"בימים כאלה אל תדאגו לתשואה, קודם שמרו על הכסף"

מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן האג"ח פימקו: נתוני התעסוקה בארה"ב מדגישים את המשבר בו נמצאת הכלכלה האמריקנית ■ "אנו נמצאים במצב של האטה גלובלית"

נתוני התעסוקה המאכזבים, יחד עם תוצאות החברות המאכזבות בוול סטריט - מדגישים את משבר התעסוקה בו נמצאת כלכלת ארה"ב. משבר זה, עומד בקנה אחד עם ההאטה בכלכלה העולמית, אשר מושפעת גם מהמשבר באירופה, וההאטה בארה"ב ובשווקים המתעוררים - כך סבור מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן פימקו.

אל-אריאן מגיב, כידוע, לנתוני התעסוקה לחודש מאי שפורסמו בארה"ב ביום ו' האחרון - במסגרתו נודע כי רק 69 אלף משרות חדשות התווספו למשק, משמעותית מתחת לצפי שעמד על 160 אלף משרות. בתוך כך, עלה שיעור האבטלה בארה"ב ל-8.2%.

נתוני התעסוקה המאכזבים הם רק עדות אחת מבין רבות להאטה השוררת בכלכלה העולמית: הדאגה המתגברת באירופה מספרד ומיוון, החשש מ"נחיתה קשה" בסין וההאטה בכלכלת ארה"ב - כל אלה מטרידים את המשקיעים, שמבכרים לברוח ל"חופי מבטחים" ולהשקיע את כספיהם באג"ח אמריקניות וגרמניות.

התשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים כבר בשפל כל הזמנים כתוצאה מ"בריחה" זו - ברמה של 1.46% נכון ליום שישי האחרון.

"ההבנה כי אנו נמצאים במצב של האטה בצמיחה הגלובלית, יחד עם חוסר יציבות הולך וגובר במערכת הפיננסית העולמית - הם שני המרכיבים העיקריים שגרמו לבריחה משוקי המניות ונכסים מסוכנים בתקופה האחרונה", סבור אל-אריאן. "זה אמנם מובן מאליו, אבל עבור המשקיע ה'רגיל' עדיף להשקיע בנכסים 'הגנתיים' יחסית".

"חוסר הוודאות צפוי להימשך, מכל בחינה: כלכלית, פיננסית, פוליטית וחברתית", סיכם אל-אריאן. "המשקיעים ילכו ויחפשו יותר ויותר נכסים בטוחים, וכפי שוויל רוג'רס אומר ברגעים קשים: המשקיעים צריכים לחשוש לא מהתשואה על הכסף, אלא מלקבל את הכסף שלהם בחזרה".