שולה זקן לא תשב בכלא: נדונה ל-4 חודשי עבודות שירות

זאת בגין הרשעתה במירמה והפרת אמונים בפרשת רשות המסים ■ בנוסף נגזרו על זקן חודשיים מאסר על-תנאי ■ השופט חיים לי-רן: "בסופו של דבר, היא רק מזכירה" ■ הפרקליטות: נערער למחוזי על קלות העונש - דורשים מאסר בפועל

4 חודשי מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות, ועוד חודשיים מאסר על-תנאי - זה העונש שהטיל הבוקר (ד') בית משפט השלום בירושלים על שולה זקן, ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בגין הרשעתה בסעיף אחד של מירמה והפרת אמונים על חלקה בפרשת רשות המסים.

בפרקליטות, שדרשה מבית המשפט להטיל על זקן מאסר בפועל שירוצה מאחורי סורג ובריח, שוקלים לערער על גזר הדין לבית המשפט המחוזי, ולשם כך ביקש התובע, עו"ד יוחאי בן-שמואל, מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לעכב את ביצוע עבודות השירות.

"פרשת רשות המסים היא מהחמורות ומהמסוכנות שבפרשות השחיתות במנגנוני השלטון שנחשפו עד כה בישראל", כתב השופט חיים לי-רן, והוסיף כי "התנהגותה הפסולה של זקן התבטאה בכך שמנעה, ביוזמת אחיה יורם קארשי, מראש רשות המסים דאז ג'קי מצא מלהיפגש, לבקשתו, עם שר האוצר אולמרט, כדי להביא לידיעתו מינויים של בכירים שהתכוון לעשות ברשות, כל עוד לא יביא על פתרונה, לשביעות-רצונו של אחיה, את עניינו של מי שבמינויו חפץ האח".

"עונש הולם ומאזן"

השופט לי-רן קבע כי העבירה שבה הורשעה זקן היא "חשובה מאין כמוה: תכליתה לשמור על טוהר מידותיהם של עובדי הציבור ולהבטיח לציבור כי מסדרונות השררה, הנוטים לעתים להשחית בהעדר בלמים ציבוריים ואישיים, יהיו נקיים מכל אבק שחיתות".

הוא הוסיף כי "ככל שרם מעמדו של עובד הציבור במדרג השירות הציבורי, וככל שמידת הכוח שהוא מרכז בידו גבוהה, כך אמור, לדעתי, להתרומם רף הענישה". עם זאת, הוא הוסיף כי לעומת מצא, ששימש כראש רשות המסים, "הנאשמת היא בסופו של דבר מזכירה בכירה בלבד".

השופט לי-רן הדגיש כי לעומת גיבוריה הראשיים של הפרשה, זקן הייתה לא רק זוטרה והורשעה בסעיף אחד בלבד של מירמה והפרת אמונים, גם לא נוצרה לה כל תועלת אישית ממהלך העניינים.

בהתייחס לקרבתה של זקן לאולמרט, ציין השופט: "לעולם אין לשכוח כי אין אדם נענש אלא על מעשיו ועל חלקו בלבד, וכי אין אדם נענש על שום היכרותו או קרבתו אל אנשים אחרים. העונש ההולם את המקרה והמאזן כהלכה בין היבטי הענישה השונים הוא עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות".

בתום הקראת גזר הדין אמרה זקן לשופט: "הסנגור שלי היה צריך להתמודד מול מי שמכנים את עצמם תובעים ומייצגי מדינת ישראל. אני מודה לשופט בכל לבי על ההזדמנות שניתנה לי לחגוג בר-מצווה לבני ולנסות להעלות חיוך על פניו של ילד. זה לא אומר שלמחרת היום לא יעכירו שוב את מצב-הרוח שלנו, אבל התמודדנו עם דברים קשים מאוד, ואני מודה לשופט על הכוונות הטובות. לגבי הכוונות הרעות של אנשים אחרים - זה בידי שמיים".

לאחר שהשופט יצא מן האולם, התפתחו חילופי דברים קשים בין זקן ופרקליטה עו"ד מיכה פטמן לבין אנשי הפרקליטות. זקן כינתה אותם "חיות בעלות כוונות רעות". אנשי הפרקליטות לא נותרו חייבים ומתחו ביקורת על פנייתה של זקן לשופט בתום הקראת גזר הדין. פטמן ביקש מהתובעים לצאת מהאולם כדי למנוע את המשך החיכוך בין הצדדים.

פגישה על-תנאי

לפני כ-3 חודשים הורשעה זקן על כך שבין אוקטובר 2005 למארס 2006, בהיותה יועצת בכירה לשר האוצר אולמרט, עשתה שורה של מעשים המהווים מירמה והפרת אמונים. המעשים נוגעים לאופן טיפולה בבקשתו של ראש רשות המסים אז, ג'קי מצא (שהורשע אף הוא בפרשה וריצה שנת מאסר), להיפגש עם שר האוצר ולהציג לו את מינויי הבכירים שביקש לעשות ברשות. אחד מהמינויים לא תאם את כוונתם של אחיה, יורם קארשי, ושל חברו, קובי בן-גור, שחפצו במינויו של יגאל סער. שלושתם הורשעו גם הם בפרשה.

לפי הנטען נמנעה זקן, בתיאום עם אחיה, מקביעת פגישה בין מצא לאולמרט כל עוד לא מילא מצא אחר רצונו של קארשי למנות את סער לסגנו לענייני מינהל. זקן הפנתה את מצא לאחיה והבהירה לו כי תחילה עליו "לסגור" את עניין מינויו של סער, וכי כל עוד לא יעשה כך - לא תיקבע הפגישה עם השר לאישור המינויים. היא ניאותה לקבוע פגישה בין מצא ואולמרט רק לאחר ששמעה מאחיה שהושגה פשרה בעניינו של סער.

בשלב הטיעונים לעונש של זקן אמר התובע, עו"ד בן-שמואל, כי "יש לגזור על הנאשמת מאסר ממשי מאחורי סורג ובריח. מדובר בהגנה על טוהר השירות הציבורי ותקינות עבודת המינהל - מי שעבר עבירה של הפרת אמונים נראה כמי שבוגד בציבור שנתן לו את האמון. בית המשפט צריך להתאים את רמת העונש למציאות החיים". (ת"פ 2949/09).

המשפטים שעוד מחכים לשולה זקן

לצד הרשעתה בפרשת רשות המסים, עומדת שולה זקן לדין בשני משפטים נוספים, שניהם לצד אולמרט:

משפט אחד הוא בתיק ראשונטורס-טלנסקי, המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, שבו היא מואשמת בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים והאזנת סתר. משפט נוסף מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בפרשת הולילנד, שבה זקן נאשמת בלקיחת שוחד.