הכנסת מציינת שואת הארמנים; ריבלין: "זה לא נגד טורקיה"

ריבלין: "אין מדובר כאן בהאשמה והתרסה כלפי ממשלת טורקיה; עלינו להשמיע את קולנו כאשר עמים אחרים נתונים להשמדה" ■ "לא יעלה על הדעת שהכנסת תתעלם"

בתקופה בה המתיחות עם ממשלת טורקיה מגיעה לשיאים חדשים, מציינים בכנסת את שואת העם הארמני. יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין פתח היום (ג') את הדיון במליאת הכנסת לציון הטבח. בפתיחת דבריו אמר יו"ר הכנסת כי: "בארץ ישראל של 1915 איש לא התכחש לטבח הארמנים. תושבי ירושלים ראו אותם מגיעים באלפיהם, מזי רעב אודים מוצלים מאש. עדויות על הטבח היו ברורות וחדות".

ריבלין אמר כי "היהודים אז שאלו את עצמם שתי שאלות: מי הבא בתור, והאם נזיל דמעות גם על הארמנים? אנחנו היינו הבאים בתור, אך כלל לא ידענו ולא שיערנו זאת. מי שהגה את הפתרון הסופי עבור היהודים התרשם שבבוא היום העולם ישתוק כפי ששתק נוכח רצח הארמנים".

בהתייחסות לרגישות הנושא וליחסי ישראל טורקיה אמר יו"ר הכנסת כי: "מוטלת עלינו חובה מוסרית לזכור ולהזכיר את הטרגדיה שפקדה את העם הארמני, שאיבד למעלה ממיליון מבניו בתקופת מלחמת העולם הראשונה, ואסור להפוך זאת לנושא פוליטי. אני מודע לרגישות בכל פעם שעולה נושא זה בשיח הציבורי שלנו. אבל חשוב להבהיר: אין מדובר כאן בהאשמה שאנחנו מפנים כלפי טורקיה היום, או כלפי ממשלת טורקיה הנוכחית".

ריבלין הוסיף כי "דווקא כאזרחי מדינת ישראל וכמי ששמעו לא אחת טענות המכחישות ללא כחל וסרק את הזוועה שפקדה אותנו, אני סבור שלא יעלה על הדעת שהכנסת תתעלם מטרגדיה זו, שהעובדות ההיסטוריות לגביה הן מוצקות ומבוססות דיין. אנו מתקשים לסלוח על התעלמותם של עמים אחרים מאסוננו ואסור לנו להתעלם מאסונו של עם אחר. זוהי חובתנו המוסרית כבני אדם וכיהודים."

בחודש דצמבר האחרון דנה ועדת החינוך של הכנסת בטבח הארמני באופן פומבי בפעם הראשונה, ואז אמר ריבלין כי "שיקולים דיפלומטיים, חשובים ככל שיהיו, אינם מתירים לנו להתכחש לאסונו של עם אחר".