פולארד ישוחרר? "סביר שאובמה לא הוריד אופציית החנינה"

הצהרה מסקרנת של הנשיא פרס בוושינגטון: "בניגוד למה שאומרים, לא ידוע לי על שום בקשה שהונחה לפני אובמה ולא נענתה בהבטחה לשקול אותה"

הצהרה מסקרנת של נשיא המדינה, שמעון פרס, אמש (ה') בוושינגטון, מעוררת ניחושים שגורלו של ג'ונתן פולארד, המרצה עונש מאסר עולם בארה"ב על ריגול למען ישראל, בכל זאת לא נחרץ למות בכלא, למרות הכרזה חד-משמעית של דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כמה ימים קודם לכן, שלפיה לא השתנתה עמדת הממשל בסוגיית מתן חנינה למרגל.

פרס דיבר בקבלת פנים שערך לכבודו שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, במעונו הרשמי. חלק נכבד מנאומו הקדיש נשיא המדינה לשבחים מפליגים לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהעניק לו את מדליית החירות, אות הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב, 24 שעות קודם לכן, בטקס בבית הלבן.

בין השאר אמר פרס, כי הוא אסיר תודה לאובמה מפני הוא עושה יותר מכפי שהבטיח לעשות למען ישראל. "בניגוד למה שאומרים, לא ידוע לי על שום בקשה (ישראלית) שהונחה לפני אובמה ושלא נענתה (לפחות בהבטחה) לשקול אותה", אמר נשיא המדינה. זה המשפט שגרם לאנשים רבים להרים גבה, בגלל שרשרת האירועים שקדמה לו.

לפני המריאו מישראל לארה"ב, במוצ"ש, אמר פרס, כי יבקש מאובמה לחון את פולארד מנימוקים הומניטריים, וכי הוא יקרא לנשיא ארה"ב לגלות מידת הרחמים לאור ההידרדרות במצב בריאותו של המרגל.

"אפנה לאובמה לא כנשיא המדינה אלא כאדם אל אדם ואומר לו, 'אנא שחרר את ג'ונתן'", הכריז פרס. "הגיע הזמן לפעול לשחרור פולארד וכך אעשה".

אולם שלשום (ד'), בתדרוך היומי לכתבים, אמר דובר הבית הלבן, בתשובה לשאלה: "עמדת הממשל (לגבי מתן חנינה לאובמה) לא השתנתה ולא תשתנה" ולאחר הפסקה קטנה הוא הוסיף: "היום".

הדברים, שנאמרו כמה שעות לפני הענקת מדליית החירות לפרס, עוררו אכזבה קשה בקרב חסידי פולארד בישראל ובארה"ב. עד להתבטאות דובר הבית הלבן, שררה הערכה כמעט כללית, שהעלאת נושא פולארד בביקור המתקושר של פרס נעשתה בתיאום עם הממשל, ולפיכך היא מרמזת על נכונות של אובמה להיענות בחיוב או, למצער, לבחון את הבקשה בחיוב.

אנליסטים רבים סברו, כי השבועות שלאחר ביקור פרס בוושינגטון היו יכולים להיות זמן אידיאלי למחוות שחרור פולארד. אובמה לא יצטרך לשלם מחיר פוליטי כבד על החנינה מפני שהמועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, ורפובליקנים אחרים, לא יוכלו למתוח ביקורת עליה כדי לא להרגיז בוחרים יהודיים זמן קצר לפני הבחירות. אולם דברי קרני טרפו את הקלפים של חסידי פולארד. גם אנליסטים נייטרליים החלו להשתכנע בימים האחרונים שפולארד יצא מהכלא רק בתוך ארון מתים. אם הבית הלבן היה מוכן לפגוע בכבודו של פרס ולהכריז בפומבי על דחיית בקשתו לתת חנינה לפולארד, כנראה ששום דבר כבר לא יעזור למרגל.

אולם הצהרתו החדשה של פרס, אמש, מרמזת שהנסתר מרובה מהגלוי בפרשה הזו. מקורבי הנשיא אומרים, שפרס אכן תיאם עם הבית הלבן את האג'נדה לשיחותיו עם אובמה. המשמעות היא, שלא נאמר לפרס להימנע מהעלאת נושא פולארד. דוברת בית הנשיא טרחה להדגיש, בתמסיר לעיתונאים, כי פרס העלה את הסוגיה בשיחה עם הנשיא, למרות שהוא היה מודע להצהרתו של דובר הבית הלבן.

"פרס לא משחית דברים לריק", אמר אמש גורם ישראלי. "אם הוא אמר שלא ידוע לו שום בקשה ישראלית שהונחה לפני אובמה ושלא לזכתה לפחות בשיקול, סביר להאמין שאובמה לא הוריד את אופציית החנינה מעל השולחן בשיחתו עם נשיא המדינה. לא לחינם השתמש פרס במילים: 'בניגוד למה שאומרים'.