עוד צרה לרוני אלרואי: תאת נקלעה לחילוקי דעות עם הפועלים

על הלוואה של 12 מיליון דולר ■ תאת תעשיות היא חלק מקבוצת קמן של רוני אלרואי, שסיימה את הרבעון הראשון בהפסד של 21 מ' ש', וצברה בשנתיים האחרונים הפסדים של כ-300 מ' ש'

מצב קבוצת החברות התעשייתיות של רוני אלרואי ממשיך להתדרדר. דוחות הרבעון הראשון שפרסמה בשבוע שעבר קמן אחזקות, הנסחרת בשווי אפסי של 7 מיליון שקל בלבד, מלמדים כי הבור אליו נכנסה הקבוצה רק מעמיק. החברה ממשיכה לצבור הפסדים, את דוחותיה ממשיכה ללוות הערת "עסק חי" של רואי החשבון, והמו"מ הממושך להסדר חוב שהיא מנהלת עם נושיה טרם הושלם.

ברבעון הראשון רשמה קמן הפסד של 21 מיליון שקל, שהגדיל את סך הפסדיה ליותר מ-300 מיליון שקל בשנתיים האחרונות. מרבית ההפסד הרבעוני יוחס להשלמת עסקת מכירת השליטה בחברת מוצרי התשתיות להולכת מים, מנדלסון, עסקה שבוצעה בניסיון לשפר את מצבה הפיננסי של קמן.

סך התחייבויותיה השוטפות של הקבוצה עומד על 1.5 מיליארד שקל, 930 מיליון שקל מהם אשראי בנקאי (כמחצית הסכום לדיסקונט) וכ-127 מיליון שקל נוספים למחזיקי האג"ח. הגירעון בהונה העצמי של החברה תפח ל-157 מיליון שקל, לצד גירעון בהון החוזר (סולו) של רבע מיליארד שקל. בידי קמן (סולו) יתרות מזומן של כ-17 מיליון שקל בלבד.

רואי החשבון מציינים בדוחות כי "יכולת החברה להמשיך בפעילותה ולעמוד בהתחייבויותיה, מותנית בין היתר גם בהגעה להסדר עם תאגידים בנקאיים שהעמידו הלוואות לחברה... ובהגעה להסכמה עם מחזיקי אג"ח ג' של החברה ונותני אשראי אחרים".

שחיקה ברווחיות התפעולית

גם מצבה של אחת ההחזקות המרכזיות בקבוצה - משפצת המטוסים תאת תעשיות, רחוק מלהיות מלהיב והוא מייצר לקמן קשיים בהתנהלותה מול הבנקים. בסיכום הרבעון הראשון הציגה החברה שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית, שהובילה אותה לשורה תחתונה מאוזנת. היום דיווחה קמן כי תאת נמצאת בהפרה של אמת מידה עליה התחייבה, בנוגע להלוואה של 12.4 מיליון דולר מבנק הפועלים.

מאחר שתאת איננה עומדת באמת המידה, סווגה אותה הלוואה כהתחייבות לזמן קצר, והיום עדכנה תאת כי היא מתקשה להגיע להסכמות חדשות מול הפועלים, המתעקש שהחברה תשתמש בכספים שיש לה אצלו לפירעון קרן ההלוואה, בניגוד לעמדת החברה. מדובר בהלוואה שנלקחה מהבנק ב-2008, ואשר שנתיים מאוחר יותר הוארך מועד פירעונה עד יוני 2016, באמצעות חמישה תשלומים שנתיים.

חילוקי הדעות הקיימים כעת בין הצדדים נוגעים לסכום של כ-2 מיליון דולר, ובתאת מציינים כי "החברה פועלת להגיע להסכמות מול בנק הפועלים בקשר לפירעון ההלוואה, וכן בקשר לאמת המידה הפיננסית... אשר החברה אינה עומדת בה".

התחייבויותיה השוטפות של תאת לרבעון הראשון מגיעות לכ-31 מיליון דולר, 18.7 מיליון דולר מתוכן אשראי לזמן קצר. היקף המזומנים והפיקדונות שבידיה עומד על כ-20 מיליון דולר, והונה העצמי מסתכם ב-76.5 מיליון דולר.

בתאת מחזיקה קמן באמצעות החברה הבת ישאל, שנושאת אף היא הערת "עסק חי". זאת, על רקע גירעון של כ-24 מיליון שקל בהון העצמי והפסד של 5.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012, שהגיע לאחר הפסד שנתי של כ-87 מיליון שקל ב-2011. ישאל נדרשת לפירעון אג"ח של 15 מיליון שקל במארס 2013, שיחייב אותה בגיוס משאבים נוספים.