לינדנשטראוס מתכוון לפרסם את דוח הרפז לפני סיום כהונתו

שופטי בג"ץ קבעו כי אל"מ ארז וינר, ראש לשכתו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, יקבל את יתרת החומרים שעשויים לסייע להגנתו ממשרד המבקר בתוך יומיים, ולאחר מכן יינתנו לו כ-3 שבועות להגיש למבקר את תגובתו לדוח בפרשת הרפז

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מתכוון לפרסם את הדוח בפרשת הרפז עוד לפני סיום כהונתו, ב-4 ביולי. כך הודיע הבוקר (ב') במהלך הדיון בבג"ץ בא-כוחו של לינדנשטראוס, פרופ' דוד ליבאי.

שופטי בג"ץ קבעו כי אל"מ ארז וינר, ראש לשכתו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, יקבל את יתרת החומרים שעשויים לסייע להגנתו ממשרד מבקר המדינה בתוך יומיים, ולאחר מכן יינתנו לו כ-3 שבועות, עד 25 ביוני, להגיש למבקר את תגובתו לדוח. בכך יינתנו למבקר כ-10 ימים בלבד לגבש את הדוח הסופי בפרשה, בהתבסס על תגובתו של וינר.

פרטים אלה התבררו היום בתום דיון שהתקיים בבג"ץ בעתירתו של וינר נגד המבקר, בדרישה לקבל את כלל החומרים שנאספו במהלך בדיקת המבקר בפרשת הרפז.

בתום הדיון, שהיה ענייני וממוקד, החליטו השופטים עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין ונעם סולברג לרשום לפניהם את עמדתו המעודכנת של המבקר, שיוצג בידי פרופ' דוד ליבאי, ולפיה וינר יקבל לא רק את החומרים הרלוונטיים לצורך הגנתו, אלא את כל החומרים שעשויים לסייע לו בהגנתו, במסגרת תגובתו לטיוטת הדוח.

עוד מסר ליבאי לבית המשפט, בסיועו של האלוף יעקב מנדי אור, ראש החטיבה הביטחונית במשרד המבקר, שהגיע גם הוא לדיון בבג"ץ, כי בכל הנוגע לחומרים הביטחוניים הרגישים שנאספו בבדיקה, ככל שלא ניתן להעביר לוינר חומרים שיש בהם כדי לסייע להגנתו - יעביר המבקר פרפראזה מתומצתת של אותו מסמך או עדות; האלוף אור מסר עוד כי בכל הנוגע לחומרים שלגביהם נתן לינדנשטראוס הבטחה לעדים שלא תיחשף זהותם, אין בחומרים אלה דבר העשוי לסייע לוינר בהגנתו.

בא-כוחו של וינר, עו"ד עודד סבוראי, מסר כי בימים האחרונים התקבלו במשרדו חומרים רבים נוספים ממשרד המבקר, הכוללים 9 קלסרים ועוד 2,500 עמודי מסמכים. לדבריו, הוא עתיד לקבל ממשרד המבקר ביומיים הקרובים חומרים בהיקף נרחב עוד יותר.

סבוראי ביקש מבית המשפט להורות למבקר המדינה שלא לקצוב בזמן את מועד הגשת תגובתו של וינר לדוח המבקר. ואולם השופטים קיבלו את עמדתו של ליבאי, ולפיה לינדנשטראוס רואה חשיבות רבה בפרסום הדוח עוד במהלך הקדנציה שלו, המסתיימת ב-4 ביולי.

במהלך הדיון השמיעה השופטת ארבל עמדה ביקורתית כלפי גישתו הקודמת של המבקר, שהעביר בשלב הראשון חומרים מצומצמים בלבד לוינר. "הגישה השגרתית איננה בהכרח המבחן הנכון", אמרה ארבל לליבאי.

ואולם, בא-כוחו של המבקר הצהיר כי גישה זו השתנתה, וכיום פועל המבקר להעברת חומרים בהיקף גדול מהמקובל לידי וינר, בשל הנסיבות המיוחדות של פרשה זו. "אנחנו בעצם נותנים הכול, או כמעט הכול", אמר ליבאי.

בא-כוחו של וינר, עו"ד סבוראי, טען כי מתגובתו של המבקר לבג"ץ ניתן ללמוד כי לא רק טיוטת הדוח כבר כתובה, אלא שגם הדוח הסופי של המבקר כבר מוכן וכתוב, וזאת עוד לפני קבלת תגובתו של וינר לטיוטה.

"יש בכך אלמנט חמור של הינעלות בתוך עמדה עוד לפני שהשמענו את דעתנו", אמר סבוראי. הוא הודה כי חשב לבקש דחייה במועד הדיון בבג"ץ, כדי שיוכל לעבור על כל החומרים שקיבל בימים האחרונים בטרם יתייצב בבית המשפט.

עוד הוסיף סבוראי כי כל החומרים הנוגעים להתנהלות לשכת שר הביטחון אהוד ברק, הם בליבת החומר הרלוונטי להגנתו של וינר. כך למשל, עדות שמסר למבקר תא"ל מייק הרצוג, בנוגע לאופן שבו לא נשמרו מסמכים בלשכתו של ברק; וכן עדות כתובה של העיתונאי אמנון אברמוביץ', שנמסרה למבקר ב-8 באפריל, העוסקת בשאלה האם התכנים של "מסמך גלנט" נולדו בלשכת שר הביטחון.

באשר ללוח הזמנים, אמר ליבאי כי המבקר נותן לוינר שבועיים מהיום, עד 18 ביוני, כדי להשיב לטיוטת הדוח. "החומר המהותי היה ידוע לו כבר בשלב הבדיקה", אמר ליבאי, "שבועיים זה זמן מספיק לאור היידע שיש לוינר ולאנשיו בנושא. אם וינר יעביר את תגובתו עד 18 בחודש, המבקר ערוך לעבוד יום ולילה כדי לבדוק כל טענה ולתקן או להשמיט קטעים במידת הצורך מהדוח הסופי. המבקר רואה חשיבות רבה בפרסום הדוח, ולא כפי שמנסים לרמוז כאילו הוא פועל כדי שהדוח לא ייצא".

בתום הדיון החליטו השופטים כי הצדדים יעדכנו את בית המשפט בהתפתחויות בתוך שבוע מהיום. אם היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, יבחר להתקדם בשאלת ההחלטה על פתיחת חקירה פלילית בפרשה, החלטה שעשויה להשפיע גם על עיתוי פרסום דוח המבקר, יוכל גם הוא לעדכן את בית המשפט בנושא בתוך שבוע מהיום.

לדברי השופטים, הגם שוינר קיבל שבוע נוסף להגשת תגובתו למבקר, מעבר למועד שהציע ליבאי, יוכל לינדנשטראוס "לעבוד לילות ושבתות", כדברי השופט רובינשטיין, כדי להספיק ולפרסם את הדוח עד תום כהונתו. (בג"ץ 2759/12).

מבקר המדינה הביע שביעות-רצון רבה מהחלטת בג"ץ, המורה לאל"מ ארז וינר להשיב על טיוטת דוח המבקר תוך 3 שבועות מהיום. בכך יתאפשר למבקר המדינה לסיים את דוח פרשת הרפז.