האם "תמר" תיאלץ לבטל את ההסכם עם דליה?

מדובר בעסקה שהיקפה כ-5 מיליארד דולר ■ משרד האוצר דורש מתמר לחתום על הסכמים עם יצרניות החשמל של החברה לישראל ודוראד גם במחיר ביטול ההסכם הקיים עם דליה ■ כיבוד הסכמים? הצחקתם אותנו

הסכמי הגז של תמר עם חברת החשמל ויצרני החשמל הפרטיים ממתינים לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות החשמל. בתקשורת נוצר הרושם כאילו המאבק מתנהל סביב דרישת המדינה להוריד את מחיר הגז שתשלם חברת החשמל ולהוזיל אגב כך את תעריף החשמל שישלמו אזרחי המדינה. אבל המאבק האמיתי אינו מתנהל סביב הסכם חברת החשמל אלא בזירה אחרת לגמרי, בין יצרני החשמל הפרטיים, האוצר ותמר. מדובר במאבק דרמטי, כמעט במונחים של חיים ומוות מבחינתם של מיזמי החשמל הפרטי הענקיים, שהיקפם מיליארדי דולרים. המיזמים זקוקים לגז כמו אוויר לנשימה וליזמים ברור כי ללא הסכם גז חתום, עומד הפרויקט כולו בסכנה. אלא שלתמר אין יכולת לספק גז לכולם, לפחות לא עד אמצע 2015.

האוצר בחר צד

במאבק העסקי הקשה הזה, טוענים יזמים, בחר האוצר צד והטיל לטובתו את מלוא כובד משקלו: האוצר דורש מתמר לחתום על הסכמי גז עם יצרנית החשמל הפרטית OPC של החברה לישראל ודוראד. מדובר בשני יצרני חשמל פרטיים גדולים, שחתמו בעבר על הסכמי רכישת גז מספקית הגז המצרית EMG. דרישת האוצר לחתום עם השתיים מעמידה את תמר במצב שבו תיאלץ לבטל הסכמי גז חתומים שיש לה עם יצרני חשמל פרטיים אחרים, דליה אנרגיות ואולי גם אדלטק.

בתמר מתנגדים לכך אך מודים כי ייתכן שלא תהיה להם ברירה. ל"גלובס" נודע כי הצעת הפשרה שהציעה תמר נדחתה על ידי האוצר. באוצר טוענים בתגובה כי הם פועלים מתוך מחויבות להבטיח שכל יצרני החשמל הפרטיים יקבלו גז מתמר. הם מזכירים כי התחנות של OPC ודוראד אמורות לקום כבר ב-2013, שנתיים לפני שהתחנות של דליה ואדלטק יתחילו לפעול. "אם לדוראד ולחברה לישראל לא יהיה גז והתחנות שלהן יפעלו בסולר - הציבור יצטרך לממן את ההפרש במאות מיליוני שקלים לשנה", מזהירים באוצר ומאיימים להתערב ולחלק בעצמם את הגז, אם תמר לא תמצא דרך להסתדר עם יצרני החשמל בעצמה. "מדובר במוצר במחסור, שמסופק על ידי מונופול", אמרו ל"גלובס" היום באוצר, "מחובתנו לדאוג שכולם יקבלו ממנו הקצאה שווה".

מחסור של אינצ'ים ספורים

באופן ציורי אפשר לומר שמחסור של אינצ'ים ספורים הוא שגרם לכל הבעיה. המערכת שתזרים את הגז ממאגר תמר לישראל תוכננה לפני שפרץ משבר הגז עם מצרים. באותה תקופה היו לספקית הגז המצרית EMG הסכמים לאספקת כ-40% מתצרוכת הגז של המשק. המערכת של תמר לא תוכננה לשמש מקור יחיד לאספקת גז - אבל זה בדיוק מה שקרה. המערכת מורכבת למעשה משני מקטעי צנרת. המקטע הראשון הוא שני צינורות זהים, בקוטר 16 אינץ' כל אחד, שמזרימים את הגז מהמאגר עצמו אל אסדת הפקה הנמצאת במרחק 135 קילומטר דרומית לו, מול חופי אשדוד. המקטע השני הוא צינור של 30 אינץ' המזרים את הגז מאסדת ההפקה לאשדוד. כמות הגז שיכול להזרים הצינור לאשדוד היא בין 7 ל-8 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. צורכי הגז של כל הלקוחות במשק אמורים לעבור את קו ה-8 BCM ב-2013 כשתחל הזרמת הגז מתמר. המצב הבעייתי הזה צפוי להימשך עד 2015 - אז מקווים בתמר לסיים את הרחבת הקיבולת של מערכת ההולכה. ההרחבה מבוססת על התקנת מדחסים על גבי הצינור לאשדוד שיגדילו את יכולת ההולכה שלו בכ-20% בשעות השיא. לאחר ההרחבה יעבור "צוואר הבקבוק" מהצינור המוליך לאשדוד אל שני הצינורות המוליכים לפלטפורמת ההפקה. משום כך זקוקה תמר לצורך ההרח בה לאפשרות לאחסן גז באזור פלטפורמת ההפקה - אפשרות שמותנית בלא מעט סימני שאלה טכניים ומשפטיים.

על בסיס עובדות אלה הציעה תמר לאוצר את הפשרה הבאה: התחייבות לספק לדוראד ול-OPC את כל הגז שיזדקקו לו עד כניסתן של דליה ואדלטק ב-2015. תמר תוכל לשוב ולספק את כמות הגז מרגע השלמת הרחבת הקיבולת. OPC ודוראד יזדקקו לפתרון רק למשך תקופת הביניים, שבין כניסת דליה ואדלטק לבין סיום ההרחבה. התקופה הזו אמורה להימשך חודשים בודדים אך בתמר לא יכולים להתחייב מראש כמה.

ואולם האוצר דחה את ההצעה ודרש מתמר לחתום עם OPC ודוראד על הסכם גז מחייב לכל דבר ועניין, בתנאים זהים לאלה שנחתמו עם אדלטק ודליה. באוצר אומרים על כך היום כי "אם כל הבעיה הייתה שלושה חודשים וכמה אישורים - היינו מסכימים, אבל היה כאן ניסיון לקבל דברים אחרים, שאותם אנחנו מנועים מלגלות".

עתירות לבג"ץ

גורם הקשור לפרשה העריך כי לאוצר עדיף שתמר תבטל את ההסכמים עם דליה ואדלטק משום שאם המדינה תתערב היא תהיה חשופה לעתירות לבג"ץ. תמר, אגב, מכוסה היטב מבחינה משפטית במקרה של ביטול ההסכמים. בהסכמים נקבע שאם דליה ואדלטק לא יספקו את האישורים הרגולטוריים עד למועד מסוים, תמר תוכל לבטלם. המועד האחרון להשגת האישורים חלף בשבוע שעבר.

גורמים במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס": "איך המדינה רוצה למשוך לכאן חברות זרות כשהיא מתערבת בצורה כל כך גסה בחוזים חתומים? או כשהיא לוקחת גז שהובטח לספק אחד ומעבירה אותו למתחרים שלו? עם כל ההבנה למצוקה של המדינה, זו חציית קו אדום. המדינה צריכה ויכולה לפתור בעצמה את בעיית הקיבולת של צינור הגז או את בעיית המחסור בגז שעלול להיווצר לתקופה מוגבלת בשעות שיא הצריכה".

האם הגז מתמר
 האם הגז מתמר