוע. בחודשיים האחרונים זינק הדולר בכ-5.5% מול השקל על רקע התחזקותו בעולם נוכח החרפת משבר החוב באירופה שדוחף משקיעים לעבר נכסים בטוחים יותר, קרי הדולר ואג"ח ממשלתיות של ארה"ב. תשואת האג"ח הממשלתיות של ארה"ב בשפל היסטורי של 1.57%. האירו היציג הוסיף היום לערכו 0.2% ל-4.83 שקלים.

בנק ישראל הותיר בתחילת השבוע את הריבית במשק על כנה ברמה של 2.5%, אולם בכירים בבנק אמרו כי "ייתכנו צעדים שלא מן המניין" אם תהיה החרפה במצב הכלכלי העולמי. בכך, רומזים בכירים בבנק כי תיתכן הורדת ריבית מפתיעה שלא במועד קבלת החלטת הריבית, כפי שקרה לאחר קריסת ליהמן ברדרס באוקטובר 2008. כזכור, בנק ישראל חתך אז במפתיע את הריבית ב-0.5% והמשיך להוריד אותה בשיעור מצטבר של 3% בפרק זמן של שבועות ספורים.

גם בשוק המט"ח העולמי ממשיך היום הדולר להתחזק מול 16 המטבעות הגדולים בעולם. הסיבה: נתון מאקרו חלש שפורסם בסין אשר מגביר את החששות מהאטה כלכלית עולמית חריפה. מדד מנהלי הרכש בסין ירד ל-50.4 נקודות בחודש מאי - מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו ל-52 נק'. האטה בפעילות הייצור בסין מגבירה את החששות מהאטה כלכלית עולמית, מה שדוחף את אינדקס הדולר לשיא של 21 חודשים.

בשווקים ממתינים כעת בדריכות לפרסום נתוני התעסוקה בארה"ב היום בצהריים. אנליסטים מצפים ליצירת 160 אלף משרות חדשות במאי, אולם אין בקצב זה כדי להוריד את שיעור האבטלה. ההערכה היא כי אם יפורסם נתון גרוע במיוחד של פחות מ-100 אלף משרות חדשות, הפדרל ריזרב ישקול להתערב ולהשיק תוכנית הרחבה כמותית חדשה. (לסיפור המלא)