האם "סיוט שוקי המניות" מהקיץ שעבר יחזור על עצמו?

לקראת הקיץ הקרוב, כלכלנים ואנליסטים רבים חוששים מנפילה צפויה בשווקים - כפי שהתרחש בתקופה זו בשנתיים האחרונות ■ כעת, חודש יוני כבר החל, ועימו גם שלל תחזיות

לקראת הקיץ הקרוב, כלכלנים ואנליסטים רבים חוששים מנפילה צפויה בשווקים - כפי שהתרחש בתקופה זו בשנתיים האחרונות. מעבר למשבר באירופה וההאטה בסין, ישנן גם בעיותיה הפנדומנטליות של ארה"ב - שעד כה הצליחה להסיט את אור הזרקורים מהתקציב המנופח והגירעון התופח - שעלולות להתפרץ בשנית, ולגרור את הכלכלה הגדולה בעולם למיתון נוסף.

"בשני הקייצים האחרונים, המסמר האחרון בארון הקבורה של שוק המניות, היה החשש מתרחיש של 'תחתית כפולה' בשווקים. אנו חוששים שהשווקים הולכים לתמחר באופן משמעותי יותר מצב שכזה, בשבועות הקרובים", סבור ברי קנאפ, מנהל השקעות בברקליס קפיטל.

המדדים המרכזיים בוול סטריט נמצאים כבר 10% מתחת לשיא השנתי שלהם, בעוד נתוני המאקרו בארה"ב ובאירופה רק נוסכים עוד ועוד דאגות בקרב המשקיעים. באירופה עלתה האבטלה בסוף השבוע לשיא כל הזמנים, בעוד נתוני התעסוקה המעודכנים בארה"ב מציגים תמונה עגומה במיוחד - שצפויה לתת בתורה את אותותיה על הצמיחה בארה"ב.

"אין שום שאלה: הכלכלה עדיין מקרטעת מאד... אני מתחיל לפחד מהקיץ", אומר דיאן סוונק, מנהל השקעות ב-Mesirow Financial. "אני זוכר זמנים בהם הייתי ילד ואהבתי את הקיץ, אולם ב-5 השנים האחרונות הקיץ הוא התקופה בה הכל מתפרק".

ביום שישי האחרון, נסחרה וול סטריט במה שהוכרז כיום המסחר הראשון של יוני, הגרוע ביותר בארה"ב מזה כעשור - בעוד ה-S&P500 מוביל את הירידות ומשיל מערכו כ-2.5%. השבוע, יצפו המשקיעים בעיקר לרצף נאומים מצד בכירי שלוחות ה'פד' השונות, ובראשם נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי.

הציפייה הגדולה: המשקיעים יחכו, שוב, להודעת הבנק המרכזי בארה"ב על תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3) - אשר לפי השמועות בשוק צפויה להתמקד ברכישה של אג"ח מגובות-משכנתאות.

האם הדבר יתרחש? "אני לא חושב שנראה QE3", סיכם סוונק. "ה'פד' לא בטוח כמה הוא יכול לעשות כדי להשפיע על השוק. אם מוסיפים את אירופה לחוסר הוודאות מארה"ב, זו הסיבה מדוע המשקיעים לא בטוחים לגבי השוק".