פארדיים הישראלית-אמריקנית נרכשת במיליארד דולר

חברת התוכנה לתעשיית הגז והנפט פארדיים גיאופיזיקל (Paradigm), עוברת לידי בעל בית חדש - קרנות הפרייווט אקוויטי אייפקס ו-JMI

חברת התוכנה לתעשיית הגז והנפט פארדיים גיאופיזיקל (Paradigm), עוברת לידי בעל בית חדש. קרנות הפרייווט אקוויטי אייפקס ו-JMI הודיעו היום על רכישת החברה תמורת כמיליארד דולר. החברה, במקור ישראלית, עברה לפני עשור בדיוק לידי קרן פוקס-פיין, ופעלה מאז תחת בעלות אמריקנית.

בשנת 2002, נרכשה החברה ע"י קרן פוקס-פיין תמורת כ-100 מיליון דולר. לאורך השנים עברה החברה זעזועים שונים ובין השאר תכננה פוקס-פיין להנפיק אותה באמצע העשור לפי שווי של חצי מיליארד דולר, מה שלא יצא לפועל לבסוף. את החברה מנהל אלדד וייס, המייסד, ומי שכיהן כמנכ"ל במשך רוב חיי החברה. השורשים הישראלים של החברה באים לידי ביטוי במרכז פיתוח שמחזיקה החברה בישראל, בהרצליה פיתוח, וכן חלק מההנהלה.

ההיסטוריה של פארדיים מלאה בפיתולים. פאראדיים, שמתמחה בפתוח תוכנות לעיבוד וניתוח נתונים עבור תעשיית הגז והנפט, הוקמה בשנת 1987 ונתמכה בתחילת הדרך ע"י מספר קרנות הון סיכון ישראליות, ביניהן ג'נסיס ואתגר, והנפיקה את מניותיה בנאסד"ק ב-1998.

בשנת 2001, קרסו מניותיה של החברה בכ-70% בהמשך למשבר ממנו סבלה, והיא נחלצה ממנו לאחר הרכישה ע"י פוקס-פיין. בשנת 2006, התראיין סול פוקס, המנכ"ל והבעלים של פוקס פיין בגלובס ותיאר כי ערב הרכישה, בימים הקשים של 2002, הוא התקשה למצוא מימון לחובות החברה לבנק הפועלים בהיקף של 20 מיליון דולר. "לבסוף נאלצנו לממן את החוב בעצמנו" סיפר.

אין ספק שפוקס לא מצטער על ההחלטה ההיא, "היה לנו מזל עם החברה הזאת", אמר בראיון אז. הסכום בו עוברת פארדיים לבעלי הבית החדשים משקף החזר של פי 10 על ההשקעה במשך 10 שנים. תמורה מוצלחת לקרן פריווט אקוויטי. ההצלחה ברכישה לא בא לידי ביטוי רק בעסקה העכשווית. כבר ב-2006 הגישה החברה תשקיף לרישום מחודש לבורסת הנאסדק לפיו התכוונה לגייס כ-200 מיליון דולר על פי שווי מוערך של כ-500 מיליון דולר.

הגיוס לא יצא לפועל לבסוף, והחברה הסתפקה לימים בגיוס של 65 מיליון דולר מחברה שקשורה לקרן פוקס-פיין. הסכום אמנם נמוך מזה שביקשה לגייס ב-2006, אבל הדברים שאמר סגן היו"ר, אז, אלדד וייס, נשמעו מבטיחים: "הגיוס יאפשר לנו להאיץ את המסחור של טכנולוגיה שתשנה את חוקי המשחק, ושתתבטא בגידול אגרסיבי בשורה העליונה אחרי 2010". היום, צוטט וייס בהודעת הרכישה כי "עם הגיבוי של הקרנות, פארדיים מוכנה להאיץ עוד יותר את השורה העליונה שלה והגידול בנתח השוק".

על פי התשקיף שפרסמה החברה אז, החברה סיימה את 2006 עם מכירות של כ-120 מיליון דולר והגיע לרווחיות נקיה לאחר כמה שנים של הפסדים. עם הגאות בתחום חיפושי הנפט והגז של השנים האחרנות, סביר שכיום הביצועים שלה עומדים כבר בקצב שיותר קרוב לכפול מזה.

את פארדיים ייצגו עורכי הדין קליף פיליג ומאיר אקוניס ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע & לשם, ברנדווין.