קריסה ברווח התפעולי של מגה העבירה את אלון רבוע כחול להפסד

בחלוקה מגזרית, רשמה רשת שיווק המזון מגה ירידה של 0.6% בהכנסות לרמה של 1.6 מיליארד שקל, כולל ירידה של 2.6% במכירות סניפים זהים

לפני כשבוע השיקה קבוצת אלון החזקות את פעילות הסלולר שלה ברבוע כחול תחת המותג YouPhone. במסגרת דוחות החברה לרבעון ראשון שפורסמו היום (ג') מצהיר דודי ויסמן, מבעלי השליטה בקבוצה, כי הכוונה היא להציע את "הטריפל האולטימטיבי - מזון, דלק ותקשורת - כחבילה אחת חסכונית למשפחה".

אבל לפחות בינתיים הגיוון הקמעונאי אינו מגן על הקבוצה מפגעי התחרות והמחאה בענף המזון ומשחיקת מרווחי השיווק בענף הדלק. הללו הותירו את הקבוצה הקמעונאית הגדולה בישראל - שבעלי השליטה בה הם ויסמן ועו"ד שרגא בירן - עם הפסד צורב של 6.3 מיליון שקל ברבעון הראשון (חלק בעלי המניות), לעומת רווח נקי של כ-30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחלוקה מגזרית, רשמה רשת שיווק המזון מגה (המפעילה 215 סניפים, מהם 117 תחת המותג מגה בעיר) ירידה של 0.6% בהכנסות לרמה של 1.6 מיליארד שקל, כולל ירידה של 2.6% במכירות סניפים זהים. המכירות למ"ר בסניפי הרשת ירדו ב-3%.

הרבעון הראשון של השנה היה קשה במיוחד מבחינת הרווחיות של מגה. המחאה החברתית והתחרות אילצו את הרשת להציע מחירים תחרותיים לצרכן, באופן ששחק את שיעור הרווח הגולמי של החברה ב-4.7%, לכדי 26.8% מהמחזור.

השחיקה ברווחיות התפעולית דרמטית אף יותר, וזו ירדה לשיא שלילי של 1.1% מהמחזור בלבד. זאת, בהשוואה לרווחיות תפעולית של 3% ברבעון המקביל ו-1.6% ברבעון הקודם. הרווח התפעולי צנח ב-66% ל-17 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון.

"מגה הציעה ברבעון הראשון מחירים טובים מאוד, באופן ששחק את הרווח התפעולי", אמר היום מנכ"ל הרשת, זאב וורמברנד. "מיד בתום הרבעון נקטנו מספר צעדים לשיפור הרווח, שיבואו לידי ביטוי כבר ברבעון הנוכחי: במהלך הרבעון הושלם צמצום של 50 עובדים במטה החברה, בכל דרגי הניהול, תוך כדי יישום שינוי מבני. בנוסף, צומצמו כ-300 עובדים בחנויות".

וורמברנד הוסיף כי החברה נקטה "מספר מהלכי התייעלות בהוצאות המכירה, התפעול והפרסום", וכי "צעדים אלה יניבו יחד חסכון של כ-80 מיליון שקל במונחים שנתיים". כמו כן, לדבריו, בימים אלה שוקלת החברה יציאה מעשר חנויות מפסידות בשטח כולל של כ-20 אלף מ"ר.

"זה לבד צריך להביא לשיפור של מעל אחוז ברווח התפעולי", סיכם וורמברנד. "הצורך בהתייעלות נובע גם מהמחאה וגם מהתרחבות שטחי המסחר, ומהחלטה שלנו להציע את המחירים הטובים ביותר ולהביא לכך שנהיה יעילים ורזים יותר".

רשת תחנות הדלק של הקבוצה, דור-אלון , רשמה ירידה של ב-34% ברווח התיפעולי הרבעוני לרמה של 33 מיליון שקל, עקב הורדת מרווחי השיווק של חברות הדלק על-ידי המדינה, וכן בגלל עליית ערך המלאי, שנבעה מהתייקרות מחירי הדלק.

לקבוצה פעילות קמעונאית נוספת, באמצעות חברת BEE, המפעילה 250 חנויות של רשתות נעמן, ששת, כפר השעשועים, ורדינון והכול בדולר. בעקבות ארגון מחדש שנמשך כשנה וחצי, עברה BEE מהפסד תפעולי של 28 מיליון שקל ברבעון הרביעי לרווח של 4.7 מיליון שקל ברבעון החולף. זאת, לאחר שברבעון הקודם הפרישה החברה 11 מיליון שקל בגין קריסה של אחד מזכייניה.

ההון העצמי של אלון החזקות ברבוע כחול הסתכם בסוף הרבעון הראשון ב-1.5 מיליארד שקל, המהווים 16% מסך המאזן. לאחר ירידה של 30% מתחילת החודש, נסחרת מניית החברה במחיר של כ-40% בלבד מההון העצמי החשבונאי שלה".