המוסדיים על עסקת פרטנר: "בן דב האחרון שצריך ליהנות"

ממשאל "גלובס" בקרב הגופים המוסדיים עולה כי ההתלהבות הראשונית מהעסקה להעברת השליטה בפרטנר להאצ'יסון פינתה את מקומה לזמירות חדשות ■ פסגות, המחזיק הגדול ביותר באג"ח סקיילקס, מוביל כעת קו לוחמני נגד העסקה

ביומיים שחלפו מאז פרסמו החברות סאני וסקיילקס שבשליטת אילן בן דב את מתווה העסקה עם חברת האצ'יסון מהונג-קונג, התעוררה סערה בשוק ההון. אם ביום מסירת הדיווח - שלישי השבוע - קידמו עליות חדות בניירות הערך של השתיים את פרסום העסקה, על רקע קונסנזוס כי העברת השליטה בסקיילקס לידי האצ'יסון משפרת לאין ערוך את מצב בעלי המניות ומחזיקי האג"ח שלה, הרי שהיום (ה') נשמעות זמירות חדשות. הללו מציפות את הקשיים והמשוכות שאותם יצטרך בן דב לעבור בדרך להעברת השליטה בחברת הסלולר פרטנר לידי האצ'יסון.

ממשאל שערך "גלובס" בקרב הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח סקיילקס, עולה כי מרביתם מתנגדים לעסקה שמציעים בן דב והאצ'יסון, מה שמעלה סימן שאלה גדול לגבי ביצועה במתווה הנוכחי. לפיכך, נראה כי בן דב והאצ'יסון יצטרכו לשבת למו"מ מול מחזיקי האג"ח כדי לגבש עסקה מוסכמת. מנגד, למחזיקי האג"ח לא עומדת כרגע עילה לפירעון מיידי והשתלטות על נכסי החברה, שכן סקיילקס עמדה עד כה בכל תשלומי החוב שלה ואינה נמצאת בהפרה.

אמש שלח אליאור גבאי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון במשרד האוצר, מכתב לגופים המוסדיים הגדולים, בו הוא מבקש לשמוע את עמדתם לגבי העסקה המוצעת; הללו, מסתבר, למרות שהיו מעדיפים לראות את האצ'יסון בסקיילקס במקומו של בן דב, מתחילים לגלות סימני התנגדות למתווה העסקה שרקחו הצדדים. ואם לא די בכך, הרעש התקשורתי הגדול סביב העסקה משך את תשומת לב הפוליטיקאים, וח"כ כרמל שאמה הכהן יזם דיון מיוחד בוועדת הכלכלה בנושא, אשר יתקיים בשבוע הבא.

נזכיר, כי במסגרת העסקה תרכוש האצ'יסון מידי סאני של בן דב 75% ממניות סקיילקס בתמורה ל-125 מיליון דולר, כך שלאחר העסקה תישאר סאני עם החזקה של 3.71% בלבד בסקיילקס. בד בבד, תמכור סקיילקס לסאני את פעילות יבוא ושיווק מכשירי הסלולר של סמסונג בה היא מחזיקה, בתמורה ל-100 מיליון דולר - מחיר הנמוך משמעותית מהשווי בו הוערכה במשאים ומתנים קודמים.

"כיצד תגנו על כספי העמיתים"

מה שמעורר את עיקר ההתנגדות לעסקה הוא, שהשלמתה כרוכה ב"תספורת" למחזיקי האג"ח של סקיילקס. היקף החוב למחזיקים נאמד בכ-1.75 מיליארד שקל, וסקיילקס תבצע הצעת רכש ללפחות 50% ממנו בכל הסדרות (למעט סדרה 1 הניתנת להמרה), וזאת במחיר ממוצע משוקלל של 69% מהערך המתואם, אשר מגלם תספורת ממוצעת של 15% לכל חוב האג"ח - כרבע מיליארד שקל. האצ'יסון מצידה תיתן לסקיילקס ארכה של שלוש שנים בפירעון הלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר כלפיה, עד לשנת 2017.

כאמור, באופן חריג פנה אמש המפקח על הביטוח במשרד האוצר במכתב לגופים המוסדיים, בו הוא כותב כי "לאור פגיעה אפשרית בזכויות עמיתים, נבקש לקבל את התייחסותכם, לאחר שבחנתם את העסקה, בשאלה כיצד תגנו על כספי עמיתים שבניהולכם בנאמנות". המפקח ביקש התייחסות לשלוש סוגיות מרכזיות בעסקה, בהן מחיר ההעברה של פעילות סאני לסמסונג, ודרש לקבל את תשובת המוסדיים, "כולל ניתוח עדכני של השפעת העסקה על החובות המוחזקים על-ידיכם", עד ליום שלישי הבא.

נציין, כי האוצר יכול לתת הוראות לגופים המפוקחים, אך סביר שלא יורה לגופים כיצד לפעול בנושא. על פי גורמים בשוק, במשרד האוצר לא מרוצים מהמצב המסתמן במסגרתו בעל שליטה בחברה, שלא משלמת את כל החוב לציבור, מוכר את מניותיו והולך עם הכסף לפני שהוא דואג לאינטרס של בעלי החוב. זאת, כשברור לו שאין די כסף בחברה לתשלום החובות, ובעלי החוב יקבלו רק חלק מההתחייבות כלפיהם.

לפי אותם גורמים, באוצר חוששים ממצב בו "בעל החוב יצא עם כספו קודם לחוסכים", ורוצים לוודא שהמוסדיים ימנעו מצב שכזה ויילחמו למען החוסכים, כך שבעל החברה יצא עם כסף או עם נכסים רק אחרי בעלי החוב. לכן, "באוצר מגדירים כבר מהתחלה את גבולות המגרש למו"מ בין הצדדים - צעד שאף עשוי להתברר כנוח למוסדיים וכמחזק את עמדתם ב'משחק' מול בן דב".

"המתווה נראה בלתי סביר"

לדעה זו שותפים גם גורמים בכירים בשוק המוסדי, שרואים בעסקה המסתמנת תקדים מסוכן, במסגרתו "בעל המניות שלוקח כסף ורוצה שבעלי החוב ישלמו ויפסידו. זה מצב אבסורדי. בעלי מניות צריכים להזרים כסף לחברה כשיש חוב לבעלי האג"ח שלא עומדים בו, ולא לקחת כסף".

עם זאת, בהתייחס למכתב שהוציא האוצר, נציין שלא מדובר במקרה יחיד מסוג זה ומכתבים דומים יצאו כבר ויצאו גם בעתיד בהסדרי חוב גדולים. עם זאת, הפעם נראה שהאוצר מסמן למוסדיים שהוא לא יקבל מצב בו הם יסכימו לעסקה המסתמנת, שבמסגרתה בן דב ייצא עם רכוש על חשבונם של החוסכים באמצעות המוסדיים.

בית ההשקעות פסגות, שמחזיק איגרות חוב של סקיילקס בהיקף של 160 מיליון שקל בסדרות המובטחות, צפוי להוביל את מהלך ההתנגדות למתווה העסקה, מעצם היותו הגוף בעל ההחזקה הגדולה ביותר. בפסגות צפויים להוביל קו לוחמני ולהתעקש על כך שבעלי המניות בסקיילקס "לא יראו שקל" לפני שהחוב לבעלי האג"ח ישולם במלואו, או לשביעות רצונם. פסגות שלח בקשה לנאמני סדרות האג"ח של סקיילקס, לכנס בדחיפות אסיפות מחזיקים כדי למנות נציגות מקרבם לצורך דיון במתווה.

במיטב, שמחזיק אג"ח סקיילקס בהיקף של כ-32 מיליון שקל, מגלים גם כן סימנים של חוסר שביעות רצון. ממיטב נמסר היום כי הם עוד לומדים את פרטי העסקה, אך "מבחינה ראשונית של המתווה, היא נראית בלתי סבירה למחזיקי האג"ח".

גורם מוסדי בכיר נוסף אמר היום על המהלך המוצע, כי "העסקה היא בעצם הסדר תקדימי לרעה. אם זה יקרה, אף בעל מניות בעתיד לא יסכים להזרים כסף במסגרת הסדר חוב. בן דב צריך להיות האחרון שיוצא עם משהו ביד מהעסקה, וגם זה רק לאחר שבעלי האג"ח יקבלו את כל מה שמגיע להם".

משאל גלובס
 משאל גלובס