אלון רבוע כחול מחקה 75% מערכה מאז המיזוג הגדול

כולם היו משוכנעים שמיזוג פעילות דור-אלון עם זו של מגה תיצור חברה מאוחדת חזקה ורווחית יותר, אך תוצאות הרבעון האחרון מוכיחות אחרת

אחרי שבשבוע שעבר סיכמה קבוצת אלון רבוע כחול של דודי ויסמן ושרגא בירן רבעון פיננסי חלש נוסף, ירדה אתמול (א') מניית קבוצת הקמעונאות והאנרגיה מתחת למחיר של 9 שקלים, וכעת היא משקפת לקבוצה שווי שוק מצומק הנמוך מ-600 מיליון שקל.

בכך סיכמה המניה ירידה חודשית של 30%, והשלימה צניחה של 75% מאז מוזגו באוקטובר 2010 פעילות הדלקים (דור-אלון) והקמעונאות (רבוע כחול, המפעילה את רשת מגה) לחברה אחת, ששמה המלא כיום הוא "אלון אחזקות ברבוע כחול ישראל".

עסקת המיזוג, שנעשתה טרם פרוץ גל המחאה החברתית בישראל, נתפסה בשוק ההון כמהלך חיובי שמאחוריו עמדה קבוצת אלון, חברת ההחזקות הפרטית של ויסמן ובירן.

טרם השלמת המיזוג נסחרה רבוע כחול (ללא דור-אלון) לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל. בעקבות המיזוג גדלו החזקותיה של אלון הפרטית בחברה הממוזגת לכדי כ-73% מההון.

במסגרת המהלך אושרה בקשת החברה הממוזגת בבית המשפט לחלוקת דיבידנד ענק של כ-800 מיליון שקל שלא מקיים את מבחן הרווח, ורובו (מעל 600 מיליון שקל) נקלט אצל קבוצת אלון.

המהלך אמנם סייע לשיפור הנזילות בקבוצה ולהתרחבותה, אבל פגע בעוצמה הפיננסית שלה. כיום יש בקופת החברה מזומנים ופיקדונות בהיקף של כ-210 מיליון שקל, לצד התחייבויות שוטפות של 4.1 מיליארד שקל (כשסך התחייבויות האג"ח שלה הוא כ-2.5 מיליארד שקל).

לקראת המיזוג אמר ויסמן כי "העסקה הזו הייתה אצלי בראש עוד ב-2003 כשרכשנו את רבוע כחול. אני רואה בשני התחומים כמשיקים עם סינרגיה אדירה ביניהם. התפיסה בעולם היא שהדלק הוא עוד מוצר על מדף הסופר, ורשתות הסופרמרקטים מפעילות תחנות תדלוק בחניוני הסופרמרקטים, וכך הן מכסות את מלוא סל הקניות של המשפחה".

ואכן, הצפי היה כי המיזוג יסייע לרבוע כחול בהתמודדותה בתחרות בענף הקמעונאות, יעזור לה ליהנות מהגדלת כוח המיקוח מול הספקים, בזכות יתרון הגודל, ויתמוך בהתייעלות לוגיסטית, בחיסכון בהוצאות ובהגדלת שיעורי הרווחיות.

שיא שלילי ברווחיות תפעולית

אלא שבינתיים תוצאות הקבוצה מלמדות כי היא עושה את הדרך ההפוכה. בסיכום ביניים, קרוב לשנתיים מאז הושלם המהלך, נראה כי הקבוצה מתקשה ליהנות מפירות המיזוג, ומתקשה להתמודד עם תנאי השוק אשר פגעו דרמטית ברווחיות הפעילויות שאוחדו: הדלק, שנפגע משחיקת מרווחי השיווק; והקמעונאות, שנפגעה מהמחאה החברתית ועליית מחירי חומרי הגלם.

קשיי הקבוצה ניכרים במספרים שהיא מציגה מאז, ולמרות שאיחוד הפעילויות הגדיל ב-2011 את מחזור המכירות ב-66% ליותר מ-15 מיליארד שקל, הרווחיות הגולמית והתפעולית של אותן פעילויות נפגעו, כשהרווח התפעולי עמד על רמה של 2% בלבד מהמכירות.

אשתקד ניצלה השורה התחתונה בעיקר בזכות רווח לפני מס של כ-100 מיליון שקל מעדכון הסכם לחלוקת הרווחים בחברת כרטיסי האשראי דיינרס, שבה מחזיקה הקבוצה 49% מהמניות (שותפות עם כאל). העדכון סייע לאלון רבוע כחול להציג רווח נקי שנתי של כ-70 מיליון שקל (רבע מרווחי המתחרה שופרסל ל-2011).

אבל תוצאות הרבעון הראשון, שפורסמו בשבוע שעבר, הראו כי מגמת ההרעה נמשכת: הקבוצה רשמה שיא שלילי בשיעור הרווחיות התפעולית, כ-1% (38 מיליון שקל ממכירות של 3.9 מיליארד שקל), והפסד של יותר מ-6 מיליון שקל בשורה התחתונה, לעומת רווח של כ-30 מיליון שקל ברבעון המקביל.