מדוע העשירים בארה"ב נהיים עשירים ומעמד הביניים נשחק?

לפי דוח שפרסם ה'פד', העושר של מעמד הביניים נחתך ביותר משליש במהלך 2007 ל-2010, ואילו עושרו של המעמד הגבוה גדל ב-2% בתקופה זו ■ רוברט פרנק: "לעשירים קיימת נוכחות חזקה יותר בשוקי המניות ופחות בשוק הנדל"ן"

אמש פרסם הפדרל ריזרב דוח לגבי מצב העושר של משקי הבית האמריקנים, לפיו העושר של מעמד הביניים בארה"ב נחתך ביותר משליש בין 2007 ל-2010, ואילו רמת העושר של המעמד הגבוה - המהווים כ-10% מהאוכלוסיה, עלתה ב-2% בתקופה זו.

רוברט פרנק, עורך ופרשן כלכלי ב-CNBC כתב מאמר פרשנות בנושא זה, וטען כי נתונים אלו ודאי יהוו דלק לארגוני המחאה, כגון "לכבוש את וול סטריט", ולפולטיקאים אמריקנים רבים שינסו למנף אותם כדי להתנגח בממשל, תוך שהם טוענים כי העשירים נהיים עשירים יותר על חשבון מעמד הביניים.

פרנק טוען, כי קיימת סיבה רציונאלית יותר לעלייה ברמת העושר של המעמד הגבוה. "לעשירים קיימת נוכחות חזקה יותר בשוקי המניות ופחות בשוק הנדל"ן". פרנק מסביר, כי בתקופה זו חלה עלייה בערך המניות וההשקעות הפיננסיות, בניגוד לשוק הנדל"ן שהמשיך לדשדש, מאז משבר הסאב-פריים.

אמנם ה'פד' יפרסם את פיזור ההשקעות של הציבור האמריקני רק בעוד מספר שבועות, אך פרנק טוען כי ידוע שבשנות המשבר, רק 10% מההון של העשירון העליון בארה"ב היה מפוזר בנדל"ן, בעוד 38% מההון שלו היה מפוזר בהשקעות פיננסיות ומניות.

מנגד, לפי פרנק, 50% מההון של המעמד הביניים, כולל העשירונים הגבוהים יותר במעמד הבינוני, היה קשור לשוק הנדל"ן שקרס באותה תקופה וממאן להתאושש בצורה מהותית מאז.

"שוקי המניות והשקעות פיננסיות אחרות, קרובים כעת לשיא שהם היו בו לפני המשבר", כותב פרנק. "ואילו שו הנדל"ן נשאר רחוק מאוד מאותו שיא". פרנק טוען כי זה לא אומר שהעשירים היו חכמים יותר משאר האוכלוסיה, שכן בשיא המשבר הם היו אלה שספגו את ההפסדים הגדולים ביותר על השקעותיהם, הם פשוט פיזרו את השקעתם בשוק המניות שהתאושש במהירות יחסית.