מה מחפשת האצ'יסון בישראל

ההלל על מכירת בן-דב את פרטנר הוא משאלת-לב של אנליסט ולא ניתוח מקצועי

האנליסטים מהללים את עסקת בן דב-האצ'יסון, ונדמה שיש בכך יותר משאלת לב מאשר ניתוח של השוק.

במישור הפיננסי, רק ימים יגידו אם האצ'יסון עשתה עסקה טובה או לא, אבל כבר עכשיו נדמה שהחברה הסינית יודעת משהו שאנחנו לא. במילים אחרות, קשה להבין מדוע החליטה האצ'יסון לחזור לפרטנר אחרי שעזבה מבלי כוונה לחזור - האם זה רק הניסיון להציל את החוב בגובה 300 מיליון דולר, או שיש סיבה נוספת, סמויה מן העין?

האצ'יסון מעניקה לפרטנר ערך אסטרטגי רב ומשמעותי, אך גם סלקום, שמעולם לא חברה לשותף אסטרטגי, הצליחה מאוד, וכך גם פלאפון שבשנים האחרונות היא החברה הצומחת מבין השלוש.

אם כן, התרומה האמיתית של האצ'יסון היא האמון שהיא נותנת בפרטנר ושמקרין על השקט התעשייתי בה. החברה הסינית מביאה הרבה ערך וניסיון, אבל היא גם לא מבינה איך במדינה כמו ישראל, שבה 7.8 מיליון תושבים, יש 5 מפעילות סלולר, וההכנסה הממוצעת למנוי עומדת על 90-100 שקל לחודש, כשרק לפני 3 שנים הכנסה זו עמדה על 160 שקל לחודש.

השינוי שנעשה בשוק הוא כה דרמטי וההשלכות על העתיד עדיין לוטות בערפל, עד שבאמת קשה להבין מה גרם להאצ'יסון לחזור לשוק התקשורת הישראלי. למשל כניסתה המתוכננת של פרטנר לשוק הטלוויזיה, וכינון התחום הזה כמנוע צמיחה עבורה, עומד כרגע במבחן.

אף חברת סלולר של האצ'יסון אינה ממוקדת בטלוויזיה, והענקית הסינית גם מעולם לא התלהבה מכניסה לתחום הזה (על אף שכשהייתה בפרטנר גם לא מנעה אותה). האצ'יסון טוענת כי היא רואה הזדמנות עסקית בחזרה לישראל, וייתכן שהיא באמת תצליח לשפר את הרווחיות שלה, אבל עם העסקה מגיעים גם שינויים לא מתוכננים, לטוב ולרע, ואיתם אי ודאות גדולה בצעדים שעליהם פרטנר בראשות בן דב תכננה לעשות.

חזרה לפרטנר בלית ברירה

ניתוח שנעשה בפירמת רו"ח BDO זיו האפט אשר פורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, מעלה כי המכפילים של פרטנר וסלקום גבוהים בעשרות אחוזים בהשוואה לעולם. כלומר, אנחנו רק בתחילת התחרות.

ממצא זה מראה כי האצ'יסון כנראה העריכה שההלוואה שנתנה לבן דב בסכנה, ולכן כדאי לה לפעול במהירות. האצ'יסון לא תכננה לחזור לפרטנר והעסקה נכפתה עליה; היא לא רואה בשוק הסלולר הישראלי הזדמנות (וספק אם מישהו אחר כן רואה הזדמנות, בהתחשב בכל המשקיעים שבן דב פנה אליהם והציע להם את החברה).

מי שחושב שהאצי'סון תייצר את אותה בוננזה שהייתה כאשר הקימה את החברה - שיחשוב שוב, הפעם הסיפור הולך להיות הרבה יותר מורכב.