"רק בגלל שאלשיך מגינה מהטייקונים מותר לה לזייף פרוטוקולים?"

עו"ד אפרים נוה, יו"ר ועדת האתיקה בלשכת עוה"ד, שחתום על המהלך להדחת אלשיך בעקבות פרשת הפרוטוקול המשופץ, טוען כי אם אלשיך הייתה מודה ששגתה - בירור התלונה היה נפסק: "לא עלה בדעתה להתנצל. עכשיו מאוחר מדי"

ביום ראשון השבוע, כשעו"ד אפרים נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין ויו"ר ועדת האתיקה המחוזית, התיישב מול העיתונאים והצלמים, לראשונה מאז פרוץ פרשת "הפרוטוקול המשופץ" של השופטת ורדה אלשיך, הוא לא היה לבד. עמו היו ארבעת ראשי המחוזות האחרים בלשכה, שאיחדו כוחות כדי לתת גיבוי ציבורי רחב למהלך שנוה חתום עליו.

כל ראשי המחוזות (למעט יו"ר ועד מחוז הצפון, עו"ד חאלד חוסני זועבי, החבר גם בוועדה לבחירת שופטים, שחשש מניגוד עניינים עתידי, ושלח את ממלא מקומו) התייצבו לצידו של נוה, וגררו גם את ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, להביע תמיכה במהלך להדחתה של אלשיך.

עכשיו כולם מקיפים את נוה. אבל בכל החודשים שחלפו, מאז הגיש המחוז שבראשותו את התלונה נגד אלשיך לנציב התלונות על שופטים, אליעזר גולדברג, הוא היה לבד.

בראיון ל"גלובס", ראשון מאז פרוץ הפרשה, נוה עולה מדרגה מבחינת החומרה שהוא מייחס להתנהלותה של אלשיך. מבחינתו, יש לחדול משימוש במילה "שיפוץ" פרוטוקול - מילה שדבקה בפרשה לאחר שעו"ד רפאל ארגז, שנגדו אלשיך ביקשה להתלונן, עשה בה שימוש במכתבו הראשון ללשכה. מעתה, אומר נוה, יש לקרוא לדברים בשמם: אלשיך זייפה את פרוטוקול אותו דיון.

בהחלטתו בעניין התלונות נגד אלשיך בפרשה, קבע הנציב גולדברג כי השופטת ביצעה שינויים בפרוטוקול דיון, כדי להביא להחמרת התלונה שהגישה נגד עו"ד ארגז, שהופיעה בפניה באותו דיון והתעמת עימה.

"המונח שיפוץ לקוח מתחום הבנייה", אומר נוה, "אני לא מכיר שיפוצים בתחום המסמכים. כשנושא משרה בחברה מגיע לאולמה של אלשיך, וכונס הנכסים מאשים אותו שביצע שינויים בפרוטוקול - לא קוראים לזה שיפוצים, קוראים לזה זיוף. מאיפה באה המילה 'שיפוץ'? איך אפשר לקרוא לזה משהו אחר מאשר זיוף? כששופטת לוקחת פרוטוקול ועושה בו שינויים בסתר, בלי ליידע את הצדדים ובלי לתת החלטה שבוצע שינוי - לדבר הזה קוראים זיוף".

- אם כך, מדוע אתם אינכם פונים ליועץ המשפטי לממשלה ודורשים לפתוח בחקירה פלילית נגד אלשיך? מדוע אתם מסתפקים בקריאות להדחתה בלבד?

"זו בהחלט אפשרות שצריך לשקול אותה, אבל אני משוכנע שאם נפנה למשטרה, התוצאה תהיה שגורמים, שאולי חפצים לטייח או להימנע מהסקת המסקנות הנדרשות, יגידו שכעת צריך להמתין לתוצאות החקירה. אני חושב שהחלטת הנציב כל-כך חריפה ונוקבת, היא מדברת בעד עצמה, ולא צריך לחכות לחקירת משטרה. את החקירה אפשר לעשות אחרי שיסיקו את המסקנות המתבקשות כלפי השופטת".

חששות ואיומים

- האם באמת מעשיה של השופטת אלשיך, עם כל חומרתם, מהווים הצדקה להדחתה מכס השיפוט?

"לצערי, אין מנוס מהעברת השופטת אלשיך מכהונתה. לא מדובר בעניין של מה בכך, אלא בשינוי פרוטוקול דיון משפטי, שבוצע בלשכתה של השופטת, בהיעדר הצדדים. הדעת איננה סובלת ששופטת בכירה במעמדה, כל שכן סגנית נשיאת בית משפט מחוזי ויו"ר נציגות השופטים הארצית, תוסיף לשמש שופטת פעילה, בשעה שהחלטת הנציב מותחת עליה ביקורת נוקבת. נראה לי שמעולם לא נתקלנו בדוח כה חריף ונוקב בקביעותיו ובממצאיו".

- האם היו לך חששות לגבי מעמדך המקצועי או הציבורי, נוכח המאבק שהכרזת על שופטת כל-כך בכירה ומרכזית?

"אם אגיד לך שלא, אני אחטא לאמת. בהחלט היו חששות. הזהירו אותי שאני עלול להיפגע. קיבלתי גם איומים, גם מרומזים וגם באמצעות צדדים שלישיים, והיה גם חשש שיופעלו לחצים גם על הנציב, ושהנציב חלילה יושפע מהם. אבל הרגשתי שזה מהלך שחובתי להוביל מתוקף תפקידי, ואמרתי לעצמי שאם לא אעשה זאת, אחטא לתפקיד. זו בדיוק התכלית שלשמה נבחרתי לתפקידי, וזו השליחות הציבורית שלי".

- טוענים שהמאבק שלך ושל הלשכה נגד השופטת אלשיך נובע בין היתר מרצונם של טייקונים לראות את אלשיך הולכת הביתה, בשל עמדתה הבלתי מתפשרת נגד בעלי ההון.

"זה ספין עלוב של כל אלה שמנסים ללמד עליה סנגוריה. הספין הזה יוצא מהנחה שהשופטים האחרים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הם שפוטים של הטייקונים ועובדים בשירותם, שרק השופטת אלשיך מגינה על הציבור, וששאר השופטים במחוזי בתל-אביב הם כנראה עבדים נרצעים שלהם. אני אומר לך שגם השופטים האחרים בבית המשפט יודעים לשמור על כספי הציבור ועל האינטרס הציבורי, ולא רק השופטת אלשיך. מה, רק בגלל שהיא נותנת החלטות בעניינם של טייקונים, זה נותן לה חסינות? מה רוצים להגיד, היא מגינה על הציבור מהטייקונים, בואו ניתן לה לזייף פרוטוקולים?"

- טענה נוספת שעולה בנוגע למאבק נגד אלשיך היא שמדובר בחלק מאג'נדה כללית נגד שלטון החוק ומערכת המשפט, ובניסיון לטעת פחד בכל שופטי ישראל.

"קשקוש. אין לי שום אג'נדה נגד מערכת המשפט, נהפוך הוא. אני עורך דין שמנהל משרד גדול של ליטיגציה. כל יום יש לנו דיונים רבים בבית המשפט, אני אישית מופיע בבית משפט כל שבוע ומאוד מעריך את השופטים שאני מופיע בפניהם.

"אין לי שום אג'נדה נגד מערכת המשפט, רק נגד שופטים שמועלים בתפקידם ומזייפים פרוטוקולים. זה הופך אותי ליריב של המערכת? מערכת המשפט יקרה לי לא פחות ממה שהיא יקרה למי שטוענים את הטענות המצחיקות האלה. בגלל שיש תפוח רקוב אחד, זה אומר שאני נגד כל מערכת המשפט?"

כתף קרה מראש הלשכה

למאבק נגד אלשיך, הלובש כעת אופי מוסדי, נלווה גם פן אישי, העוסק בתחום המוכר כל-כך של המאבקים הפנימיים בלשכת עורכי הדין. נוה וברזילי התמודדו כשותפים וחברים בבחירות האחרונות בלשכה - ברזילי ניצח את יורי גיא-רון במאבק על ראשות הלשכה, ונוה ירש את מקומו בראשות מחוז תל-אביב. ואולם, בחודשים האחרונים נוצר בין השניים קרע עמוק, ופרשת אלשיך סייעה להעלות אותו מעל פני השטח.

נוה דוחה את הטענה שהוא רוכב על פרשת אלשיך במטרה לבנות עצמו כמתמודד עתידי על ראשות הלשכה. "זה עוד ספין, שאין לו שום בסיס", הוא אומר. "תפיסת העולם שלי היא שהלשכה היא איגוד מקצועי, והייתי חוטא לתפקידי, אם כשעורך שדין המצוי במצוקה ופונה לאיגוד שלו לעזרה, לא הייתי נוקט את הצעדים שנקטתי. לא נבחרתי רק כדי לעשות מסיבות, אירועים והשתלמויות סופ"ש באילת, אלא בראש ובראשונה כדי לשמש ראש איגוד מקצועי של עורכי הדין".

- אם כך, היית צריך לברך על מעורבותו של ברזילי כעת בפרשה. במקום זאת ראשי המחוזות משמיעים כלפיו ביקורת לא פשוטה.

"כשיצאתי למאבק הזה, לא העליתי על דעתי שאקבל מראש הלשכה כתף קרה ושלא אזכה לתמיכה גורפת. את זאת למדתי רק אחרי שיצאתי לקרב. אני מברך בהחלט את ראש הלשכה על עמדתו הנוכחית. אני שואל את עצמי איפה הוא היה במשך כל החודשים שהייתי זקוק לתמיכה ולגיבוי, ולא קיבלתי אותה מראש הלשכה.

"קולו של ראש הלשכה עצמו לא נשמע בכל התקופה הזו, עד שעה לפני מסיבת העיתונאים שערכנו, אז הוא נזכר שזה הזמן הטוב ביותר להביע את עמדתו. ברגע האמת, כאשר עניין קריטי ומהותי כמו פרשת הפרוטוקול והתלונה לנציב עלה על הפרק, דורון פשוט סטה מהדרך שלנו, ומצאתי את עצמי לבד במערכה".

- בכל זאת, ראש הלשכה תומך בהחזרת המשוב, בין היתר לאור ממצאי פרשת אלשיך, וכך גם אתה - וזאת בניגוד לדעת ראשי המחוזות האחרים.

"טענו נגדי שבגלל שהתבטאתי בעד משוב השופטים במערכת הבחירות ללשכה, לכן אני נגד מערכת המשפט. לא ידעתי שמי התבטא בעד משוב, הוא נגד המערכת. ראש הלשכה לשעבר, שלמה כהן, שהמציא את המשוב והנהיג אותו - כלפיו לא טענו שהוא נגד מערכת המשפט. המשוב הוא לא המצאה שלי".

עורמה וכזב

- האם לדעתך סקילה פומבית בכיכר העיר של שופטת, שעדיין מכהנת בתפקידה, היא הדרך הנכונה לטפל בנושא הרגיש הזה?

"למה לא נשאלה השאלה הזו כשהשופטת הגיבה בתקשורת על התלונה, עוד לפני שהתפרסמו מסקנות הנציב, למשל שהפרוטוקול הושג על-ידי עורכי הדין 'בדרך לא דרך'? מה המשמעות - שהם השיגו אותו בעורמה או בכזב?

"הייתי מצפה שכאשר השופטת הבינה לאיזה כיוון הולכות מסקנות הנציב, שתחסוך מכולנו את אי-הנעימות הכרוכה בפרשה. היא יכלה לפרוש בכבוד, אבל אפילו לא עלה בדעתה להתנצל. אם היא הייתה מפרסמת הודעה ששגתה ומתנצלת, אני מודיע לך שלא היינו ממשיכים עם הליך בירור התלונה. אבל עכשיו כבר מאוחר מדי".