פסגות: "הצניחה במניות סלקום ופרטנר מגלמת את התחרות"

בבית ההשקעות מעלים המלצה למניות הסלולר ומציבים מחירי יעד עם פרמיה של עד 15% על מחיר המניות בבורסה ■ "הקיצוצים יימשכו - עשרות עד מאות עובדי סלקום ופרטנר יפוטרו"

בבית ההשקעות פסגות מעלים המלצה למניות הסלולר פרטנר וסלקום וסבורים כי הצניחה במחירן (כ-57% ו-62% בהתאמה בחצי השנה האחרונה) כבר מגלמת את החרפת התחרות בענף הסלולר והשחיקה ברווחיות החברות.

"מחיר המניות מגלם את מלוא ההרעה הצפויה (בשוק הסלולר) והשינויים המתרחשים בענף. יחד עם זאת, אי-הוודאות בשוק התקשורת מותירה את ההשקעה בחברות הטלקום ברמת סיכון גבוהה", כותבת אילנית שרף, אנליסטית התקשורת של פסגות. "מאידך, כניסת החברות לתחום התקשורת הקווית, תשתית האינטרנט והטלוויזיה הרב ערוצית, טומנת בחובה פוטנציאל לעליית ערך", לדבריה.

שרף ממליצה על מניית פרטנר ב"תשואת שוק", לעומת המלצת "מכירה" קודמת, ומציבה מחיר יעד של 21.5 שקל, פרמיה של 12% על מחיר השוק. שרף העלתה המלצה גם לסלקום ל"תשואת שוק" מ"מכירה", והציבה מחיר יעד של 32 שקל למניה - פרמיה של 15% על המחיר בבורסה.

כזכור, הצניחה במניות סלקום ופרטנר התחילה עם המהלכים הקשים להגברת התחרות בשוק התקשורת שיזם שר התקשורת משה כחלון. הצניחה התגברה בחודש האחרון מאז כניסת מפעילי הסלולר החדשים לשוק - גולן טלקום והוט מובייל, וחברות התקשורת הוותיקות נאצלו "ליישר קו" כדי לעמוד בתחרות.

המפעילים החדשים יצאו לשוק עם חבילות אטרקטיביות לצרכני הסלולר בישראל, חבילות "הכל כלול" במחירים של פחות מ-100 שקל בחודש, וסלקום ופרטנר נאלצו להציע גם הן חבילות במחירים מוזלים יותר, כדי להדביק את הקצב ולמנוע נטישת לקוחות מסיבית.

(למבול חדשות הסלולר מהחודש האחרון - לחצו כאן)

בפסגות מעריכים כי סלקום ופרטנר ימשיכו להציג ירידה בהכנסות החודשיות ממנויי הסלולר (ARPU) ולאבד נתח שוק, וכן שחיקה בהכנסות ממכירת הסמארטפונים (ציוד הקצה) לאור העלייה בתחרות, האטה במעבר מטלפונים מדור קודם ומירידה בסבסוד המכשירים. מאידך, מציינים בפסגות כי כניסתן של החברות לשוק הקווי במסגרת השוק הסיטונאי ב-2013 צפויה למתן חלק מהשחיקה בהכנסות.

אנליסטית התקשורת של פסגות מעריכה גם כי סלקום ופרטנר ייאלצו להמשיך בקיצוץ ההוצאות התפעוליות: "לנוכח התגברות התחרות והתכווצות ההכנסות, צפויה התאמת הוצאות - מבנה הוצאות ומצבת עובדים גבוהים בחברת פרטנר הובילו ועשויים להוביל להמשך קיצוץ הוצאות רדיקלי", סבורה שרף. "סלקום פועלת אף היא להפחתת ההוצאות התפעוליות", היא מוסיפה.

כזכור, פרטנר דיווחה בדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה כי בחציא השנה האחרונה היא "צימצמה" 1,440 משרות בחברה (מכבסת מילים לפיטורים. הכוונה היא לעובדים שעזבו או הועזבו ולא גוייסו במקומם עובדים חדשים - י.נ).

שרף מעריכה בשיחה עם "גלובס" כי מגמת צמצום העובדים בחברות הסלולר תימשך, ו"עשרות עובדים ואפילו מאות" יאבדו את משרתם. ההערכה מתבססת על צמצום כוח האדם שכבר בוצע בחברות, ועל הדיווחים של החברות עצמן בדוחות הכספיים שדבר הקיצוץ הדרוש בהוצאות התפעול.

"חוסר ודאות וראות נמוכה ימשיכו ללוות אותנו גם בתקופה הקרובה, וזה ממשיך להוות את מרכיבי הסיכון העיקריים הקיימים כיום בהשקעה במניות חברות הסלולר. שוק רווי, שיעור חדירה מהגבוהים בעולם ותכניות ללא הגבלה, מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי בשוק הסלולר בכלל", מסכמת שרף.